At rejse er at leve!

2007 Campingtur til Polen, Slovakiet og Tjekkiet.

Her er et link til alle mine foto fra denne campingtur:

Dagbog for campingtur i 2007:

Nordpolen, Sydpolen, Slovakiet, Tjekkiet, tilbage til Polen og hjem gennem Tyskland.

Bemærkninger:                   Turen er gennemført af Solveig og Jørgen Ulm.

Den blev gennemført med vores sædvanlige campingudstyr.

Det er en LandRover og Hymer Nova campingvogn.

Alle overnatninger er skrevet med denne farve.

Onsdag den 23. maj.

Vi kører til Åbyskov Strand Camping hvor vores campingvogn står opstillet efter forårets brug.

Campingvognen med fortelt har det fint, så det er lige til at flytte ind.

Vi regner med at blive her på pladsen indtil den 11. juni.

Fredag den 25. maj.

Helle og Jan kommer til pladsen med deres campingvogn.

Søndag den 10. juni.

Pernilles fødselsdag. Derefter pakker Helle og Jan sammen og kører deres campingvogn hjem til Skovmøllevej.

Mandag den 11. juni.

Vi tager forteltet ned og gør klar til at begynde årets campingtur. Vi starter her fra Åbyskov Strand Camping i morgen.

Tirsdag den 12. juni – torsdag den 14. juni..

Vi kører fra Åbyskov kl. 10.00 og tager først til Vejle City Camping . Her bliver vi i tre dage.

Vi fik besøg af Frank, Bodil og Camilla.

Vi tog også på en udflugt til Jelling for at se en specialudstilling på Jelling Museum.

Det var en udstilling om ”Guldhorn og Ravbjørn”

Fredag den 15. juni.

Så starter vi den egentlige sommertur, vi kører mod syd. På vejen kører vi ind til Købmandsgården i Harrislee for at få byttet vores gasflaske af typen 10 kg. let og gennemsigtig, her koster gassen kun 119 kr.  mod 180 kr. på campingpladsen i Vejle.

Turen fortsættes ned forbi Kiel og videre til Plön til Campingplads Naturcamping Spitzenort.

Det er en campingplads som vi boede på for godt 40 år siden. Det er altid interessant at gense gamle steder, det var det også her, men vi havde rigtig dårligt vejr med masser af regn så der blev meget ophold I campingvognen.

Her på pladsen er det umuligt at modtage TV med vores sædvanlige antenne, hvad mon problemet er?

Lørdag den 16. juni.

Det regner stadig, men op på dagen fik vi lidt opklaring. Jeg benyttede lejligheden til at efterse campingvognens kørelys, idet vi har konstateret at der mangler et blinklys. Det viste sig, at ledningen var gået løs inde i stikket som sættes ind til bilens kontakt. Det blev klaret og kontrolleret og så virker det igen.

Under en køretur om eftermiddagen gik vores TomTom Navigator i stå. Den fik systemet til at hænge og da det lykkedes at lukke ned og op igen var programmet forsvundet. Programmet blev dog fundet igen, men kortet over Vesteuropa krævede at blive autoriseret igen, det kan man ikke uden at gå online. Kortet over Østeuropa virker stadig, og det indeholder også hovedveje for Vesteuropa, så det må vi klare os med. Men så er talestemmen desværre også forsvundet, så vi må nøjes med en tavs TomTom.

Søndag den 17. juni.

Vi forlader i dag Plön og sætter den tavse TomTom til at vise os vej til Stralsund til campingpladsen

Sund Camp Altefähr . Campingpladsen ligger på Rügen.

Næsten hele vejen kørte vi på de helt nye motorveje, dem er det en helt fornøjelse at køre på. I Stralsund bygger de stadig på en ny motorvej højbro over til Rügen, det bliver en flot bro, malet i samme farver som det nærliggende A.P. Møller- skibsværft.

I løbet af eftermiddagen fik vi et forrygende tordenvejr med kraftig regn- og haglvejr. Om aftenen kørte vi ind til Stralsund og spiste på havneknejpen Klabautermanden.

Mandag den 18. juni.

Udflugt rundt på Rügen.

Vi ville gense steder som vi har besøgt som sejlere. Vi kørte til Putbus som har en meget stor rund plads, den er italiensk inspireret. Nu er de fleste af husene omkring pladsen blevet istandsat så pladsen kommer nu rigtig til sin ret. Vi kørte videre til havnen Lauterbach som vi har mange minder fra, og vi genså det gamle Badehaus som nu er et stort flot hotel.

På havnepladsen i Lauterbach købte vi røget laks til den frokost vi nu skulle hjem til.

Tirsdag den 19. juni.

Vi pakker sammen og kører mod Polen. Vi valgte ikke at køre ad motorvejen så turen gik over Greifwald, Anklam, Ferdinandshof, Pasewalk, Linken med grænseovergang derefter gennem Szczecin (Stettin) til Dabie.

Grænseovergangen ved Linken blev passeret helt uden problemer, vi skulle dog vise vore pas, men det var også alt.

I Dabie, eller rettere lige før Dabie kørte vi ind på campingpladsen Camping Marina . Det er en dejlig plads, som vi for øvrigt besøgte for ca. 15 år siden.

Om aftenen kørte vi hen til lystbådehavnen AZC hvor vi besøgte klubhuset og restauranten hvor vi spiste. Vi mødte Leif (svenskeren) og Anna (sejlmageren) og så selvfølgelig ”Hundehandleren” det er ham som har restauranten og serverer bl.a. ”Gale Hunde”.

Onsdag den 20. juni.

I dag skal det være en total hviledag, vejret er også til det, her er omkring 30 grader. Vi slutter dagen med at grille en culottesteg, som bliver nydt med rødvin (herligt).

Torsdag den 21. juni.

I dag kører vi til Trzebiez, hvor vi kender havnen udmærket. Vi kørte efter en fabrik med chokolade m.m. her kan man købe slik direkte fra fabrikken, vi købte et par kilo og fortsatte til Monopolet for at købe Vodka, for her kan man stadig få Wyborowa, det er et mærke som vist er ved at udgå, det er ærgerligt for jeg syntes det er den bedste vodka.

Efter Trzebiez fortsatte vi til Nowe Warpne (Neuwarp), her købte vi nyrøget ål og så gik turen tilbage til campingpladsen for at spise frokost med den nyindkøbte røgede ål.

Fredag den 22. juni.

I dag skal vi på bytur til Szczecin (Stettin). Vi kørte efter det forholdsvis nye storcenter ved siden af SAS-hotellet. Her var gode parkeringsmuligheder og så er det gratis at parkere.

Efter er rundtur i storcenteret gik vi ud og hen til det meget høje hus med et rundt tårn, her tog vi elevatoren op til Cafe 22. Det er en flot kafe og så ligger den på 22.ende etage, der er en fin udsigt over hele Szczecin.

Efter at have været tilbage i storcenteret og foretaget nogle nødvendige indkøb af dagligvarer, sluttede vi dagen på restaurant Colorado som ligger med en fin udsigt over floden Oder, her spiser man godt og rigeligt.

Lørdag den 23. juni.

I Sejlklubben AZC skal der i aften være koncert, det satser vi på at overvære.

Det viste sig at være slået stort op. Koncerten skulle holdes udendørs, derfor var der rejst en stor tribune og stillet stole op til ca. 1200 gæster.

Det var hele Szczecin Symfoniorkester der skulle spille, altså 40 – 50 musikere suppleret med en mandlig- og kvindelig sanger fra operaen. Det blev en rigtig god aften/nat musikken begyndte først kl. 22.00 og varede godt 2 timer.

Jeg fik hilst på klubbens formand som godt kunne huske, at jeg deltog i klubbens standerhejs for ca. 1 måned siden.

Søndag den 24. juni.

I dag skal være slappe af dag hvor vi begynder på at gøre klar til at køre videre i morgen.

Mandag den 25. juni.

Vi har planlagt en kort tur i dag, vi vil køre mod nord for at komme til Østersøkysten.

Turen gik over Kamien Pomorski til Dziwnowek til Campingplads Wiking. Det er en campingplads inde i fyrreskoven 50 meter fra stranden, den er meget beskyttet mod vinden, men når det blæser bliver man bombarderet med fyrrekogler, inde i campingvognen lyder det nærmest som geværskud, og mon ikke det giver buler i taget.

Træerne står tæt på campingpladsen så det var godt med en mover til at flytte campingvognen på plads.

Om aftenen kørte vi en lille tur til Dziwnow som også er en rigtig sommerby med rigtig mange mennesker på gaderne. Vi spiste til aften ved et gadekøkken. Vi fik Golunka (svineskank) og pølser.

Tirsdag den 26. juni.

Efter en nat med meget regnvejr vågner vi og til en rimelig god dag, hvor vi vil til byen Kamien Pomorski som er Pommerens tidligere hovedstad og bispesæde. Byen er charmerende restaureret efter krigen, hvor den blev totalt ødelagt.

Domkirken er især kendt for sit gamle barokke orgel, det er for øvrigt orgelkoncert hver fredag.

Onsdag den 27. juni.

Uvejret raser, det er sjældent man en hel dag er plager af storm, regn og kulde. Vi har haft varme på hele dage og opholdt os i campingvognen.

Dagen er gået med kortspil, kryds og tværs og spise/drikke.

Vores kaffemaskine er desværre gået i stykker så vi må nøjes med Nescafé. Vi må prøve på at finde en ny kaffemaskine, men det er nok ikke så ledt her i Polen.

Torsdag den 28. juni.

Vejret er nu blevet noget bedre, men der ligger nedfaldne grene mange steder. Vi kører mod Swinoujscie og ser flere væltede træer. For at komme til Swinoujscie skal man med en færge. Færgen inde i byen må kun anvendes af ikke lokale biler om natten, så vi må køre 7 kilometer syd for byen og benytte færgen Karsibor, begge færgeoverfarter er for øvrigt gratis.

Efter at have besøgt adskillige indkøbscentre lykkedes det at finde en kaffemaskine, det var for øvrigt den eneste de havde, så vi måtte nøjes med den udstillede model.

Under kørsel rundt i byen mødte vi en taxichauffør som tidligere har kørt for mig, ham fik jeg hilst på og han udviste stor gensynsglæde. Undervejs fik vi også en god middag på ”Restauracja Centrala” og eftermiddags kaffe på Strandpromenaden, hvor der var rigtig mange mennesker ude i det - på det tidspunkt - gode vejr.

Så kørte vi hjem til campingvognen for at prøve den nye kaffemaskine, den virker fint og laver god kaffe.

Fredag den 29. juni.

Dagens største begivenhed: Vasket campingvogn.

Lørdag den 30. juni.

I dag vil vi se på både øen og byen Wolin.

Vi kører mod sydspidsen af øen Wolin og finder Byen Wolin. Byen har sine rødder helt tilbage til vikingetiden. Wolin var dengang en vigtig handelsby og religiøst centrum for tilbedelse af guden Svantevit.

Det var også her i Wolin at den danske konge Harald Blåtand byggede fæstningen Jomsborg. Jomsborg blev grundlagt år 950, og mange historier om de tapre jomsvikinger stammer altså også her fra. Harald Blåtand døde i Jomsborg hvorefter liget blev ført til Roskilde.

Borgen gik tabt under Knud den Store og blev helt ødelagt af Valdemar den Store.

Til minde om Harald Blåtand er der over for museet rejst en mindesten med dansk og polsk indskrift.

Søndag den 1. juli.

Lang spadseretur langs stranden, på hjemvejen købte jeg røgede fisk og så hjem til frokost med øl og vodka og så blev det ikke til ret meget andet den dag.

Til aften delte vi en kylling ved den restaurant som havde et meget stort dansegulv.

Mandag den 2. juli.

Vi ville have kørt fra campingpladsen i dag, men det blev lidt sent på formiddagen inden vi tog os sammen til at gøre klar til afrejse, men så besluttede vi at udsætte afrejsen til næste dag.

Om aftenen da vi gik i seng begyndte det at regne kraftigt. Tyverialarmen i bilen begyndte at larme så jeg måtte ud i regnen for at undersøge årsagen, men jeg fandt ingen årsag. To gange mere alarmerede den og den tredje gang observerede jeg en stor natsværmer inde i bilen, det må være den som blev registreret af alarmsystemet. Det lykkedes ikke at få dyret jaget ud så jeg lod bilen stå ulåst hele natten for at undgå alarmen som jo kunne vække hele campingpladsen.

Tirsdag den 3. juli.

I dag kører vi videre og kommer frem til Kolobrzeg til Campingplads Baltic Nr. 78.

Det er en plads med store flisebelagte parkeringspladser, det ser ikke særlig spændende ud, men vi fik indrettet os på rimelig vis.

Om aftenen spiste vi i campingpladsens restaurant, men det var ikke noget at prale af, men øllet smagte godt.

Om natten gik bilens alarm igen så jeg måtte ud og se til bilen. Jeg gik ud i undertøj for her var jo helt stille på campingpladsen, men vagten kom for at se hvad der foregik og han ville altså fortælle mig hele sit livs historie, det var da spændende at høre selvom han talte et gammelt plattysk sprog som var vanskeligt at forstå og jeg blev meget kold.

Onsdag den 4. juli.

Vejret er ret dårligt, så jeg benytter lejligheden til at tømme bilen for at finde synderen for alarmerne. Det lykkedes at finde en 10-12 cm. lang levende bille, det må være den som har udløst alarmen ved at flyve rundt inde i bilen.

Vi kørte en tur rundt i byen Kolobrzeg blandt andet til lystbådehavnen som er et besøg værd, også for ikke sejlere.

Torsdag den 5. juli.

Vi har nu haft en nat uden alarm fra bilen, så problemet er vist løst.

Vejret er fortsat meget dårligt, det regner og stormer, stormen er af storm/orkan styrke, havet er meget oprørt, så der er ingen folk på stranden.

Vi bliver hjemme i campingvognen, det er ikke vejr til andet.

Aftensmaden vil vi dog tage ud i byen for at indtage. Vi finder tilfældigvis en restaurant, som viser sig at være en rigtig gourmet restaurant. Her fik vi en herlig middag, det var på Restaurant Domek Kata, Ratuszowa 1, Centrum, men så var det heller ikke til de sædvanlige polske priser, men maden og serveringen er at anbefale.

Fredag den 6. juli.

Vejret er det samme, det er da helt usædvanligt når man tager årstiden i betragtning, men det er vi jo ikke herre over.

Vi kørte en tur til Koszalin som er hovedstaden i Amtet. Vi handlede blandt andet i et meget stort bycenter.

På hjemturen bemærkede vi en tydelig front på himlen og pludselig ændrede vejret sig, men det var desværre kun for en kort periode.

Lørdag den 7. juli.

Vejret behøver jeg ikke at nævne for det er det sædvanlige med regn og storm.

Om eftermiddagen klarede det noget op og vi kunne hele eftermiddagen se en tydelig vejrfront lige over os, skyerne var skarpt markeret i en lige linie over os.

Vi kørte en tur for at komme til Budzistowo. Det er en lille forstad til Kolobrzeg, det er her at Kologrzeg egentlig blev grundlagt. Vi fandt dog ikke frem til stedet, for kortet til vores navigator mangler detaljer i det område.

På vej hjem ringede Roman og fortalte at de netop var anløbet Kolobrzeg med deres sejlbåd, de havde haft en meget hård tur fra Bornholm.

Vi kørte straks til Marinaen for at mødes med dem, vi havde et hyggeligt møde.

Søndag den 8. juli.

I dag havde vi besøg af Roman og Grethe, de var inviteret til grillet oksefilet med tilbehør. Vi havde en dejlig dag og hentede store isdesserter i isbaren, som ligger lige udenfor campingpladsens bagudgang.

Mandag den 9. juli.

I dag fandt vi Budzistowo og så den lille meget lille kirke fra Sct. Johns Kirke fra år 1222.

På hjemvejen besøgte vi Roman og Grethe på båden. De havde bestilt en ny motor til båden, den ville med det samme blive leveret fra Tyskland.

Om eftermiddagen/aftenen gik jeg en tur fra campingpladsen til stranden og hele vejen til havnen gik jeg på sandstranden, hjemturen tog jeg gennem midtbyen, det blev en dejlig lang travetur.

Tirsdag den 10. juli.

I dag tager vi på bytur i Kolobrzeg. Vi spiste frokost på en fortovsrestaurant, var en tur i Parken og i Sct. Mary’s Bacilica som er bygget i 1300. Den har været helt ødelagt og udbrændt under 2’Verdenskrig.

Vi aflagde igen et besøg hos Roman og Grethe. De havde i løbet af natten fået en ny motor leveret fra Tyskland, den var nu installeret og virkede fint.

Onsdag den 11. juli.

I dag begynder vi at pakke sammen med henblik på at køre videre i morgen.

På grund af det dårlige vejr her langs Østersøkysten har vi besluttet at ændre køreplanen. Vi vil ny køre direkte mod syd og håber på derved at komme ud af det dårlige vejr. Vi vil køre efter Torun og derved kommer vi ikke denne gang til Gdynia og Gdansk.

Torsdag den 12. juli.

Så starter vi med retning mod Torun og forhåbentlig noget bedre vejr.

Omkring Torun er der meget vejarbejde, omkørsler og tæt trafik samt mange nye veje som endnu ikke er med på navigatoren, det var derfor vanskeligt at finde frem til campingpladsen, men vi fandt den da. Camping nr. 33 Tramp i Torun syd for floden Vesla.

Fredag den 13. juli.

Vejret er nogenlunde, vi tog ind til byen og fandt let en parkeringsplads selvfølgelig mod betaling, men det er også ok.

Vi startede på Rynek Nowomiejski (Nytorv) hvor St. James-kirken ligger. Derefter gik vi ad Gågaden Szeroka (Strøget) frem til Rynek Staromiejski (Gammeltorv). Her har vi Rådhuset, Helligåndskirken, Jomfru Mariakirken og statuen af Nikolaus Kopernikus – det er ham som stoppede Solen og Himlen samt satte Jorden i gang omkring sig selv og omkring Solen.

Vi spiste middag på en af de mange fortovsrestauranter, og gik videre ad gaden Kopernika til Kopernikus museet og derefter endelig til Domkirken St. John. Undervejs købte vi selvfølgelig honningkager, som byen også er kendt for.

Det har været en dejlig dag og vejret har været fint.

Hele den gamle bydel af Torun er velbevaret idet byen ikke blev ødelagt i 1945, den er nu optaget på UNESCO’s liste over verdens kulturminder.

Lørdag den 14. juli.

I dag er det strålende solskin en rigtig god sommerdag.

Vi benyttede lejligheden til at lufte og skifte sengetøj. Madrasserne havde vi ude for vore 12 volt håndstøvsuger virker ikke mere. Da vi senere var i et supermarked købte vi ny støvsuger, men denne gang købte vi en til 230 volt, vi har jo alligevel næsten altid strøm til campingvognen.

Eftermiddagen og aften gik igen med at trave rundt i byen og spise på fortovsrestaurant.

Søndag den 15. juli.

Vi tog i dag på udflugt til et af de kendteste kursteder i Polen, til byen Ciechocinek. Den er især kendt for sit Gradier-Værk. Det er en kilometer lang tømmerkonstruktion opført i 1824 – 1833. Man pumper saltvand op på toppen af konstruktionen og ladet saltvandet dryppe ned gennem et mange meter tykt lag af grene. Herved bliver luften mættet af fugtige salte, hvilket skulle være sundt at indånde. Og så går man nok en kilometerlang tur gennem konstruktionen.

På turen købte vi friske kantareller direkte fra skovene, de sælges utallige steder fra små boder langs landevejen. Dem skal vi have til den oksekotelet som vi købte i går, oksekød er ret ualmindeligt her i Polen, der siges at det er alt for dyrt, men vi fik en 800 gram stor og rigtig mør oksekotelet for hvad der svarer til ca. 30 kroner.

Vejrmæssigt er det nu blevet meget varmt, 36 grader, så vi har glæde af vores aircondition i campingvognen.

Oksekoteletten med kantareller smagte fortræffeligt og så med en flaske Chile rødvin til.

Mandag den 16. juli.

Vi har stadig tropisk varme så vi tager en slappe af dag.

Det kneb med kun at slappe af, jeg gik en tur indtil Torun for at se den gamle ridderborg og for endnu engang at gå byen igennem og få en øl hos vores sædvanlige ølpige.

Til aften – når det bliver lidt køligere – pakker vi delvis sammen så vi i morgen kan fortsætte til Warszawa.

Konklusionen på vores besøg i Torun er, her vil vi gerne tilbage til. Campingpladsen er der ikke noget særligt ved, men den kan da bruges, men byen er meget dejlig.

Tirsdag den 17. juli.

Vi startede tidligt (Kl. 08.30) og fulgte navigatorens anbefaling, at køre ad hovedvej 10 derefter ind på E77 til Warszawa. Vi kom frem til det sted hvor campingpladsen er aftegnet på kortet, men det var forkert den lå i en anden gade. Vi fandt den efter at have fået lidt vejledning af en polak. Det er Camping 123 Astur. Pladsen er meget lille, men ligger fordelagtigt for ture til byen, der er ca. 4 kilometer til midtbyen.

Onsdag den 18. juli.

I dag vil vi lade bilen stå og benytte offentlige transportmidler. Vi gik til nærmeste busstop, i den nærliggende kiosk købte vi dagsbilletter til bus/sporvogn/metro.

Vi tog med bus 136 og 175 ind til Warszawas gamle bydel Stare Miastro. Bydelen har været den gamle bydel, men i dag er ingen af husene over 40 år idet hele byen blev ødelagt i 1944, men alligevel er bydelen meget hyggelig at gå rundt i med dens snævre gader og gamle pladser, men det hele er jo egentlig kun kulisser bygget op på ruiner. Bydelen er genskabt på grundlag af en kendt malers malerier af bydelen fra 1700 tallet.

Under genopbygningen frilagde man de gamle bymure, disse bymure bygger man i dag stadig videre på. I bydelen har man også genopbygget det gamle Kongeslot og Domkirken.

Da det blev regnvejr gik vi ind på en af de hyggelige restauranter og fik en polsk frokost.

Om eftermiddagen var vi på en køretur med hestekaret. Vi kørte rundt i Stare Miastro og udenfor bymuren så vi Marie Curie-museet Rynek Nowego Miasta (Den Nye Markedsplads) med den hvide Skt. Casimirs Kirke.

Vi ville afslutte besøget i Stare Miastro med en rundgang i Domkirken, men den er lukket nogle timer om eftermiddagen.

Efter oplevelserne i det gamle Stare Miastro tog vi bussen til det nye centrum i Warszawa. Jeg forventede at det 234 meter høje kulturhus stadig ville være det mest dominerende punkt i centrum, men det er det slet ikke mere, nu er der bygget flere store kontorbygninger af omkring samme højde. Kulturhuset er bygget i 1952 – 1955 og er et eksempel på stalinistisk arkitektur, og var en gave til Polen fra USSR statschef Stalin.

Herefter gik turen med busser tilbage til campingpladsen, vi sluttede desværre med at køre for langt og da vi ville gå tilbage til campingpladsen kom vi til at gå i den forkerte retning, så det blev til en lang hjemtur.

Torsdag den 19. juli.

Den mest populære udflugt fra Warszawa går til det kongelige sommerslot i Wilanow. Vi kørte derud og fandt Wilanowslottet som er et pragtfuldt barokpalads. Slottet er nært knyttet til kong Jan III Sobieski.

Slottet er flot restaureret, men de er allerede i gang med en ny istandsættelse. Hele facaden fremstår som flot nymalet, hvorimod bagsiderne er under istandsættelse, hvilket går noget ud over den flotte barokke park, men de forsøger at gøre det så nænsomt som muligt, også selvom de foretager store arkæologiske udgravninger i parken.

Det indre af slottet er fyldt med samlinger af møbler, malerier, skulpturer og andre kunstgenstande, det er en udstilling som er værd at se.

Fredag den 20. juli.

Jeg gik tur til en nærtliggende markedsplads for at se på de lokale produkter, der var også en herre frisør så jeg fik lige en polsk klipning, det kostede kun 20 kroner, men så tog det heller ikke mere end højest 5 minutter og der var ikke meget hår tilbage.

Om aftenen passerede et forrygende uvejr hen over campingpladsen.

Lørdag den 21. juli.

I dag fortsætter vi turen, denne gang bliver det til den gamle hovedstad Krakow. Under vejs blev vi af politiet dirigeret væk fra E 77. Vi kørte en omvej på op mod 30 kilometer og kom tilbage til E77 10 kilometer længere fremme, netop der hvor den modsatte politibetjent stod og omdirigerede trafikken, vi fandt aldrig ud af hvad der forårsagede denne vejspærring, men det kan have været vejtræer eller andet som var væltet ind over landevejen, for på de følgende mange kilometre så vi mange væltede træer og andre stormskader.

I Krakow fandt vi let frem til Camping Clepardia , det ser ud til at være en nydelig campingplads.

Campingpladsen er vi godt tilfreds med, vi har mødtes med vores naboer Huszta og Józsaeva som er et ungt par fra Ungarn. Han er ansat i statsadministrationen og studerer jura hun er blomsterhandler.

Vi har aftalt sammen at tage bussen ind til midtbyen af Krakow i morgen.

Søndag den 22. juli.

Turen til Krakow deltog jeg i alene idet Solveig frygtede at det ville blive en for hende for lang gåtur.

Jeg havde en hyggelig bytur sammen med Huszta og Józsaeva, og det var rigtigt, at vi kom til at gå meget langt og meget længe, men vi havde da nogle ”Pitstop” ind imellem for lidt væde er nødvendigt i den varme.

Krakow er en meget spændende og dejlig by at vandre rundt i. Bydelen er velbevaret fra gammel tid, og den blev forskånet for ødelæggelser under Anden Verdenskrig.

Bytorvet er nok Europas største torv, det er omkring 200 x 200 meter og helt domineret af den gamle 100 meter lange markedsbygning. Der er ikke mere almindeligt marked i bygningen, men nu er det turistvarer og souvenir.

På pladsen er der et utal af restauranter og masser af underholdende gøgl.

Om aftenen kørte vi ind til midtbyen og fandt heldigvis en parkeringsplads. Vi spiste til aften på en af de mange restauranter.

Krakow er et besøg værd, så er man i nærheden må man ikke undlade at tage på en bytur i det indre Krakow.

Mandag den 23. juli.

I dag skal det være store vaskedag, det er ved at være nødvendigt efter så lang tids rejse. Vi er så heldige (måske derfor skal der vaskes) at der her på campingpladsen er opstillet mange nye vaskemaskiner, som man gratis kan benytte.

Vi fik vasker 3 maskiner fulde og hængt til tørring, medens tøjet tørrede, vaskede jeg bil og campingvogn og til sidst mig selv.

Tirsdag den 24. juli.

Når man er i dette område skal/bør man aflægge et besøg i Auschwitz (Oswiecim) og Birkenau (Brzezinka).

Det er to rystende historiske steder.

Auschwitz som er hovedlejren er indrettet i en gammel polsk kaserne og blev brugt som koncentrationslejr for polske politiske fanger, senere også for russiske krigsfanger, jøder og sigøjnere. Lejren er velbevaret og anvendes nu som museum.

Birkenau ligger et par kilometer fra Auschwitz, Birkenau var en egentlig udryddelseslejr. I lejren var der plads til 250.000 fanger. Der var fire store gaskamre hvor der dagligt blev dræbt op til 20.000 fanger, i alt omkom næsten 2.000.000 mennesker her i disse omgivelser.

Vi var sammen med Huszta og Józsaeva under besøget begge steder.

Onsdag den 25. juli.

I dag skal oplevelserne fra i går have lov at sætte sig, så dagen går med at redigere billeder og skrive denne dagbog.

Torsdag den 26. juli.

Vi vil i dag have en sidste tur ind til Krakow. Vi kørte efter det jødiske kvarter Kazimierz. Her er ikke så mange jøder tilbage, de forsvandt under Anden Verdenskrig, men synagogerne er der stadig. Bydelen er også kendt fra Steven Spielbergs film ”Schindlers Liste”. Efter en udmærket frokost på Szeroka pladsen, tog vi en taxi til den gamle bydel i Krakow, her er altid noget at se på og så er der så mange fortovsrestauranter at man let kan finde et sted og få en svalende øl eller isanretning.

Fredag den 27. juli.

Vi har aftalt med vores nye ungarske venner Huszta og Józsaeva, at vi i dag følges ad til Zakopane til Campingplads Pod Krokwia. Huszta og Józsaeva havde været der tidligere så de viste vej, så vi kom frem til campingpladsen helt uden problemer.

Om aftenen var vi inde på gågaden i Zakopane og spise middag sammen med Huszta og Józsaeva.

Lørdag den 28. juli.

I dag kører Huszta og Józsaeva hjem til Budapest, de skal på arbejde på mandag.

Huszta Tibor

Garay u. 24 1/15

1076 Budapest

Tel +36 20 99 70 238

Email: huszta.tibor@gmail.com

Vi kører en tur først forbi Vintersportscenteret hvor der øves skihop på vinterbanen som er belagt med et passende materiale som gør sommerhop muligt.

Derefter kører vi forbi Villa Koliba. Det er et træhus bygget i 1893. Det var det første hus bygget i den såkaldte Zakopanestil.

Efterfølgende fortsatte vi til landsbyen Chocholow som er fredet. Husene er bygget af tykke træstammer og der var dengang præstige i at kunne nøjes med så få stammer som muligt, det var en interessant landsby.

Vi sluttede dagen med at spise på fortovsrestaurant på gågaden i Zakopane.

På vej hjem købte vi et par Oscypek oste, det er røget fåreost.

Søndag den 29. juli.

Osten Oscypek smagte bedst når den blev skåret i skiver og stegt på panden.

Vi kørte ad landevejen mod Krakow for at besøge nogle af de mange små salgsboder vi har set langs vejen. Vi var specielt ude efter nogle fåreskind, som vi også fandt og købte samt nogle af de specielle skindsko som vi anvender som hjemmesko.

Om aftenen spiste vi igen på fortovsrestaurant på gågaden i Zakopane.

Mandag den 30. juli.

Regnvejr hele dagen!

Vi har benyttet regnvejrsdagen til at revidere rejseplanen.

Tiden løber, vi har brugt mange flere dage på hver campingplads end vi plejer, det skyldes nok alderen, altså vores alder. Vi beslutter os for at droppe turen til Wien og Rhinen således at vi nærmest kører hjemad nu, men næste destination vil fortsat være Roznov pod Radhostem i Tjekkiet.

Tirsdag den 31. juli.

Inden vi forlader Polen og Tatra bjergene tager jeg en tur op til bjergsøen Morskie Oko. Navnet betyder ”Havets Øje”. Stedet er et meget populært turistmål, men det er ikke så let at komme frem dertil. Der er ellers en rimelig god asfalteret vej hele vejen derop, men man må ikke køre længere end til en stor parkeringsplads. Derfra er der stadig 10 kilometer til søen, men det er muligt at køre med hestevogn de første 8 kilometer, de sidste 2 kilometer skal vandres. Nedturen kan foretages på samme måde, jeg valgte dog at gå hele vejen ned.

At det er et populært turistmål var tydeligt at se. Efter min vurdering kom der ca. 10.000 mennesker derop i dag og langt de fleste gik både op og ned.

Onsdag den 1. august.

Vi forlader i dag Polen og kører gennem Slovakiet for at komme til Tjekkiet.

Vi kører tilbage til en lille campingplads Camp Pod Lipami som vi også besøgte for nøjagtig 12 år siden. Den gang havde familien lige genovertaget pladsen fra staten, det var familiens to studerende døtre som drev pladsen. Nu er det moderen som er campingchef, hun er i mellemtiden blevet pensioneret og døtrene er blevet mødre og arbejder med deres studier som grundlag.

Det er en lille plads med ringe faciliteter, men der er et godt miljø. Pladsen ligger ca. 3 kilometer øst for Roznov pod Radhostem.

Torsdag den 2. august.

Vi ville køre en tur rundt om bjerget Radhost, men det endte med, at vi kørte op på toppen af bjerget, som er meget besøgt. Nedturen kørte vi ad den vej som vores navigator anviste, men den var vist ikke for almindelige trafikanter, nedturen må vist nærmest kaldes en ”spændende tur”. Men en Landrover klarer alt terræn.

Vi tog tilbage til campingvognen med forskellige lokale oste til en god ostefrokost med tilbehør, hvorefter det var godt med en på øjet.

Her på pladsen er der tradition for, at de fleste om aftenen tænder et lille bål ved deres telt/campingvogn. Nogle gør det for hyggens skyld andre for at tilberede middagen.

Fredag den 3. august.

En rolig dag på campingpladsen! Grillen blev fundet frem til den flæskesteg vi købte i går, flæskestegen blev fin og ligeså de bagte kartofler. Bagefter bagte vi to brød som også blev vellykkede, det ene brød forærede vi til en tjekkisk campingfamilie.

Lørdag den 4. august.

Vi er taget til dette sted Roznov pod Radhostem for at genopleve et besøg i frilandsmuseet Valasske, vi var der for nøjagtigt 12 år siden og dengang var det en meget stor kulturel oplevelse. Den gang var der hele søndagen folklore med musik, sang, egnsdragter og demonstration af arbejde og leg, det hele arrangeret af den lokale befolkning.

I år kom vi samme weekend og det viste sig, at der var ”9th International Folklore Festival, en festival med navnet ”Janosikov DUKAT 2007”.

Vi deltog i festivalen hele dagen og fik utroligt mange kulturelle indtryk, og så spiste vi museumsmad serveret i træfade og spist med træske. Atter en stor oplevelse her i Roznov i Tjekkiet.

Søndag den 5. august.

V kørte en lille tur i omegnen og igen blev det en ”spændende tur”.

I løbet af søndagen fik campingmutter besøg af manden, datteren, svigersøn og to af hendes børnebørn. Jeg fik en snak med datteren og manden blandt andet om vores besøg for 12 år siden.

Mandag den 6. august.

Så har vi igen forladt Tjekkiet og er nu tilbage i Polen.

Vi kørte fra Roznov mod Olomouc, men på grund af vejarbejde måtte vi over Prerov, derefter mod Sumperk inden Sumperk drejede vi fra til Cerv. Voda for derefter at komme frem til en lille grænseovergang til Polen. Vi var nu inde i Klodzko dalen som er næsten helt omkranset af Tjekkiet. Det er en meget frugtbar dal med hovedbyen Klodzko og ellers mange små kurbyer, det er i dette område af polakkerne holder ferie her kommer ikke mange turister.

Vi kørte til Polanica-Zdroj hvor vi kørte direkte til Campingplads Ozir som ligger ved siden af friluftsbadet.

Tirsdag den 7. august.

Vi kørte til bjergbyen Wambierzyce som er en ret speciel by. Hele landsbyen er fyldt med små kapeller i alt skal der være 74 kapeller de er opstillet i perioden 1681 – 1706.

Jeg tog en lille valfart til 10 – 12 af kapellerne og gik derefter til den store kirke som her kaldes en basilika, den har et labyrint af små kapeller, gange og andre rum som ligger rundt om det egentlige kirkerum. Det var vist her at den tidligere pave begyndte sin præstegerning.

Onsdag den 8. august.

Bytur til den lille kurby Polanica Zdroj, det er her hvor vores campingplads ligger. Det er en lille hyggelig by med en del fortovsrestauranter.

Torsdag den 9. august.

Vi pakker igen for i dag at forlade Polen for denne gang. Vi har haft utroligt mange oplevelser i dette land, så vi vender nok tilbage inden mange år.

Vi kører til Klodsko over Walbrzych og Jelenia Göra til grænsebyen Gürlitz, derfra til den tyske by Lübbenau som ligger mellem Cotbus og Berlin.

Vi kørte efter Spreewald Natur Camping som ligger på Am Schlospark, men da vi ankom til Lübbenau var den første campingplads Caravan Camping Dammstrasse , der kørte vi ind for at se hvad det var for noget, og der besluttede vi os for at blive. Det er en lille privat campingplads som ligger inde i byen Lübbenau.

Da vi senere så hvad der var af vejarbejder i byen, var vi glade for at vi ikke havde forsøgt at komme igennem med campingvognen.

Fredag den 10. august.

Vi konstaterede at Lübbenau er en agurkeby, alt drejer sig om agurker, der er utroligt mange boder med byens specialiteter især agurker syltet på mange forskellige måder. Byen holder agurkefestival og der er endog et agurkemuseum.

Jeg holder meget af agurker, så det passede mig fint og gå rundt og få smagsprøver.

En anden stor turistattraktion er sejlads på de mange kanaler i forbindelse med floden Spree. De sejler med noget der ligner gondoler som kendes fra Venedig.

Lübbenau er en lille hygge by.

Lørdag den 11. august.

Så tager vi på landevejen igen, men denne gang bliver det primært på motorveje, det har vi ikke kørt på det sidste par måneder. Vi kørte fra Lübbenau øst om Berlin og derefter mod Rostock til frakørsel mod Malchow. Her fra kørte vi til Camping Am See An Den Schaftannen i Alt Schwerin. Campingpladsen ligger lige ned til den nordlige ende af Plauer See.

Det er desværre blevet regnvejr, men det har vi heldigvis ellers ikke været plaget af.

Søndag den 12. august.

Det har regnet meget i nat og regner stadig væk, her bliver meget fugtigt da campingpladsen ligger meget tæt på søen.

Om eftermiddagen klarede det lidt op, og vi kører en tur blandt andet for måske at besøge et Oldtimer Traktortræf, men vi kom for sent, de var ved at pakke sammen, de er formodentlig også nærmest druknet i vand.

Mandag den 13. august.

Lidt småture i omegnen. (Nu er det blevet tørvejr).

Tirsdag den 14. august.

Som sidste campingplads inden vi er hjemme i Danmark har vi igen valgt Campingplatz Haithabu i Haddeby syd for Sleswig.

Onsdag den 15. august.

Tur ind til Sleswig.

Torsdag den 16. august.

Køre til Vejle. Torsdag aften spise hos Frank og Bodil

Fredag den 17. august.

Køre til Skårup.

Tirsdag den 21. august.

Køre hjem til Frederiksberg.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

23.03 | 21:51

Kære Jørgen
vi ønsker dig et stort tillykke med fødselsdagen, håber at du har det godt.
savnede dit julebrev, som du jo har skrevet de sidste mange år. Kh. Ann

09.01 | 20:20

Hej Anette
Tak for kommentarer.
Det var så den historie, idag lever jeg som enkemand i Thailand, men jeg har stadig min campingvogn i Danmark.
Hilsen
Jørgen Ulm

09.01 | 17:03

Jeg faldt tilfældigt over din historiske camping bog Sjovt at genopfriske hvordan det var. En fin måde at vise udviklingen på. Tak for kigget

23.06 | 18:25

flot side
www.in-joy.dk

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis