Dagbog

Jul og Nytår 2014.

Af forskellige årsager er jeg gået i stå med føring af min dagbog. det beklager jeg og jeg vil ikke forsøge på at rekonstruere resten.

Tak til dem som fulgte mig indtil den 4. december.

Onsdag den 4. december.

Model af "Det Gyldne Bjerg"

Jeg vover mig tæt på demonstranterne idag, idet jeg vil en tur på "Det Gyldne Bjerg".

Jeg kom frem til den bro i Bangkok hvor der i går var voldsomme sammenstød mellem demonstranter og politi. Her er nærmest roligt nu. Alle afspærringer og pigtråd er fjernet og de er i færd med at stille tribuner med videre op til kongens fødselsdag i morgen. Langt ned af gaden kan man høre at demonstranterne stadig er samlet, men det er kun høj musik som kommer fra dem. I morgen skal alt være roligt, for man demonstrerer da ikke på kongens fødselsdag.

Under vejs til Det Gyldne Bjerg var jeg inde og se Wat Sitaram templet.

Det Gyldne Bjerg er en del af Wat Sraket templet, det var der jeg var til "Loy Krathong", den nat var der trængsel på bjerget så vi gik ikke op til toppen.

I dag tog jeg turen op til toppen, hvorfra der er en flot udsigt over Bangkok.

Lørdag den 30. november.

Skulpturer i Benjasiri Park.

Jeg har i dag igen været på parktur. jeg fandt et lille nydeligt sted Benjasiri Park (Dronningens Park).

Her var relativt stille og roligt selvom der ikke ret langt herfra er store politiske demonstrationer

Jeg bor stadig på hotel Legacy Express Bangkok og har nu forlænget opholdet indtil den 24. december, så må vi se hvad tiden derefter bringer.

Onsdag den 27. november.

Muk er ved damefrisør i Ban Koek.

I dag flyver vi tilbage til Bangkok.

Jeg har lige en oplevelse fra i går. Muk ville til frisør og jeg havde sagt at jeg ikke ville med for at sidde der og vente 2 - 3 timer. Alligevel endte det med at jeg blev kørt til frisøren for halvvejs hende i behandlingen var alle blevet sultne og bestilte mad som blev bragt og så skulle jeg være med til at spise.

Ned på gulvet sammen med 6 kvinder og så gik snakken, jeg nøjedes dog med primært at spise og forsøge at grine på de rigtige tidspunkter.

Vi var tilbage på Hotel Legacy Express i Bangkok sent om aftenen.

Mandag den 25. november.

Så er der serveret morgenmad.

Jeg var med til templet om morgenen, hvor landsbyens "damer" bringer mad til Budha eller rettere sagt (med min opfattelse) til templets munke, sikke en ceremoni. Da munkene begyndte at spise forlod vi templet.

Vi tog tilbage til mit logi, og nu var det tiden til morgenmad for os andre. Se billedet til højre.

I løbet af dagen var jeg ude og bese et stykke land som Muk ejer. Det er en grund på næste 1 rai hvilket svarer til næsten 1600 kvadratmeter. Grunden er for tiden beplantet med thaikartofler så det ligner næsten en jungle, for thaikartofler vokser op til omkring 3 meter høje og ligner nærmest tjørnebuske.

Om aftenen inviterede jeg på spisning inde i Kantharalak. jeg lånte en motorcykel, så det blev et helt motorcykel-optog ind til restauranten.

Søndag den 24. november.

Et typisk landsbyhus i Ban Koek.

Vi har været ude i det østlige af Thailand i provinsen Isan. Vi fløj fra Bangkok til Ubon Ratchathani, herfra med taxi til byen Kantharalak som jeg har besøgt før, en sådan taxitur på ca. 80 km. kan stadig gøres for under 200 kr. Endelig videre til landsbyen Ban Koek som jeg også kender. Her boede vi privat i tre dage i huset der ses til højre, det var noget af en omvæltning i forhold til et hotel i storbyen Bangkok. Her fik jeg husets eneste madras, de andre sover på gulvet.

Badeværelset er et skur ude i baghaven med et sidde på hug toalet og badet er fra store vandkar med koldt vand og en pøs til at hælde vandet over sig. På trods af dette fik jeg da adskillige kolde afvaskninger.

Sådan er livet ude på landet. Maden er lige så simpel, men veltilberedt. Hovedingridiensen er selvfølgelig ris hentet direkte fra risbonden, hertil animalske produkter som i vid udstrækning er komave, svinetarme, kyllingefødder o.s.v. men de er flinke til at finde nogle kødlunser til mig og så tager de dem fra til mig inden de sidste krydderier bliver tilsat. Isan provinsen er i Thailand berygtet for deres overdrevne brug af krydderier, ja de har endog et begreb som er Isan-food og dermed er man advaret.

Torsdag den 21. november.

Stor varan i Lumphini Park.

Jeg har i dag været i Lumphini Park for at se til varanerne. Jeg fandt endnu flere og større end jeg så sidste gang jeg var der. En dejlig park til at slentre rundt i.

Søndag den 17 - mandag den 18. november.

Det Gyldne Bjerg i Bangkok.

Det er i dag fuldmåne derfor er det "Loy Krathong", det finder sted fuldmånenatten i november.

I år faldt Loy Krathong sammen med "Festival for det Gyldne Bjerg". Jeg var tilstede ved det Gyldne Bjerg den aften/nat. Jeg var sammen med Muk og vi sluttede aftenen, som så mange andre, med at opsende en varmluftsballon fulgt med vores bedste ønsker for fremtiden.

Det er også aftenen, hvor der søsættes masser af små blomsterbåde, som så forsvinder ud i verdenen, ombord skal der være for eksempel negleafklip og hårrester.

Søndag den 17. november.

Varan i Lumphini Park.

Jeg har i dag været i Lumphini Park for at se den grønne side af Bangkok. Det er en park som bruges af mange motionister til løb og cykling, men man kan da også gå en tur rundt i parken.

I parken er et rigt dyreliv, varaner går og svømmer rundt i parken.

Et hjørne af parken var meget præget af demonstranter som er ved at samle sig i Bangkok, de har slået lejr her i parken, men alt ser ud til at foregå stille og roligt.

Mandag den 11. november.

Jørgen og en munk i Wat Soithong.

Så er jeg tilbage på min hjemmeside, jeg er blevet opfordret til at fortælle lidt om den fremmede kultur. Det gør jeg gerne, især efter en opfordring, det viser jo at der er nogen som læser i min hjemmeside.

Jeg har været rundt i Bangkok for at finde thai-silke i metermål, det er slet ikke så let, de vil hellere sælge færdigvarer, men jeg har opnået følgende resultater:

Fra min skrædder: 800 bath pr meter. svarer til 145 kr.

Jim Thompson's House and Museum: 1350 bath svarer til 245 kr. 1630 bath svarer til 295 kr. eller 1850 bath svarer til 335 kr.

Anita Thai Silk: 750 bath svarer til 135 kr.

Siam Thai Silk ligger ved siden af Anita: 550 bath pr. yard svarer til 100 kr. pr. yard. De har ikke et metermål.

Kvaliteten kan jeg ikke vurdere, men de siger alle, at det er håndvævet og for mig ligner det samme vævetæthed.

Jeg fandt for øvrigt denne adresse, hvor der er megen information om silke, man kan også bestille:

For mig ser det ikke ud til at være en vare som absolut skal købes i Thailand, det kan fås i Danmark for ca. 175 kr.

Det var lidt information specielt til dem som har ytret ønske om at jeg købte thai-silke til dem.

I søndags var Muk syg (migræne), så hun kunne ikke arbejde. I løbet af dagen fik hun det bedre og fik lyst til at vise mig noget af Bangkok, så vi drog sammen på oplevelser.
Først besøgte vi et stort tempel (Wat Soithong), hun har som ung gået i skole i templets tilhørende skole, så hun var på hjemmebane.
Wat Soithong er det tempel som Thailands nuværende konge var munk i sine yngre dage. Der er i min billedsamling nogle foto fra den gang.
Vi begyndte besøget hos en munk, hvor vi sammen med nogle andre deltog i en budistisk bøn, vi afleverede de medbragte gaver og blev belønnet med at blive overstænket med vand fra en dybbet riskost, derefter var der noget med at hælde olie fra en kande til en lille skål hvorefter vi alle blev overdækket med at stort hvidt stofstykke og til slut fik vi et hvidt mærke i panden. Jeg forstod ikke ret meget af ceremonien, men budisterne var meget grebet af situationen og tog det som noget meget naturligt.
Gaverne går til fattige, vi medbragte/købte en stor spand fyldt med brugsting (sæbe, skurepulver, paraply, bananer, skurebørste, røgelsespinde o.s.v..
Efter denne ceromoni var vi rundt på templets område for at se alle deres relikvier, som fandtes i farvestrålende bygninger.

Efter tempelbesøget, besøgte vi Muk's søn. Han var nu blevet klippet skaldet og var i orange munkedragt, han havde været til hans fars bisættelse/kremering og som ældste søn er det den måde det foregår på. Hans afdøde far er Muk's fraskilte mand.

Vi sluttede dage/aftenen på en ret stor restaurant hvor de havde specialiceret sig i buffet. Der var vel 600 - 800 gæster.
Det forgik ved, at vi fik en kombineret ildgryde og grill sat på bordet, vi kunne så gå til buffeen og forsyne os med alskens fisk, skaldyr, kød, frugt og is.
Drikkevarer fik vi i form af et 1 yard højt hylster hvori der var tre liter øl som kunne tappes i bunden. Tapningen af øllet blev foretaget af smukke kvinder som repræsenterede det bryggeri som man havde valgt øl fra.
En festlig aften, og med levende musik.

Torsdag den 31. oktober.

Den liggende Buddha.

I dag vil jeg være turist i Bangkok.

Først tog jeg med BTS Skytrain fra min nærmeste station, som er Ploen Chit (150 meter) til stationen Taksin-Broen, jeg måtte skifte tog undervejs på Siam station. Både stationer og jernbane befinder sig i 30 - 50 meters højde. Skytrain minder meget om Københavns Metro, blot med den forskel, at i Bangkok er der en god udsigt.

Fra Taksin tog jeg Express Boat på floden Chao Phraya frem til den gamle kongeby. Her kan man besøge Grand Palace med tempel og tidligere kongebolig. Jeg har været derinde et par gange tidligere, så derfor gik jeg bagom Grand Palace til et andet gammelt og berømt Tempel Wat Pho.

Wat Pho er Bangkoks største og ældste tempel, de første bygninger blev opført i 16. århundrede.

Grand Palace er et meget velbevaret museum, Wat Pho er derimod et levende område hvor flere hundrede munke holder til og hvor der stadig undervises i Thai-massage. Thai-massage er jo en vigtig ingrediens i den buddistisk livsstil (og tak for det).

Det de fleste turister ser her i Wat Pho Templet er tempelbygningen med den liggende buddha.

Figuren forestiller den døende buddha, der ligger på siden og venter på Parinirvana. Den forgylte statue er 46 meter lang og 15 meter høj og fylder bogstaveligt talt hele templet. Det mest bemærkeligsværdige er nok fødderne og fodsålerne (se billederne).

Efter at have best den liggende Buddha, og de fleste turister var gået til busserne, fortsatte jeg en tur rundt i det store område som hører til templet, der var masser at se på, hvilket nok fremgår af de vedlagte billeder. Gå til http://www.ulm.dk/26293245 og se foto.

Man bliver godt nok træt af at lege turist.

Onsdag den 30. oktober.

Datter af Muk. Stud. med.

Jeg har idag haft besøg af Muk's datter. Hun læser medicin på Bangkok Universitet.

Det var et hyggeligt møde, men selvom hun er igang med en højere uddannelse, så står det sløjt til med det sproglige, men det skyldes nok også en hel del generthed.

Vi fik en god frokost, hun har altid ønsket sig noget japansk, så det blev det så til.

Fredag den 25. oktober.

Tillykke på fødselsdagen Muk. Muk i habit.

Der er nu gået 2 uger siden jeg sidst berettede her fra Bangkok. Jeg er stadig på Hotel Legacy Express og har fundet mig godt tilrette. Jeg prøver på, at lave det lidt hverdagsagtigt, jeg orker ikke at lege turist hver dag.

I går havde Muk fødselsdag, så vi lavede lidt ekstra ud af dagen (hun havde taget en fridag).

Vi er kommet ud af regntiden så nu kommer der kun lidt småbyger at og til, ellers er det solskin hele dagen med en dejlig tør varme. heldigvis har jeg et værelse med aircond., så jeg kan altid blive kølet ned.

Når jeg går rundt i Bangkok, er det også dejligt at kunne besøge nogle af de mange storcentre som findes her, ikke fordi jeg skal handle, men de har alle aircond. så det er behageligt at gå rundt derinde, og der er mange spisesteder i centrene.

I dag har jeg som sædvanligt været ude og gå (noget motion skal jeg jo have), jeg plejer at spise thaimad til frokost, men idag besøgte jeg Black Swan Pub og spiste en meget typisk engelsk forkost. Det var under SkyTrain stationen Asok. Her fra ville jeg egentlig have taget toget "hjem", men det endte med, at jeg gik hele vejen tilbage, men da jeg skulle passere Bully's Pub måtte jeg nødvendigvis have et Pit Stop.

Derefter fik jeg en god "morfar".

Fredag den 11. oktober.

Victory Monument med BTS Skytrain i baggrunden.

Tiden løber hurtigt eller som jeg plejet at sige "Tiden kommer hurtigt". det er jo den tid som kommer der er interessant, den tid som er løbet er jo brugt, forhåbentlig til noget fornftigt eller også er den sovet væk, men det kan da også være fornuftigt.

Jeg har nu skiftet til et andet og billigere hotel. Jeg bor nu på Hotel Legacy Express, som findes på denne adresse:

Det ligger kun 300 meter fra Majestic Grande Hotel, men da man ikke kan krydse Sukhumvit Road i bil måtte jeg ud på en 4 - 6 kilometer lang køretur for at få min bagage transporteret. Jeg regner med at bo her i hvert fald den næste månedstid.

Muk er fortiden syg og dårlig, maveonde m.v. I går ville hun prøve på at forbedre helbredet med massage til sigselv. Vi gik dog sammen så vi begge fik 2 timers massage, det hjalp tydeligvis på hende og jeg nød min behandling af en som virkelig kunne sit håndværk.

Forleden dag var jeg med BTS (Skytrain) til pladsen  eller trafikknudepunktet Arnutsawaree Chaisamorraphumi (Victory Monument) Se billedet til højre.

At gå den plads rundt kan godt tage nogle timer, for det er nødvendigt med "Pit Stop" flere gange undervejs.

Jeg har også besøgt Lumphini Park, som er en dejlig fredfyldt park hvor der også trænes i gymnastik, løb, gang og cykling.

For tiden er parken dog præget at demonstranter som her besat et hjørne af parken, det har de indrettet som campingplads. Det er demonstrationer mod den siddende regering. Alt ser ud til at foregå stille og roligt.

Jeg er for øvrigt begyndt at lægge billeder ud på siden Foto.

Torsdag den 3. oktober.

Hotel Majastic Grande poolområdet.
Jeg har i dag travet rundt her i Bangkok for at finde et mindre hotel eller andet sted hvor jeg kan bo til en rimelig pris. Hvis jeg finder et passende sted vil jeg nok fortsætte i storbyen Bangkok i en længere periode.
Jeg søger videre i morgen, det giver jo også noget motion. Her er en behagelig temperatur på ca. 31 grader, men det regner stadig engang imellem.
Der er også blevet tid til at besøge hotellets pool.
I aften skal jeg ud og spise sammen med Muk, vi vil bruge et af de mange gadekøkkener, det bliver sent for hun arbejder indtil 22.30.

Tirsdag den 1. oktober.

Muk.

Efter en god nats søvn følte jeg mig igen ret frisk, og har blandt andet i løbet af dagen fået mig et thai telefonnummer som er: +66906451299

Jeg har lige aftalt med Muk, at jeg henter hende fra arbejde kl. 22.00 og så skal vi ud og se lidt på Bangkok ved nat.

Mandag den 30. september

Muk's svigerdatter Lek.

Det blev en meget hurtig flyvetur, vi landede allerede kl 05.15 altså 45 minutter for tidligt. Jeg nåede slet ikke at sove på turen.

Jeg var heldig med, at hotellet godt ville give mig et værelse selvom det var tidligt på morgenen. Det var dejligt ikke at skulle vente til kl. 14.00 om eftermiddagen med at få værelset.

Jeg fik mig først en lille lur, hvorefter jeg fik fat i Muk, så jeg kunne få en gang massage, det blev til 2½ time massage.

Om aftenen var jeg ude at spise sammen med Muk, hendes søn og hans kæreste Lek. det blev en dejlig aften med masser af thaimad otte forskellige retter og Singha Beer så "hatten passede". Vi sad udendørs og spiste lige til midnat og temperaturen var fin vel 25 - 28 grader

Aftenen sluttede hjemme hos sønnen og kæresten.

Søndag den 29. september.

Bangkok med Hotel Majestic Grande Sukhumvit.

Det er så idag søndag jeg rejser til Thailand.

Afgang fra Kastrup kl 14.25.

Jeg lander i Bangkok Suvarnabhumi Lufthavn i morgen mandag kl 06.00 lokal tid.

Jeg flytter derefter ind på Hotel Majestic Grande Sukhumvit Bangkok. Her bliver jeg i 10 dage og lægger planer for det næste halve år.

Min e-mail adresse er uændret, det samme gælder mit telefonnummer 51301626 som også modtager SMS'er.

Der kan også kommenteres på denne side, men det er kun til korte kommentarer.

jeg håber for jer, at i får en god og mild vinter med et tidligt forår.

Glædelig Jul og Godt Nytår!

Torsdag den 26. september.

Bangkok ved nat.

Så er jeg godt igang med at finde mit rejsetøj frem og pakke kufferten.

Der er kun tre dage til afrejse, og Bangkok venter.

Onsdag den 21 august.

Majestic Grande Sukhumvit

Så er der bestilt hotel til de første ti dage i Bangkok, samme hotel som jeg boede på sidst jeg var i Bangkok.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Helle | Svar 12.11.2013 01.39

Hmmm kunne godt tænke mig at høre mere om dit besøg i søndags i templet Det er altid spændende at høre om andre kulture !!! Knus Helle

Vidar Engh | Svar 29.09.2013 12.36

Hei Jørgen
Takk for hyggelig bursdagshilsen. Nå venter jeg i spenning på bilder og omtale av dine opplevelser. Ha en fin ferie

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

23.03 | 21:51

Kære Jørgen
vi ønsker dig et stort tillykke med fødselsdagen, håber at du har det godt.
savnede dit julebrev, som du jo har skrevet de sidste mange år. Kh. Ann

09.01 | 20:20

Hej Anette
Tak for kommentarer.
Det var så den historie, idag lever jeg som enkemand i Thailand, men jeg har stadig min campingvogn i Danmark.
Hilsen
Jørgen Ulm

09.01 | 17:03

Jeg faldt tilfældigt over din historiske camping bog Sjovt at genopfriske hvordan det var. En fin måde at vise udviklingen på. Tak for kigget

23.06 | 18:25

flot side
www.in-joy.dk

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis