Campingtur til Frankrig. Bemærk, at denne side vil blive skrevet således at det nyeste står øverst på siden.

Mandag den 9. august - søndag den 15. august.

Vi kørte fra Vejle Camping til Åbyskov Strand Camping, for her at afslutte årets campingtur.
De sidste dage holdt vi hos Helle og Jan, hvor vi klargjorde campingvognen til vinteropbevaring, og søndag kørte vi tilbage til Sjælland og hjem til Frederiksberg.

Søndag den 8. august.

Vi fik i dag besøg af Frank, Bodil og Rasmus.

Vi serverede et stykke oksefilet som havde været på grillen indtil temperaturen var 60 grader, hertil små kartofler som var olieret og ladt i en foliebakke, drysset med salt og sat på grillen i samme tid som fileten, endvidere en salat samt stænger af knudekål (glaskål).

Og så må vi ikke glemme vinen, som denne gang var en karton Les Comtesses.

Vi er nu alene tilbage i campingvognen og nyder en Gin og Tonic.

Lørdag den 7. august.

Nyder en dejlig solrig dag og læser videre.

Fredag den 6. august.

Har været lidt rundt i Vejle for at se på cykelløb ”Post Danmark Rundt”.

Torsdag den 5. august.

Kørte til Vejle Camping hvor vi hyggede os omkring campingvognen, læst romaner af Stieg Larsson.

Onsdag den 4. august.

Vi var en tur inde i Flensborg, hvor vi var inde på Hansens Bryggeri og smage på deres øl.

Efter en spadseretur lidt rundt i Flensborg vendte vi tilbage til Hansens Bryggeri og fik ølgullasch og en grillet svineskank med surkål, og så selvfølgelig Hansens eget øl.

Tirsdag den 3. august.

Handlede ind hos Fleggaard så vi har lidt forsyninger når vi inden længe igen er hjemme på Frederiksberg.

Mandag den 2. august.

Vi kørte hele vejen frem til Flensborg, og flyttede ind på Jarplund Camping .

Søndag den 1. august.

Vi holder søndag på campingpladsen, og aflægger campingpladsens lille ølbar et besøg. Det blev også til en lille cykeltur rundt i den gamle by Hann. Münden. Jeg cyklede også en tur ud til stedet hvor floderne Fulda og Werra løber sammen og bliver til floden Weser her står Weserstenen som blev sat der i 1899.

Og så gør vi ellers klar til at køre videre i morgen, vi stiller navigatoren på Jarup, men er indstillet på eventuelt at tage et ophold undervejs.

Lørdag den 31. juli.

Vi vil hygge os her i Hann. Münden i dag. På en tur til byen (den ligger lige udenfor campingpladsen) fandt vi ud af at der var nogle særlige arrangementer i byen i dag. Der var tilbud på gratis supper af forskellig art, og der var varierende underholdning på kirkepladsen. Det var hyggeligt og festligt. Til aften havde vi grillen fremme og fik grillede nye kartofler til en gang ”revlsben”.

Fredag den 30. juli.

Vi forlader nu Rhinen og regnvejret, vi tager motorvejen hele vejen til Kassel, der var meget tæt trafik, så vi kørte meget af vejen i ”stau” som var forårsaget af den tætte trafik (det er forfærdeligt trættende at køre på den måde).

Efter Kassel kørte vi fra motorvejen for at komme til Hann. Münden. Vi kørte ind på Campingplatz Hann. Münden (Grüne Insel Transwerder) .

Campingpladsen ligger meget tæt på byen Hann. Münden, på en ø dannet af floden Fulda. Efter campingpladsen løber floden Fulda sammen med floden Werra.

Torsdag den 29. juli.

Vejret er stadig ret køligt og regnfuldt, som de tyske vejrudsigter siger: Heftige byger.
Vi gør i aften klar til i morgen at køre nærmere Danmark, det ser ud til, at vejret er bedre i det nordlige af Tyskland.

Onsdag den 28. juli.

Vi får masser af regn og det er ret køligt, men det blev da muligt at tage hen til St. Goar og sidde og nyde et godt glas øl.

Tirsdag den 27. juli.

Det blev en dag med tørvejr, men vi var for det meste på campingpladsen og nød fred og ro (bortset fra støjen fra flodprammene og fra togene som meget ofte kører igennem dalen).
Vi var ude og finde et supermarked så vi kunne få suppleret vore forsyninger.

Mandag den 26. juli.

Regnvejr det meste af dagen, så det stod på indendørs sysler.
Da det hen under aften blev tørvejr tog vi ind til St. Goar for at spise. Der var ikke mange mennesker på gaden så det var let at finde plads på en fortovsrestaurant.
Netop da vi havde foretaget vores bestillinger fik vi igen en meget kraftig regnbyge, men vi klarede også det.

Søndag den 25. juli.

Vi forlader i dag Frankrig, det foregår ad motorvejen der går forbi Strasbourg og Ludwigshafen og vi slutter dagen ved Rhinen, mere nøjagtigt ved St. Goar, og flytter ind på Campingplatz Loreleyblick Her har vi været rigtig mange gange før.

Det er en meget velbesøgt plads, her er næsten fyldt op af campingenheder. Her er en flot udsigt over Rhinen og klippen Loreley, men pladsen har ikke så mange faciliteter. De har dog nu åbnet nye toilet- og badefaciliteter, det var også meget tiltrængt, men byggeriet er endnu ikke færdigt selvom de nu har bygget igennem vel nok mindst 6-8 år.

Lørdag den 24. juli.

Det har regnet det meste af natten og her er rigtigt koldt, det må være fordi campingpladsen ligger i en højde af ca. 700 meter.

Efter en indendørs formiddag med læsning, klarede det lidt op og vi kørte en tur i området. Det er for øvrigt første gang på turen, at vi kom til at køre egentlig bjergkørsel, hvilket jeg syntes er dejligt. På hjemturen købte vi et par dejlige kager til eftermiddagskaffen.

Fredag den 23. juli.

Så flyttede vi igen. Vi har valgt at bruge motorvej så meget som muligt, men det kostede så også 25 EURO for de 250 kilometer.

Vi kørte forbi Troyes, Chaumont og mod Nancy, men inden Nancy forlod vi motorvejen for at køre forbi Epinal til Gerardmer til Camping de Ramberchamp.

Dagen sluttede i øvrigt med regnvejr, så vi ankom til campingpladsen i regnvejr. Vi fik en fin plads med udsigt over søen og byen Gerardmer på den anden side.

Torsdag den 22. juli.

I dag skulle være en ren hviledag, men alligevel blev bilen serviceret lidt og kablet mellem bil og campingvogn blev renset idet der har været problemer med forbindelsen til køleskabet, det er nu OK igen.
Det blev også til en lille cykeltur til den by vi bor ved, det er Grez sur Loing. Der ligger blandt andet en gammel borg.
Og nu er vi klar til at køre videre i morgen.

Onsdag den 21. juli.

Vi regnede med at vi skulle vågne op til endnu en meget varm dag, men nej det småregnede og der er hele dagen kommet små byger.
Jeg cyklede til byen for at besøge bageren, men han tillod sig at holde lukket om onsdagen, men i et nærliggende lille supermarked fandt jeg en pose toastbrød så det må vi nøjes med i dag.
Trods vejret kørte vi til Fortainebleau for at se slottet, det holdt heldigvis tørvejr medens vi gik rundt der i Napoleons gamle jagtslot.
På vej tilbage købte vi ind til dagens varme ret.
Midt på eftermiddagen tilberedte vi muslinger på følgende måde:
I en stor gryde, olivenolie heri letstegt løg, hvidløg og persille.
derefter en stor sjat hvidvin (en kopfuld) og så muslingerne.
Det hele koger til alle muslinger har åbnet sig (undervejs vendes muslingerne rundt så alle kommer en tur på bunden af gryden).
Til sidst lagde jeg stykker af roquefort på toppen, det smeltede hurtigt og løb ned igennem muslingerne.
Velbekommen!
Efter dette festmåltid stod det på en "morfar" i en timestid.

Tirsdag den 20. juli.

Vi kørte ad motorvej næsten hele vejen til lidt syd for Fortaineblaue hvor vi stoppede ved
Camping Les Prés.
Det har været en meget varm dag, og specielt her på campingpladsen er temperaturen meget høj til langt ud på aftenen.

Mandag den 19. juli.

Der er utroligt mange ting man kan/bør se her i området. Sidste gang vi var her besøgte vi et af de over 30 slotte lands Loire floden. Denne gang faldt valget på et Troglodyt.

Troglodyt (= beboelse i underjordiske huler). Ud fra de 20 troglodyt her i området, valgte vi Village Troglodyte . Det var et godt valg, her kunne vi gå rundt i to landbrugsgårde, en krostue, et forsamlingshus og et kapel, alt sammen under jorden. Denne troglodyt er noget speciel, idet huler almindeligvis udhugges og indrettes i bjergsider, så er de her udhugget fra det flade land, altså gravet nedad.

Som noget helt specielt er der oven på kapellet bygget er overjordisk kirke.

Efter dette fortidsbesøg kørte vi til byen Saumur, vi var heldige straks at finde en ledig parkeringsplads på et sted med mange restauranter, så vi slængede os ind på Teater Cafeen og spiste os godt mætte i: Muslinger i Roquefort med Fritter som tilbehør efterfulgt af is og kaffe .

Vi er nu tilbage på campingpladsen og gør klar til i morgen at køre videre mod Paris.

Søndag den 18. juli.

Vi har også i dag høje varmegrader, så det blev en rigtig slappe af søndag. Det vigtigste for os i dag er liggestole og skygge samt godt med væde til indtagelse. Vi drak blandt andet en flaske hvidvin fra Domaine Emile Chupin det var en Anjou Blanc .

Lørdag den 17. juli.

Vi forlader nu Bretagne og kører op igennem Loire-dalen, første stop blev i byen Gennes på Camping Au Bord de Loire.

Som navnet vist siger, ligger campingpladsen ved bredden af floden Loire. Der er ikke ret meget vand i floden for tiden.

Vi har fået kolossalt med varme igen, så alting foregår i et langsomt tempo.

Til aftensmaden drak vi i dag den lokale hvidvin. Det blev til en flaske Les Arpents SA UMUR

Fredag den 16. juli.

Efter en meget regnfuld nat har vi nu sidste dag her i Carnac.

Vi kører en tur ud på halvøen Quiberon. Halvøen har en vindomsust vestkyst hvor Atlanterhavet slår ind mod de rå klipper. Østsiden er helt anderledes, her var et stille hav og fine badestrande. På sydspidsen ligger byen Quiberon, som er en rigtig ferieby med strandpromenader og badestrand, Her fra går der også færger ud til øen Belle-Ile-en-Mer (45 minutter).

Efter denne tur vendte vi tilbage og kørte til byen Locmariaquer, den by har et stort østers center. Og så har de megalitter (bautastene), den største er på hele 20 meter, men den er desværre væltet og brækket i 4 stykker.

Vi sluttede turen i Carnac som har Bretagnes største samling af bautastene, indenfor et forholdsvis lille område (4 kilometer) er der rejst 3000 bautastene, de blev rejst der for 4500 – 6500 år siden, de fleste står i 10 – 12 rækker. Det er et imponerende værk. Hvad har dog været meningen? Svaret kan vi ikke få.

Torsdag den 15. juli.

I dag går turen til Morbihan-bugten til byen Larmor-Baden. Det er en by hvor der dyrkes østers, det er sydkystens største østersområde. Fra Larmor-Baden er der mulighed for (ved lavvande) at gå til en af de nærliggende øer.

Vi indkøbte østers til aftensmaden, et kilo af de traditionelle og fire stykker af de flade og runde. De flade er dobbelt så dyre som de traditionelle og smager lidt anderledes (de har en lidt nøddeagtig smag).

Til aften havde kokken i restaurant Ulm forberedt følge menu:

Let ristet Foie Gras de Canard med salat tomater og saltede oliven. (De saltede oliven giver en fin kontrast til den fede Foie Gras).

Friske levende østers med citron og friskkværnet peber. Lidt flade og runde østers som en smagsprøve.

Frisk flute til hele måltidet.

Drikkevarer Æblecider og rødvin ad libitum.

Efter middagen en long drink, Gin og Tonic.

Tak for i aften og god nat.

Onsdag den 14. juli.

Ja, så begynder hjemturen, dog kun et lille nap på vejen. Vi flytter til området ved Carnac. Til campingpladsen Camping Les Ombrages .

Det var blot en tur på 130 kilometer og vi fandt let campingpladsen og fik anvist en dejlig plads.

Om eftermiddagen kørte vi en lille tur til Carnac, undervejs passerede vi Carnac bautastenene, der er ca. 3000 stene som er sat der for 4500 – 6500 år siden. Vi vender tilbage en anden dag, for at gense dette historiske område som vi også beså sidst vi var her.

Carnac er en badeby med lange og dejlige sandstrande.

Tirsdag den 13. juli.

Vi havde planlagt en forholdsvis lang tur i dag for at se området med Kirkepladser såkaldte ”Enclos Paroissiaux” (sogneindhegninger). Planer kan altid ændres, så da det stadig er gråvejr ændrede vi planen til kun at besøge den lokale Saint Anna, som er en ret kendt kirke til ære for Jomfru Maria’s moder Anna.

Saint Anna ligger ret nær campingpladsen, det er lidt sjældent at se en så gammel kirke (1213) liggende ude på den åbne mark, den lille by Saint Anna ligger et stykke derfra. Det er en interessant kirke, som nok minder en hel del om de omtalte Kirkepladser. Kirken er indrettet så der kan holdes udendørs gudstjenester, den benyttes også til processioner i forbindelse med afholdelse af ”Pardon” (Undskyldning).

Vi gør ellers klar til i morgen at starte hjemturen (det er her vi vender) så fra nu af går det mod Danmark.

Mandag den 12. juli.

Vi vågnede op til regnvejr, og det så ud til at blive langvarigt. Vi havde ellers planer om at køre til Frankrigs vestligste punkt ”Pointe du Ras”, for at se de enorme klippeformationer som rager langt ud i Atlanten, der er i øvrigt ikke land igen før man rammer USA.

På trods af vejret, og håbet om bedring kørte jeg alene der ud af og kom da også til parkeringspladsen ved ”Pointe du Ras”, men det styrtregnede stadig så efter aftale med parkeringsvagten fik jeg lov til at køre ind uden betaling mod at jeg kørte ud igen straks.

På vej tilbage kørte jeg ud til ”Pointe du Van” og flere af de andre yderpunkter langs kysten, men det regnede stadig så denne gang må vi nøjes med at se på foto fra sidste gang vi var her.

Søndag den 11. juli.

Der er for tiden mange festligheder i forskellige byer. Vi kører til Pont-l’Abbé hvor der er ”Fête des Brodeuses”. Det kan vel nærmest oversættes til ”Fest for Syerskerne”.

På programmet kan vi se, at de har festet de sidste tre dage, i dag søndag er der ”Défilé Spactacle”. Det er den vigtigste dag under Festivalen, hvor danse- og musikgrupper fra Bretagne og omegn samt udland går i parade gennem byen og slutter i byens centrum hvor der er to scener hvorfra der er ”Spectacles traditionnels” oversat til ”underholdning/optræden” hele eftermiddagen, afsluttende med at man vælger den nye ”Queen of the Embroideresses”.

Her sluttede vi, men hele aftenen var der fortsat ”Spectacle” i gaderne med asfaltbal.

Vi kørte tilbage til campingpladsen, og lagde en tomands oksekotelet på grillen sammen med nogle bagekartofler. Der blev ikke noget ”Spectacle” i campingvognen.

Lørdag den 10. juli.

Som planlagt flytter vi i dag. Vi kører til den vestligste del af Bretagne til Camping Tréguer Plage. Campingpladsen ligger lige ud til havet, men så er det også en plads som er præget af det noget barske klitområde. Nærmeste større by er Douarnenez .

Vi havde en fin tur hertil, den var på kun 140 kilometer, så vi var fremme allerede til middag.

Til aften spiste vi østers som vi købte i går samt en enorm stor krabbe som vi i dag har købt i levende live. Krabben blev kogt i saltet vand og fik lov til at stå og køle af i kogevandet. Det blev et lækkert måltid hvor værktøjskassens papegøjetang kom i anvendelse. Vi fik en flaske Muskatel Sur Lie til middagen.

Fredag den 9. juli.

Vi har det meget varmt, lige som i det meste af Europa, USA og Kina.
Vi kørte en tur langs kysten og lod navigatoren vise vej til nogle af de yderste punkter, derfor havnede vi igen i Pors Even. Det var der vi for nogen tid siden spiste muslinger i en "Garage". Denne gang besøgte vi en af østers-bønderne, og købte et par dusin østers for 4 EURO.
Derefter kørte vi tilbage, men gjorde holdt i en noget større by Paimpol, vi skulle have en kop kaffe og sidde og nyde udsigten over den meget store lystbådehavn.
Vi fik udsigten, men bestilte "Alt Godt Fra Havet" og en flaske Muskatel Sur Lie. Det blev noget af et festmåltid:
En stor krabbe, mange jomfruhummere, rejer, store og små havsnegle og østers.
Tilbage på campingpladsen gjorde vi klar til at køre videre i morgen.

Torsdag den 8. juli.

Jeg fik ikke skrevet noget i går, men jeg husker da at vi satte store (thailandske) rejer på spid og grillede dem efter at de var blevet marineret i olie og knust hvidløg.
Om aftenen var der koncert med et tremands band og en sangerinde, de gjorde det rigtig godt.

Onsdag den 7. juli.

Cykeltur til Brehec havn og badestrand. Jeg konstaterede, at man kunne køre hele vejen derned på frihjul, men man skulle jo hjem igen den anden vej.

Tirsdag den 6. juli.

Stille og rolig hygge på campingpladsen og gang i grillen.

Mandag den 5. juli.

Vi tager på tur til Perros-Guirec som er to byer der ligger ved havet som her hedder Cote de Granit Rose.
Først kørte vi til Camping Du Port. Det er en campingplads som vi havde planlagt at besøge, men det bliver ikke denne gang, selvom det så ud til at være en campingplads som vi ville have syntes om.
Derefter kørte vi ud til kysten flere andre steder for at se den rosa granit. Det imponerede os igen som det også gjorde sidste gang vi var her. Det er enorme granit formationer som er slebet til at vind og vejr, den er også virkelig med et rosa skær.
Frokost spiste vi i Trégastel, menuen stod på:
Ande foie gras og muslinger.
Hertil en flaske rødvin. (Lille flaske)
Derefter kørte vi tilbage til vores vampingvogn, efter en herlig dag.

Søndag den 4. juli.

Vi tager det stadig meget roligt og
stille (det skal der også være tid til).
Vi har kun været et smut nede ved den lokale strand, hvor der i dag søndag var mange badegæster.
Vi sad på fortorvet ved restaurant Le P´
Tit og nød en drink.
Til aften spiste vi i Restaurant Ulm, menuen stod på:
Skiver af lammelår stegt på pande med skiver af hvidløg.
Varmt tilbehør:
Champignon, løg og Squash stegt på pande.
Koldt tilbehør:
Skivede tomater og mozzarella ost med fintsnittet hvidløg og olivenolie.

Og så en flaske rødvin, i dag en Rhone vin.

Lørdag den 3. juli.

Vi har haft en stille og rolig dag på campingpladsen.
Ligget i lænestolen og læst bøger, endvidere har vi grillet ørred og sardiner.

Fredag den 2. juli.

Vi vågnede ved at det regnede, det er det første regn vi har fået her ude på Bretagne. Det blev dog ikke til ret meget, inden jeg var færdig med at samle vores ting ind under vores store markise var det igen holdt op med at regne.
Fortsættelse følger i aften.
Først blev det til den daglige cykeltur til bageren for at hente et flûte, efter morgenmaden cyklede jeg til den nærmeste badestrand (den lokale).
Det er et hyggeligt sted, en lille by Brehec med en lille havn og nogle restauranter, der var meget liv på havnen og i den lille by.
Senere på dagen kørte vi igen til Brehec, denne gang i bil og Solveig var med. vi satte os på Restaurant Tonton's fortovsrestaurant og fik hver en galette (boghvedepandekage) med fyld. Fyldet var ost og noget kød som var rullet og skåret i skiver. Jeg havde en mistanke om at det var indvolde som vi almindeligvis ikke spiser hjemme i Danmark. Jeg spurgte serveringsdamen om hvad det var og hun pegede på sit mellemgulv. Det vi spiste var dog nok mellemgulv af et får, det smagte fint, og så fik vi en flaske Muskatel Sur Lie til hvilket var dejligt.
(Sur Lie betyder at vinen har været lagret sammen med druerne)
Til aften vendte regnen tilbage for en kort stund.

Torsdag de 1.juli.

Tanken var i dag at tage en tur ud på øen Bréhat. Vi kørte ud til det sted hvorfra der går både ud til øen, det er blot en sejltur på 15 minutter. Det blev dog ved tanken, for prisen for sejlturen ville vi hellere bruge til at spise for.
Vi kørte til Pors Even, en lille havneby med østersdyrkning som hovederhverv.
Her fandt vi en "garage" hvor de serverede "alt godt fra havet". Her var en meget sød og venlig betjening, så vi satte os til at nyde østers, muslinger og muskadet hvidvin.
På hjemturen kørte vi igennem storbyen Paimpold, og derefter ud til kysten hvor der er store områder med østersmarker, men det var højvande så der var ikke andet end vand at se.

Onsdag den 30. juni.

Hygge på campingpladsen, grillen tændt og vin på bordet.

Tirsdag den 29. juni.

Vi må ud og se på det nye område vi opholder os i, det er området Plouha med hovedbyen Plouha, den kørte vi hurtigt igennem og søgte ud mod kysten. Vi kom først til Le Palus som er en mindre badestrand med kun rullesten. bag stranden var der en enorm stor parkeringsplads (næsten ingen biler) og så var der mulighed for at parkere med autohome, den plads var velbesøgt.
Vi kørte hurtigt videre, til Pointe de Plouha som har Bretaniens højeste klint, der er 104 meter ned til havet. den største seværdighed er nok den gamle gendarmsti som går hele vejen langs kysten.
Det sidste vi besøgte var badestranden Plage Bonaparte. Her er en rimelig god sandstrand, i hvert fald når det er lavvande. Det var et godt sted at plukke muslinger, de sad i tætte lag på stenene som netop var kommet fri af vandet da det blev lavvande. Vi plukkede ikke nogen, for vi skulle hjem og spise det sidste af de andebryster vi købte for mange dage siden.
Vi kom tidligt tilbage, så der blev i dag tid til at vasket tøj igen.
Der blev også tid til en tur i poolen.

Mandag den 28. juni.

Vi har i dag lavet et lille flyt på under 100 kilometer.
Vi søger efter campingpladser som er med i ordningen med Camping Chechs, så sparer vi ret meget på overnatningerne. De fleste campingpladser slutter med ordningen omkring 1. juli, for så er det højsæson.
Vi er nu på en plads som fortsætter indtil den 10. juli. Vi er flyttet ind på Camping Neptune Lanloup som ligger nær byen Paimpol ved Cotes d'Armor.
Her kan vi komme på internettet, jeg har fået 7 dages fri adgang, så nu er der mulighed for dagligt at rapportere om vores gøren og laden, vi vil nok også repportere på Facebook.
Vi har brugt dagen til på ny at indrette os, og så har jeg cyklet lidt, bland andet besøgt den lokale kirke som er rigtig gammel og meget vejrbidt, men kirken fungerer tilsyneladende  stadigvæk.

Søndag den 27. juni.

Sidste planlagte tur her fra campingpladsen, er en tur Saint Malo. Det er en gammel kaperby, hvor mange engang havde kongelig bevilling til at begå sørøveri mod handelsskibe fra de lande som Frankrig var i krig imod. Det gik især ud over de engelske skibe og så langt væk som i Det Bengalske Hav ved Indien. Byen er bygget op af midler fra disse sørøvertogter.

Vi spiste på en af de over hundrede restauranter der er i den gamle bydel. Vi fik muslinger kogt med cremefraiche, de smagte dejligt og så en flaske muskat hvidvin til.

Efter middagen gik jeg en tur på bymuren, der er bymur hele vejen rundt om den gamle bydel, og fra bymuren er der en herlig udsigt. På hjemturen kørte vi et smut ind til den engang meget mondæne badeby Dinard.
I morgen flytter vi til en anden campingplads.

Lørdag den 26. juni.

For at tale lidt om vejret, så kan jeg fortælle at vi siden vi kom til Bretagne har haft rigtigt godt sommervejr og ingen regn. Bretagne er ellers kendt for at være et område med meget regn.

Campingpladsen her har alt hvad man kan ønske sig, så vi tager en dag på campingpladsen. Her er flere pools og meget andet.

I løbet af dagen tog jeg dog en cykeltur, nærmest for motionens skyld.

Frokosten bestod af resten af flutet fra i morges med en dejlig fransk pølse (spegepølse), hertil rødvin.

Hvad skal vi så finde på at spise til aften?

Man tager en oksetunge, hvis oksen ikke vil aflevere den, går man til slagteren og køber en sådan brugt tunge.

Den blev kogt i 1½ timer i saltet vand med løg og peberkorn, den fik lov at køle af i kogevandet medens jeg cyklede. Derefter blev den hvide belægning på tungen trukket af (husk det skal være fra oksetungen).

Oksetungen blev serveret med kogte artiskokker (kogt i letsaltet vand i 20 minutter) og en dip af majonæse rørt med presset hvidløg og hakket purløg. Til tungen passer også fint en Dijon sennep. (Man kan godt spise tunge uden italiensk salat).

Til denne middag ville jeg have foretrukket en god hvidvin, men vi har jo rødvin i dunken, så det bliver rødvin, og der er stadig noget tilbage i dunken.

Ja det er nærmest utroligt, hvad der serveres i Restaurant Ulm.

Fredag den 25. juni.

Vi har før haft planer om at besøge byen Dinan, men er aldrig kommet dertil. Nu skal det være, den ligger kun 25 kilometer væk.

Det er en spændende by at gå rundt i. Den gamle middelalderlige bydel ligger på en klippetop. Langs gågaden ligger mange velholdte bindingsværkshuse og masser af cafeer og restauranter.

Vi satte os på et Creperie og fik serveret et par flamberede crepes hvortil vi nød en kop kaffe.

Til aften havde vi en kylling på grillen, den blev skyllet ned med rødvin. Vi tog hul på en 5 liters dunk ”bællevin) der er stadig noget tilbage i dunken.

Torsdag den 24. juni.

Så er vi aktive igen efter gårsdagens hvilepause.

Vi kører til Cancale for at genopleve livet i østers-byen. Den lignede sig selv, vi manglede dog vores østerspige fra tidligere år, men vi ved at hun er flyttet til Schweiz.

Efter at have fundet en parkeringsplads, blev der indkøbt en flaske hvidvin og så gik turen til havnemolen med boderne hvorfra der sælges østers, her købte vi to dusin østers, som blev åbnet og leveret på to store østers-tallerkener sammen med en citron. Så er det blot at sætte sig på molen og spise samt drikke og nyde livet, det var der også mange andre som gjorde.

Cancale er vores favoritsted her på Bretagne, vi har været her mange gange før.

Onsdag den 23. juni.

Hviledag, i dag flader vi ud i liggestolene.

Tirsdag den 22. juni.

Vi må ud og se på franskmændenes fædreland. Vi kørte først til byen Saint Cast. Den ligger på den yderste gren af en halvø. Byen er en decideret ferieby med en meget stor lystbådehavn, de var i gang med at opfylde og opbygge store områder til parkering. Der var en flot udsigt over Cóte de Emeraude (havet) mod de engelske Kanal Øer Jersey og Guernsey.

På udsigtspunktet stod der en kanon fra 1686, det var en tung sag 1300 kg. den deltog i slaget om Saint Cast i 1758 og kunne fra sin position 36 meter over havet skyde en 11,750 kg. kugle ud på en afstand af 2000 meter (imponerende).

Efter dette flotte udsigtspunkt kørte vi til den næste halvø for også her at komme ud på den yderste gren, som er Cap Fréhel. Det kom vi ikke for der skulle betales for at køre helt ud til fyrtårnet, og det ville vi ikke. Halvøen er i øvrigt nærmest et naturområde.

Vi kørte i stedet for til fortet La Latte. Her var en fin parkeringsplads, hvorfra man kunne spadsere frem til fortet. Ville man ind på fortet skulle der betales, men fortet set udefra var et fint objekt til at fotografere.

På vej tilbage til campingpladsen foretog vi lidt indkøb til en eftermiddag/aften ved grillen.

Grill menuen blev følgende:

Kogte skalrejer og flute. (Medens grillen varmede op)

Østers efter følgende opskrift:

Før grillen:

Smørret smeltes i en kasserolle.

Tilsæt det pressede hvidløg, chilisauce og citronsaft, og giv blandingen et kort opkog og stil den til afkøling. Lad det stå til du har åbnet østersene.

Dæk bunden af en foliebakke med 1 cm groft salt, og sæt de åbnede østers i saltet. På den måde har du styr på sagerne, når du skal til og fra grillen.

Hæld 1 spsk af marinaden ned i de åbne østers.

Ved grillen:

Foliebakken med saltet sættes på risten over direkte varme, og griller i ca. 8-10 min.

Når de begynder at boble, skal de have yderligere 3 min. på grillen inden de er helt færdige.

Skalrejer på træspyd. Rejerne blev penslet med r esten af marinaden.

Friske levende østers.

Crepes (pandekage) med karamelsovs.

Til denne menu nød vi den halve flaske hvidvin fra i går, det var ikke nok så vi snuppede en flaske Vin D’Alsace Sylvaner 2008.

Derefter på langs i liggestolen og snuppe en ”Morfar”.

Aftensmaden blev en kop te.

Mandag den 21. juni.

Som planlagt flytter vi i dag.

På trods af de franske priser for at køre på motorveje, valgte vi motorveje i dag igen.

Vi kørte ad motorvejen mod Le Havre og fortsatte til Pond de Normandie (Normandiet Broen), det er broen over Seinen lige før dens udløb i den Engelske Kanal. Flot bro, som er bygget med dansk ekspertice.

Efter broen kørte vi mod byen Caen i Normandiet, fortsatte på tværs af Normandiet (Vi har før været rundt på Normandiet og set alle minderne fra landgangen i Normandiet i 1944, samt været i byen Bayeux og beset Bayeux-tapetet, det var et besøg værd). Denne gang fortsatte vi og så i det fjerne den lille klippeø le Mont Saint Michel. Den har vi tidligere besøgt fem gange, så denne gang kørte vi forbi. Men har man ikke været der ude på den lille ø, som er landfast ved en dæmning, så er det et sted man ikke må snyde sig for. Det er nok den mest besøgte seværdighed i Frankrig.

Vi er nu ankommet til Bretagne og kører direkte til Camping Château de Galinée hvor vi nu har indrettet os.

Vi fik ikke spist vores indkøbte andebryster i går, så de blev nu tilberedt således:

Skindsiden ridset som flæskesteg dog i tern, krydret godt med salt og friskkværnet peber.

Brunet grundigt på skindsiden i sit eget fedt.

Tilsat et stort løg skåret i både.

Hæld det meste af andefedtet fra.

Tilsæt æbler skåret i både. (Vi plejer at bruge blå blommer og ikke æbler)

Lad det simre til andebrysterne ikke mere afgiver blod, når man stikker i dem.

Nydes sammen med en god rødvin.

Søndag den 20. juni.

Der skal ikke cykles til Etretat i dag, vi tager bilen for at komme ind og spise, men her er helt umulige parkeringsforhold. Alle vil tilsyneladende til denne lille smukt beliggende by.
Efter at have kørt byen rundt sammen med alle de andre som søger parkeringsplads, kørte vi alle udenfor byen (ca. 1 km.), her er en stor parkeringsplads, og så stod det på spadseretur tilbage. Jeg havde været så forudseende, at jeg havde sat Solveig af inde i byen.
Vi spiste på Restaurant Pastati & Potatate. Vi fik noget godt at spise og delte en flaske Muskatel.
Etretat ligger smukt ud til vandet, jeg har tidligere kaldt det Atlanterhavet, men det er retteligt stadig den Engelske Kanal.
På begge sider af byen rejser der sig høje kridtklinter i højder op til 70 meter. Mod syd er der en klint som mest af alt ligner en elefant som står og dypper snabelen i havet.
I aften pakker vi sammen for i morgen at flytte til et sted i Bretagne.

Lørdag den 19. juni.

Campingpladsen ligger i byen Les Longes.
Vi kørte en tur til byen Yport, som er en ferieby med strand, ellers er hele kysten præget af høje kridtklinter.
Yport har vi været i to gange tidligere. Byen har nu løst nogle af deres parkeringsproblemer ved at lave parkering på/ved stranden, det har til gengæld (efter min mening) ødelagt hele strandmiljøet.
Derefter var vi i en større by Fecamp, nærmest for at købe ind til weekenden, vi skal have andebryster.
Vel tilbage i campingvognen satte vi os i solen og delte en flaske vin og spiste flute med en dejlig krydret fransk spegepølse, herligt!
Resten af eftermiddagen blev brugt til en lang cykeltur. Jeg kørte til Etretat, de sidste par kilometer inden byen var en dejlig bakke nedad, det gik stærkt. Hjemturen er ikke værd at skrive om.

Fredag den 18. juni.

Så forlader vi

Château du Gandspette, vi kører i dag til Calais for at få campingvognen bragt i orden.
Der var stadig ikke kommet nye reservedele, så nu monterer vi et helt nyt træk på campingvognen. Det blev hurtigt klaret, og så var vi køreklar igen.
Det var for øvrigt tydeligt mærkbart, at anti slingre anordningen nu fungerede igen.
I brugsanvisningen for kuglekoblingen  er der for øvrigt beskrevet, hvorledes man kan kontrollere bremsebelægningernes tilstand og behov for udskiftning, gad vide hvor mange der foretager en sådan kontrol?
Vi besluttede os for at tage motorvejen i dag, selvom det her i Frankrig kan blive en bekostelig tur på motorvejene. Vi var så heldige, at de efter den længste strækning på motorvej, vinkede os gennem betalingsanlægget som tilsyneladende ikke virkede, så vi slap for den betaling.
Vi er nu kommet frem til Aiquille Creuse Camping.

Torsdag den 17. juni.

Vi må se at få foretaget reparation af campingvognen, så jeg kører til Calais for at aftale hvornår. Campingforhandleren har stadig ikke fået reservedele hjem, jeg foreslog, at han tog reservedele fra det totale træk han havde i udstillingen, men det kunne der overhovedet ikke være tale om, for så manglede han det jo hvis nogen kom og ville have et nyt træk til en campingvogn. Jeg meddelte ham, at hvis han ikke havde reservedele i morgen, så vil jeg købe et helt nyt træk, så i morgen kører vi videre.

Inden jeg kørte tilbage til campingpladsen, var jeg et smut nedenom havnen og købte to liter muslinger, det var meget små muslinger, men med meget gods indeni. De blev tilberedt som det er mest almindeligt her i området, blot kogt i vand krydret med friske Laurbærblade.

Onsdag den 16. juni.

Vejrudsigten siger sol hele dagen, vi vil nyde det her på campingpladsen.

Til middag kom grillen frem for at tilberede rødspætterne fra i går. De fik hovedet skåret af og renset indvendig, skindet fik de lov til at beholde på. Derefter smurt ind i olivenolie, drysset med salt og peber og så på grillen i en fiskeholder og med direkte varme, de fik 4-5 minutter på hver side og blev meget lækre. Til rødspætterne fik vi små grillstegte kartofler.

Om eftermiddagen cyklede jeg en tur, hvorunder jeg besøgte den nærmeste sognekirke Léglise Saint Gilles de Watten.

Tirsdag den 15. juni.

Nu vi har ekstra tid her, vil vi en tur ind til Dunkerque, som er en stor havneby. Der er en stor sluse ved indsejlingen til inderhavnen, således at skibene udenfor sluserne i dag lå omkring fem meter lavere end dem inde i inderhavnen.

Vi fandt frem til havnens fiskeboder og fiskeforretninger, så nu står det igen på rødspætter, vi købte også et dusin østers så vi havde lidt guf til engang i eftermiddag.

Nu har vi spist østers og delt en flaske frisk hvidvin og sovet nogle timer. Vi har nu slet ikke behov for at spise igen, så det må blive i morgen vi skal have rødspætter. Jeg tror vi skal prøve at lægge dem på grillen.

Mandag den 14. juni.

Vi må ind og tale med campingforhandleren i Calais. Han forstod udmærket vores problem, men de reservedele var han udgået for og fik først nye forsyninger sidst på ugen, så han foreslog, at vi kom tilbage tirsdag om en uge.

Efter lidt snak blev det dog til at vi kører ind til ham på torsdag eftermiddag for at lave en endelig aftale, det kunne jo være at han da havde fået reservedele hjem.

Vi har besluttet os for at forblive her på Kawan Village Château du Gandspette . I hvert fald indtil på fredag .

Søndag den 13. juni.

Vi tog en tur til Calais for at finde en campingforhandler med værksted. Det lykkedes, men det er jo søndag så der er selvfølgelig lukket. (Vi havde nu heller ikke regnet med andet.)

Vi fik set lidt på byen Calais, hvor det vrimlede med konfirmander, og så var der et stort motorcykeltræf. Byen har næsten ingen gamle huse, men byen har jo også været næsten knust for 55 år siden.

Tilbage til campingpladsen for at starte grille og få grillet det sidste af den oksefilet som vi har haft med os. Den blev spist sammen med grillede kartofler og hele grillede hvidløg. Ja vi lever og spiser rigtigt godt her i ”Restaurant Ulm”.

Vi fik besøg af Hanna og Christian som er medlemmer af HYMER-Klubben. De er netop ankommet til campingpladsen. Vi var sammen med dem sidste år ved Balaton Søen i Ungarn.

Lørdag den 12. juni.

I dag er der marked i Saint-Omer. Jeg kørte alene ind for at se markedet, fotografere og måske foretage lidt indkøb, Solveig ville blive hjemme i campingvognen.

Jeg indkøbte fire slags oste, en pate, et glas Foie Gras de Canard (andeleverpostej) samt brød, og så var der klar til en god frokost når jeg kom tilbage.

Om eftermiddagen var jeg på cykeltur, hvorunder jeg besøgte en krigskirkegård. Det var faldne engelske soldater fra I Verdenskrig.

Jeg har haft en mistanke om, at campingvognens trækkugle anti slingre-anordning ikke virkede korrekt, så jeg har i dag undersøgt koblingsanordningen, det viste sig at den ene bremseskive til kuglen var faldet af. Nu er der en opgave med at finde ud af hvordan vi får foretaget en reparation, men det må vente til på mandag.

Fredag den 11. juni. (Version 2.)

Hvordan er den Engelske kanal?

Vi kører til Calais, igennem byen og til havneområdet, hvor vi fandt et fiskemarked. Friske fisk blandt andet dejlige store rødspætter, vi købte et par stykker til aftensmaden.

Fra Calais fulgte vi kysten mod syd til feriebyen Sangatte, (det her under at tunnellen til England befinder sig), videre mod Wissant og ud på Cap Blanc Nez (her er en flot udsigt over den Engelske kanal og til England). Hele kysten har mange minder fra II Verdenskrig, det var jo her at tyskerne byggede Vestfronten, som jo på samme måde findes langs den Jyske Vestkyst.

I Wissant holdt vi middagspause og spiste på en fiskerestaurant. Middagen stod på friske østers og hvidvin.

Efter byen Boulogne sur Mer kørte vi hjem til campingvognen.

Torsdag den 10. juni.

Jeg var på cykeltur til Le Blockhaus d’Eperlecques. Det er et bunker-område bygget af Hitler i 1943. Bunkeren var en fabrik til samling af V1 og V2 raketter samt til affyring af raketterne mod London. Englænderne ødelagde delvis fabrikken den 27 august 1943.

Bunkeren er noget af et monster med enorme dimensioner, den er 33 meter høj, 75 meter lang og 40 meter bred, og bygget af 90.000 ton beton, hvilket kunne give vægge op til 5 meter tykke.

Til aften havde vi grillen fremme, og tilberedte et kalkun under/overlår, det blev meget lækkert, og dertil asparges i svøb af bacon som også fik en tur på grillen.

Onsdag den 9. juni.

Vi vil ud og se på området her i det nordvestlige af Frankrig, vi har aldrig før været i dette område. I dag vil vi blot se på mulighederne for de kommende dage. Først kørte vi til Blockhaus d’Eperlecques som ligger meget tæt på campingpladsen. Det er en tysk bunker fra II Verdenskrig, det var herfra at tyskerne afskød V1 og V2 raketter mod London.

Derefter kørte vi til Saint-Omer, en interessant by blandt andet med en flot ruin af katedralen Saint-Bertin, den blev ødelagt under den Franske Revolution. Vi holdt pause på Place Victor Hugo, hvor vi nød en øl.

Turen sluttede med et besøg i et stort supermarked, hvor vi købte en stor portion muslinger, som nu er blevet tilberedt og fortæret sammen med en flaske hvidvin.

Tirsdag den 8. juni.

Vi flytter i dag til Frankrig. Det er en kort tur (ca. 165 km.) Vi kører ad motorvej mod Gent og derefter mod Brugge, Dunkerque og Calais. Inden Calais blev vi vist af mod St-Ormes for at slutte i landsbyen Gandspette ved Kawan Village Château du Gandspette . (Det var jo heldigt for det var der vi skulle til).

Det er et gammelt slot, hvor slotsparken er indrettet til campingplads, det ser ud til at være en dejlig plads, og så kan vi betale med Camping Checks hvilket giver en rimelig pris. Pladsen har ikke været brugt ret meget, så græsset på de enkelte standpladser er ikke slidt, her er meget grønt overalt.

De har mulighed for internet her, men det er nærmest til ågerpris, 5 EURO for en time, og så skal man endvidere være meget tæt på receptionen for at få forbindelse.

I området her, er der mange minder fra tiden omkring 2. Verdenskrig, dem vil vi se på de nærmeste dage.

Søndag den 6. juni.

Farvel til Campingpark de Bongerd i Holland, turen går i dag til Belgien.

Vi fulgte navigatorens anvisninger og kørte ad motorvejen forbi Amsterdam videre til Utrecht og Breda, derefter ind i Belgien og kørte næsten hele vejen rundt om Antwerpen hvorefter vi kørte mod Gent indtil vi blev vist væk fra motorvejen og kørte igennem en mindre by Zele og frem til søen Donkmeer. Campingpladsen skulle nu være meget tæt på, men navigatoren viste os ud på en smutvej, således at vi kom til campingpladsen på en sådan måde at det var umuligt at dreje ind på tilkørselsvejen til pladsen. Heldigvis kom campingmutter kørende lige bag os, hun sagde at vi blot kunne køre efter henne. Vi kørte derefter ind på en smal skovvej som endte ved campingpladsens bagindgang og så var det problem klaret.

Vi er nu vel ankommet og installeret på Camping Roosendael .

Mandag den 7. juni.

Så lidt på området i bil og på cykel. Området omkring Donkmeer er et turistområde, men endnu er der ikke ret mange turister og de mange restauranter og barer står tomme indtil det bliver rigtig turistsæson.

Lørdag den 5. juni.

I dag vil jeg lave det jeg plejer at kalde "at gøre ingenting".
Det vil sige, at soveafdelingen blev tømt for sengetøj og der blev skiftet betræk. Hele campingvognen blev støvsuget, og så var det meste af dagen gået, jo jeg skulle jo have lidt pause ind imellem og nyde en pilsner.
Solveig kan ikke hjælpe så meget på grund af hendes leddegigt og KOL.

Fredag den 4. juni.

I dag er der ostemarked i Alkmaar, så vi tager derind igen. I dag er hele markedspladsen ryddet og der er oplagt store oste i stabler, de skal sælges når markedet åbner klokken 10.00.
Inden handlen, bliver ostene kontrolleret og prøvesmagt af et lille hold af ældre eksperter, man kan være heldig og få nogle smagsprøver.
Handlen foregår med håndslag, hvorefter ostene bæres ind til vejning og videre til de ventende lastvogne. Når ostene bæres på pladsen foregår det hele tiden i løb, hvilhet ser ret morsomt ud.
Handlen har foregået på den måde gennem hundreder af år, vi så det selv for omkring 30 år siden.

Torsdag den 3. juni.

Vi tog en tur til den nærmeste større by som er Alkmaar. Den er mest kendt som ostebyen, fordi der afholder ostemarked hver fredag.
Det er en by med mange kanaler, ligesom de fleste andre hollandske byer. Vi satte os på ostemarkedspladsen hvor der var mange fortovsrestauranter og fik nogle osteanretninger.

Onsdag den 2. juni.

I dag er det "Store Vaskedag", det skal jo til engang imellem. Derefter en lang cykeltur, Holland er et godt land at cykle i, her er ingen bakker, men dog modvind.

Tirsdag den 1. juni.

Vi kørte til havnebyen Den Helder, byen med et kendt fyrtårn, her er en flot udsigt over Nordsøen. Under tilbageturen fulgte vi kysten og kørte lige inde bag klitterne. Vi gjorde holdt i Callantsoog, som er en lille ferieby lige bag klitterne, en hyggelig by hvor vi på en fortovsrestaurant fik en varm vaffel med kirsebærsovs og flødeskum samt kaffe.
På hjemturen var vi i byen Schagel for at handle i ALDI.
Til aften havde vi gang i grillen for at få grillet et stykke af vores oksefilet, den blev meget vellykket, dertil nød vi en herlig salat og rødvin.
Alt i alt, en vellykket dag.
Aftenen gik med at se filmen "Den Sidste Kejser".

Mandag den 31. maj.

Vi vil ikke lave nogen planer for i dag, men det er selvfølgelig også en plan. Jeg beså den store campingplads, den består i vid udstrækning af faste campingenheder, som altså ikke bliver flyttet, og så er der en flot afdeling for os farende turister. Toiletfaciliteter er meget flotte. Legepladserne er helt fantastiske, det må være en herlig plads for børnefamilier.
Så lidt reklame for Camping Checks, vi betaler med disse checks og bor derfor til en rimelig pris.
Her er også kabel-TV ved alle pladser, hvilket er heldigt, for selvom vi på antennen kan finde 32 kanaler, så er de alle betalingskanaler.
Vi havde desværre glemt af få vores lange antennekabel med, så vi måtte investere i nyt kabel som heldigvis kunne købes i campingpladsens supermarked.

Søndag den 30. maj.

Vi er nu klar til at tage fat på yderligere 300 - 400 kilometer motorvej. Vi følger E22 hele vejen, kommer forbi Oldenborg og Groningen som ligger i Holland. Videre over dæmningen som adskiller Ijssel Meer fra Nordsøen. Det er et imponerende bygningsværk den er 30 kilometer lang og blev bygget den gang en skovl og en tipvogn var de vigtigste redskaber.
Vi fortsatte mod Alkmaar for at ende dagens kørsel på Campingpark de Bongerd.
Her er der mulighed for at komme på Internettet.
Mere om denne plads i morgen.

Lørdag den 29. maj.

Vi tager en dag mere her på Steller See Camping. Vi udnytter tiden til at tage en tur ind til Bremen, som vi aldrig har besøgt. Det er jo en nydelig by med et interessant gammelt centrum.
Vi havde den første rigtig varme dag, hvor vi kunne sidde på en fortovsrestaurant og nyde et glas rosevin medens vi lod solen varme os godt og grundigt.
Vi sad ved siden af Bremens Rådhus og betragtede en masse mennesker fra Afrika, de var ved at arrangere en dag under emnet "Afrika er også Bremen", et interessant indslag i en tysk by som Bremen.

Fredag den 28. maj.

Vi fortsætter i dag ad motorvejen til Hamborg, derefter gennem Elb-tunnellen og videre mod Bremen til campingpladsen Steller See Camping .
Her var vi også for 7 år siden. Det er en stor Fastligger Campingplads, som for øvrigt er særdeles nydeligt vedligeholdt og smukt indrettet, der er også en udmærket plads for os ”turister”, vi har vores egen særlige afdeling på pladsen.

Til campingpladsen hører også en restaurant som vi besøgte for at spise til aften. Vi blev flot modtaget af værten Horst. Ham kender jeg udmærket fra Thailand hvor han også har en restaurant med navnet Arie Ba Ba. Senere på aftenen var jeg tilbage hos Horst og nød flere drinks på husets regning, ham Horst er en hyggelig fyr.

Torsdag den 27. maj.

I går blev det en ret fredelig aften på trods af at der blev festet i nærheden. Anledningen var den omtalte polterabend.

Vi havde en rolig dag hvor vi tog en tur til en grænsebutik (Fleggaard) for at proviantere lidt. Vi købte blandt andet en hel oksefilet, så har vi lidt til grillen og nogle gode bøffer. Nogle af bøfferne blev nydt om aftenen sammen med god rødvin.

Der er ingen internetforbindelse her på campingpladsen!

Onsdag den 26. maj.

I dag begynder så årets campingtur til udlandet. Vi kørte fra Åbyskov Strand Camping i Svendborg, tog motorvejen til Odense og videre over Lillebæltsbroen til grænsen til Tyskland fortsatte indtil frakørslen mod Weding videre til Jarplund til Campingplatz Jarplund .

Vi ankom medens der på campingpladsen var middagslukket, men kørte ind og indrettede os på plads nr. 12 hvor vi plejer at ligge. Da vi fik kontakt med receptionen anbefalede de at vi flyttede til en anden plads, for der ville i aften og nat være Polterabend i hytterne nær ved plads 12. Da vi helst ikke ville flytte var det også i orden, men så måtte vi heller ikke komme i morgen og klage over støj.

Tirsdag den 25. maj.

Det er nu sidste dag her på Åbyskov Strand Camping, Vi pakker sammen og gør klar til at køre i morgen.
Vejret er således at vi må pakke sammen mellem bygerne, men det tørrer hurtigt for her er en meget kraftig vind.

Pinsen.

Pinsen startede med rimeligt godt vejr, men efterhånden blev det ret koldt foranlediget af en stærk vind.
Vi hyggede os med de andre campister og fik nogle dejlige stunder.
Vi fik os nogle "Gale Hunde" (Vodka, Hindbærsirup og Tabasco) samt noget spiseligt, for eksempel Skovbundssild, Gale Hunde Sild, Marineret Sild og Krydersild, andre grillede asparges og pølser, vi sluttede endog med en gang jordbærgrød med fløde.
Pinsedag var vi på besøg hos Jan og Helle.
Pernille bagte rabarbertærte og lavede kaffe (Godt gået).
Malene præsenterede en musikvideo som hun selv havde lavet (flot og spændende).
Helle og Jan lavede middag med et herligt stykke oksefilet tilberedt på grillen samt dejligt tilbehør (Lækkert).
Anden Pinsedag fik vi besøg af Pernille og Malene. Vi havde en hyggelig eftermiddag og aften med kortspil "Skippo".
Aftensmaden var danske hakkebøffer med pandesovs og nye kartofler samt en god grøn salat.

Onsdag den 19. maj.

Så kunne vi endelig vågne op til en solrig dag hvor der var mulighed for at lægge sig ud på en liggestol og nyde solen i shorts og bar mave.
I løbet af dagen blev der også lavet Ungarsk Gullach til i aften hvor vi får besøg af Jan, Helle, Pernille og Malene.
Vi havde en dejlig aften i godt selskab.

Mandag den 17. maj og tirsdag den 18 maj.

Vi er stadig på Åbyskov Strand Camping, det ser ud til at der nu kommer et vejrskifte og det glæder vi os til, vi trænger til lidt varme.
Jeg bruger meget tid til at lære mig brugen af mit nye kamera som jo er et Canon EOS 550D. Jeg skal også have billederne flyttet til min labtop og foretaget billedbehandling med Adobe Photoshop Elements, det samme gælder videoer og derefter skal jeg til at eksperimentere med billeder i RAW format og efterbehandling.
Der er nok at tage fat på.

Fredag den 14. maj, lørdag den 15. maj og søndag den 16. maj.

Vi har haft et skrækkeligt vejr det meste af tiden, med regn, kulde og blæst.
Det meste af tiden har vi tilbragt i campingvognen. Lørdag var vi dog på besøg på Carlsberg Camping på Tåsinge, hvor Helle og Jan med børn camperede sammen med Jans søskende.
Søndag kørte vi til Odense og besøgte min søster Gerda.

Torsdag den 13. maj.

I dag er det Kristi Himmelfartsdag, det er holdt op med at regne.
Batteriet til campingvognen blev geninstalleret og den ledning som bevirkede at sikringerne brændte over blev efter nogen omtanke installeret igen, nu virker alt igen korrekt. Hurra!
Jeg var en tur nede ved vandet, for at se hvordan muslingerne havde det
. Vi plejer at plukke muslinger til at spise, men i år er der ikke en eneste musling i vandet, gad vide hvad årsagen er til det?

Onsdag den 12. maj.

Vejrudsigten havde forudsagt regn og rusk, og det var hvad vi vågnede op til, men det er altid hyggeligt, at sidde inde i varmen og betragte naturens rasen.
Vi var i Føtex og købe det omtalte fjernsyn. Så var der også lidt at beskæftige sig med medens det ikke var vejr til udendørs aktiviteter.
Vi var også hos Svendborg Camping Center for at se til batteriet, det var nu fuldt opladet og blev rapporteret fejlfrit. Det var herligt, nu må vi have det med tilbage og se at få det monteret igen.
Fjernsynet blev installeret og fandt 64 kanaler, men det ville selvfølgelig have et kort for at vise de fleste af kanalerne.

Tirsdag den 11. maj.

En herlig dag!
Markisen blev rullet ud, læhegnet blev rejst og liggestolene fundet frem, derefter jeg fik en god middagslur i liggestolen og direkte i den herlige sol. Solveig kom også ud og nød sommervejret.
Vi var på indkøbstur efter fornødne varer, samt for at se på et fjernsyn. Føtex kunne fortælle, at de i morgen havde et godt tilbud på et TV med indbygget DVD, det var lige hvad vi (Solveig) søgte.

Mandag den 10. maj.

De sidste par dage har vi pakket bil, og forsøgt på ikke at glemme noget til sommerens campingtur.
Jeg har anskaffet et nyt fotografiapparat, mit gamle Olympus C-750 Ultra Zoom er blevet afløst af et Canon EOS 550D, så nu er der nyt legetøj til den "Gamle".
Vi kørte nu til Svendborg for at hente campingvognen ud af sit vinterhi og fik her dagens første overraskelse.
I indkørslen til den lade hvori campingvognen har overvintret, var der læsset et "bjerg" af byggematerialer af, således at vi ikke kunne komme ud.
Vi indstillede os derfor på at begynde campingsæsonen med at bo i campingvognen i en lade, og afmeldte vores reservation af plads på Åbyskov Strand Camping.
I efteråret havde vi problemer med at oplade batteriet i campingvognen, derfor virkede moveren ikke da vi kørte campingvognen ind i laden. Alting drillede dengang, sikringerne sprang o.s.v. så campingvognen blev efterladt i en kedelig forfatning. Det skulle der nu også gøres noget ved.
Batteriet vurderede jeg som ødelagt efter en hel vinter uden strøm, så jeg planlagde at anskaffe et nyt, for at begynde et sted med løsningen af problemerne. Efter afmontering af batteriet virkede alt korrekt i campingvognen, lige bortset fra moveren, det var en glædelig overraskelse.
Svendborg Campingcenter anbefalede mig at få batteriet undersøgt og eventuelt opladt, inden de solgte mig et nyt for omkring en "Tusse". Det råd fulgte jeg og afleverede det afladte batteri der.
Da vi kom tilbage til campingvognen var indkørslen på forunderlig vis blevet ryddet og vi kunne køre til Åbyskov Strand Camping for at indtage vores bestilte/afbestilte plads.
Vi gik i gang med at indrette os i campingvognen, men hvor er vores fjernsyn? ..........?
Solveig!!!!! Det står jo under skrivebordet på Frederiksberg.
Det kan vist ikke betale sig at køre tilbage og dermed passere Storebælts Broen yderligere to gange, vi må investere i et nyt!
God nat og tak for i dag.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Helle Ulm | Svar 07.07.2010 13.14

ja ja andeleverposteg kan vi ikke klare, men det gode brød fra bageren i Juelsminde får vi spist en masse af !! Skal ud og sejle i eftermiddag! Knus Helle

Jørgen Ulm | Svar 16.06.2010 21.14

De omtalte asparges blev grillet.
De blev gode, med sprød bacon og sprøde asparges.

de 3 i Nivå | Svar 12.05.2010 00.16

Vi glæder os til at følge jeres tur syd over

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

23.03 | 21:51

Kære Jørgen
vi ønsker dig et stort tillykke med fødselsdagen, håber at du har det godt.
savnede dit julebrev, som du jo har skrevet de sidste mange år. Kh. Ann

09.01 | 20:20

Hej Anette
Tak for kommentarer.
Det var så den historie, idag lever jeg som enkemand i Thailand, men jeg har stadig min campingvogn i Danmark.
Hilsen
Jørgen Ulm

09.01 | 17:03

Jeg faldt tilfældigt over din historiske camping bog Sjovt at genopfriske hvordan det var. En fin måde at vise udviklingen på. Tak for kigget

23.06 | 18:25

flot side
www.in-joy.dk

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis