2009 Campingtur til Ungarn............ Bemærk at denne side har den nyeste dato øverst.

Torsdag den 27. august.

Turen går nu tilbage til
Åbyskov Strand Camping
for at afslutte campingsæsonen samme sted som vi begyndte i foråret.

Vi fik tildelt plads 98, det er den samme som i foråret.
Her slutter så dagbogen/beretningen for dette års campingtur.

Åbyskov Strand Camping.

Onsdag den 26. august.

Cykeltur gennem Nørreskoven til Tirsbæk og hjem forbi Skyttehuset.
Gjort klar til i morgen at køre videre.

Tirsdag den 25. august.

På besøg hos Frank og Bodil, hvor vi fik en dejlig middagsret, lasagne med tilbehør og rødvin.

Boligkarreen BØLGEN i Vejle.

Mandag den 24. august.

Vi er nu for alvor ved at slutte dette års campingtur. Vi forlader i dag Tyskland og har dermed sluttet besøgene i 7 europæiske lande. Det blev til Tyskland, Tjekkiet, Østrig, Ungarn, Slovakiet, Polen og så igen Tyskland, og så selvfølgelig først og sidst Danmark. Turen blev gennemført uden vi på noget tidspunkt blev kontrolleret for pas eller toldvarer.

Vi har nu taget ophold på Vejle Camping for nogle dage, hvor vi blandt andet skal på familiebesøg.

Vi har i dag bestilt plads på Åbyskov Camping fra torsdag den 27. august, for at slutte camping samme sted som vi startede, og det var den 19. marts.

Tyskland og Danmark.

Søndag den 23. august.

Vasket cykel. Det tog dog ikke hele dagen.

Lørdag den 22. august.

Vi har været et smut i Danmark, for at besøge Georg og Jelva på Als. Inge var også på besøg samme sted.

På vej hjem til campingpladsen, var vi i Flensborg for at spise på Hansens Bryggeri.

Fredag den 21. august.

Har været på storkøb hos Fleggård, så vi har lidt drikkevarer til at varme os i kommende vinters kulde.

Torsdag den 20. august.

Vi har haft en forholdsvis kort køretur i dag, og er nu på Campingplatz Jarplund .

Vi ligger på vores sædvanlige plads nr. 12.

ØKO systemer set på turen.

Onsdag den 19. august.

I dag står det på cykeltur, jeg kørte på diget langs Elben-Lübeck-Kanalen til Lauenburg. Spiste på en af restauranterne ved Elben (jeg fik en stegt rødspætte).

Jeg kørte rundt på byens toppede brostensgader, det var næsten til at få hjernerystelse af kørslen. Nå men det gik da og jeg havde en dejlig hjemtur igen langs kanalen.

Vi har nu besluttet at køre videre i morgen, og det bliver til Flensborg.

Elben-Lübeck-Kanalen.

Tirsdag den 18. august.

Turen i dag går til Lüneburg. Undervejs så vi lidt på området og passerede blandt andet den gamle grænse til DDR, her var lavet en rekonstruktion af grænseinretningen som den var engang, men det er heldigvis nu kun som museum. (Se billedserien).

Under vejs skulle vi også passere floden Elben flere gange, det ene sted blev det med færgen.

I Lüneborg gik vi en tur i den gamle bydel, og spiste på en japansk restaurant og drak thailandsk øl.

"Grænse til DDR".

Mandag den 17. august.

I dag vil vi se på Schifferstadt Lauenburg/Elbe. Byen ligger jo ved Den Gamle Saltstrasse. Det er en lille hyggelig by med en del seværdige bygninger. På Elben ligger den over 100 år gamle kulfyrede dampfærge ”Kaiser Wilhelm”, den er stadig aktiv og sejler ture på Elben.

Det lykkedes os at køre det meste af den gamle bydel igennem, men byen bør også ses til fods. Vi fik gået lidt, blandt andet forbi Maria-Magdalene-Kirken, Byens ældste hus fra 1573, den ældste Købmandsgård fra 1652 og statuen ”Rufer”, den står og ”råber” ud over Elben og Elben-Lübeck-Kanalen for at vejlede skibstrafikken. Vi spiste en dejlig frokost med kantareller, på en af de gamle restauranter.

Til aften lavede vi kantareller igen, denne gang i fløde og dertil en røget forel, det var mums!

"Rufer" Råberen.

Søndag den 16. august.

Efter 400 kilometer er vi nu fremme på campingpladsen Lanzer See Camping www.camping-lanzer-see.de lidt nord for Lauenborg ved den mindre landsby Basedow. Vi blev modtaget uhyre venligt og hjælpsomt af den unge mand som varetager funktionen i receptionen. Det er en campingplads især benyttet af fastliggere, men de bedste pladser ned til Lanzer Søen og Elben-Lübeck-Kanalen er tilsyneladende primært forbeholdt tur campister, så vi fik tilbudt en flot plads.

Lanzer See Camping.

Lørdag den 15. august.

Vi fik i går danske naboer, de kører i spansk indregistreret mobilhome. De kommer fra Nordkap, ned gennem Finland, Estland, Letland, Litauen og Polen. De har i dag påbegyndt deres egen hjemmeside magen til denne.

Jeg har i dag vasket bil, da vi ville ud og køre i den nyvaskede bil for blandt andet at købe lidt frugt, viste det sig at være umuligt, alle forretninger er lukket i dag hvor det er Jomfru Marias Himmelfartsdag.

Vi har nu pakket sammen og er klar til at køre videre i morgen. Så må vi se hvornår vi kommer på nettet igen.

Camping Marina set fra modsat side af søen.

Fredag den 14. august.

Stille og rolig dag, en enkelt cykeltur til Sulecin blev det til for at hente æg og bacon.

I dag har spejderne forladt campingpladsen, så nu bliver her nok meget stille.

Der har igen været gang i grillen, denne gang en dejlig kamsteg.

Dyreliv ved søen på campingpladsen.

Torsdag den 13. august.

Vi har i dag overvejet tidsplanen og besluttet først at køre herfra på søndag, formodentlig til Lauenburg.

Da vi nu har flere dage her på campingpladsen, har vi taget weber-grillen frem for at grille en kylling og bage et rugbrød.

Campingvognen blev vasket færdig, så nu står den flot og ren.

Vejret er rimeligt godt og alt vel her.

Kirken i Sulecin.

Onsdag den 12. august.

Dagen startede med at være meget kold og der kom noget regn, men det klarede op senere på dagen.

Jeg cyklede søen rundt og vaskede campingvogn samt udførte forskellige andre vedligeholdsarbejder på campingvognen.

Vi fik også planlagt den videre tur hjemad, næste stop bliver i nærheden af Lauenburg ved Elben, vi kører her fra i løbet af nogle dage.

Cykelrute rundt om søen.

Tirsdag den 11. august.

Der er en masse dejlig ungdom her på pladsen, det er i form af en tysk spejderlejr, så der er lugt af lejrbål hver aften, men de er i øvrigt meget rolige, yngste deltager er vist kun 3 måneder.

Jeg var på en cykeltur ind til byen Sulecin og tog lidt billeder.

Ellers er det bare afslapning på campingpladsen.

Springvand på torvet i Sulecin.

Mandag den 10. august.

Da vi stadig har en del polske zloty, venter vi med at forlade Polen til senere.

Vi kørte i dag fra campingpladsen ved Otmuchow. Vi kørte mod Wroclaw, som vi blot passerede ad motorvejen, derefter gik det nord på til en campingplads lige før Frankfurt am Oder.

Den campingplads var vi også på sidste år, det er Camping Marina ved byen Sulecin (www.camping-marina.eu). Det er en plads hvor man kan betale med campingchecks hele året.

Camping Marina.

Polen og Tjekkiet.

Søndag den 9. august.

Lidt køretur i området, det endte med en tur ind i Tjekkiet og tilbage til Polen. Og så planlagde vi den videre tur, vi vil fortsætte hjemad i morgen.

Ósrodek Campingowy PTTK nr. 42/Campingålatz Otmuchów.

Lørdag den 8. august.

Så går det derudaf.

Fra campingpladsen kørte vi først mod Krakow, hvor vi tog ringmotorvejen indtil vi kunne fortsætte ad motorvejen mod Katowice. Katowice er et stort industriområde, som vi blot passerede og kørte videre mod Wroclaw, men inden vi nåede så langt tog vi retning mod syd til et par søer ved byerne Nysa og Otmuchów. I sidstnævnte by var der afsat en campingplads, men den var ikke på den afsatte plads i byen.

Ved at forespørge hos nogle tilfældige på gaden, fik vi oplyst at den pågældende plads lå langt udenfor byen. Det var vanskeligt for dem at forklare hvordan man kom dertil, men heldigvis lå det sådan, at de inden for kort tid selv skulle ud til det sted, idet de var naboer til campingpladsen. De forsvandt, men vendte tilbage efter et kvarter og vinkede os med.

Sådan kom vi let til Ósrodek Campingowy PTTK nr. 42/Campingålatz Otmuchów.

Dagens køretur blev på ca. 350 kilometer, og det er hvad vi plejer at sige er en passende tur for os.

En polsk sejlbåd på søen ved Otmuchow.

Fredag den 7. august.

Vi vågnede op til flot solskin, og beslutningen var, at i tilfælde af solskin, ville vi blive her endnu en dag.

Jeg cyklede op til vandkraftværket, som er et imponerende stort bygningsværk. Bag kraftværket er der dannet en flot sø hvor en gammel borg er kommet til at ligge rigtigt smukt. Efter at have besteget 300 trapper op og 300 ned var jeg klar til at cykle tilbage til campingpladsen for at hvile ud på ryggen. Under mit hvile kom der for øvrigt et meget stort hold cykelryttere forbi, de havde godt nok mere fart på end jeg selv havde opnået.

Hen under aften begyndte vi på at pakke sammen, så vi er klar til at køre videre ”hjemad” i morgen.

Niedzica Vandkraftværk, slusen set fra neden.

Torsdag den 6. august.

Uha! Vejret begynder som i går.

På trods af vejret planlagde vi dagens udflugt, jeg foreslog en tur rundt om søen, men Solveig syntes at et besøg i Zakopane ville være fint, for at gense steder hvor vi var for to år siden.

Det blev til en tur til Zakopane!

Vejret klarede op undervejs og det tegnede til en fin tur. Men det viste sig at det ”halve” af Polens befolkning havde de samme planer, så der blev trængsel på vejene til Zakopane, vi holdt i kø i timevis og inde i byen var det komplet umuligt at parkere.

Zakopane er nok det mest ynde feriemål for polakkerne. Det er her man finder Polens eneste egentlige bjerge. Zakopane ligger på nord siden af Tatrabjergene, det er også et yndet skisportsområde.

Da vi kom til Zakopane vendte regnen tilbage, så det var slet ikke vejr til at gå tur på gågaden, som ellers er en stor oplevelse. Vi foretog et par indkøb af madvarer til i aften og kørte tilbage til campingpladsen for at drikke den kop kaffe vi skulle have haft i Zakopane.

Nu er madlavningen i gang og en af de flasker rødvin vi fik fra Tibor i Budapest bliver nydt under madlavningen.

Typisk hus i Zakopane.

Onsdag den 5. august.

Vi vågnede op til et kedeligt, tåget og regnfuldt vejr, derfor gad vi ikke gå udenfor, men har hygget inden døre. I aften skal vi dog ud og spise.

Det var alt for i dag! Jørgen i Sydpolen.

Polana Sosny Camping

Polen - Slovakiet.

Tirsdag den 4. august.

Vi kan nu godt mærke at vi har forladt det meget varme Ungarn. Her er lave nattemperaturer og vi vågnede op til kølig luft og let regn.

Efter lidt opklaring kørte vi ud for at få fat i nogle polske penge. Under turen kørte vi langs floden Dunajec, det er grænsefloden mellem Polen og Slovakiet. Området her er et rigtigt ferieområde både for polakker og slovakker, så der er mange mennesker i området. Specielt er rafting en yndet beskæftigelse, så der var trængsel på floden. Men her var ingen mulighed for at få lavet penge, vi forsøgte i en kiosk, men de forklarede at de gerne modtog EURO, men de ville ikke veksle.

Derefter kørte vi til grænseovergangen nogle få hundrede meter fra campingpladsen. På Slovakisk side var der vekselkontorer som også vekslede til polske Zloty. Grænseovergangen er selvfølgelig helt fri og uden nogen form for kontrol.

Næste aktivitet var at finde en passende forretning, så vi kunne få nye forsyninger, det fandt vi i en af de nærmeste byer, her var også en bank med pengeautomat, så alle problemer er blevet løst for i dag.

Bjerge i Syd-Polen.

Ungarn - Slovakiet - Polen.

Mandag den 3. august.

Vi forlader nu Ungarn for denne gang. Ved frakørsel fra campingpladsen var der trængsel ved udkørslen, jeg forsøgte at snige mig ud, men det viste sig at der ikke var plads nok. Højt oppe sad der et skilt ud fra receptionen, det rev den øverste side/baglygte af campingvognen og beskadige forteltskinnen, nå det må vi se på når vi kommer hjem.

Vi kørte mod Slovakiet og kom til en nedlagt grænsestation. Da vi skulle til at køre igennem toldbygningen viste det sig at være for lavt til loftet. (Dårlig afmærkning).

Vi nåede at stoppe og måtte bakke tilbage til vejen for lastbiler og så var det klaret.

Næste ubehagelige oplevelse blev et forrygende tordenvejr med regn og kraftig haglvejr, vi troede at vi ville få buler i både bil og campingvogn, men det slap vi vist for. (Vi må op og se på taget af campingvognen).

Vi kom efterhånden frem til den valgte campingplads, som var den store positive oplevelse. Niedzica Polana Sosny Camping er en flot ny campingplads, som ligger i et fantastisk flot område. Et område som er anvendeligt til aktiviteter både vinter og sommer. Vi må se mere på området i morgen.

Jeg har været på nettet, men det er under anvendelse af en trådløs forbindelse tilhørende et hotel som ligger på den anden side af floden så forbindelsen er ikke særlig stabil.

Niedzica Polana Sosny Camping.

Søndag den 2. august.

Her til formiddag har vi været lidt rundt i vinområdet her i Tokaj. Vi var blandt andet i byen Sárospatak og så renæssanceslottet som har tilhørt adelsslægten Rákóczi, det er nu en del af Nationalmuseet.

Rákóczi's Renæssanceslot.

Lørdag den 1. august.

Vi har nu besluttet ikke mere at følge planen for camping i Ungarn, tiden løber jo og der er lang vej hjem. Når vi kører her fra bliver det igennem Slovakiet til Polen og så på en eller anden måde på tværs af Polen, men det vil tiden vise.

Campingpladsen Tokaj Camping Tisza.

Fredag den 31. juli.

Så forlader vi en dejlig campingplads og kører til byen Tokaj. Vi kørte af en ny motorvej det meste af turen. Vi lod navigatoren finde vej, derfor kom vi til sidst ad smalle veje frem til floden Tisza, hvor en lille færge ventede. Vi kunne lige være der i længden og kom over uden problemer.

Vi er nu indrettet på Tokaj Camping Tisza . Vi har fundet os en plads lige ned til floden så vi ligger med en flot udsigt.

Sejltur over floden Tisza.

Torsdag den 30. juli.

Sidste dag på Király Völgy Kemping. Det skal være den helt store slappe af dag, og det blev det virkelig.

Medens vi spiste morgenmad, kom campingmutter med friske ferskner. Hun havde tolk med, for hun ville lige sige farvel, for hun ville være væk det næste par dage. Samtidig gav hun os lov til at gå i deres frugtplantage og plukke al den frugt vi ville have. Senere på dage kom den unge dame fra receptionen med gæstebogen og bad os skrive i den, samtidig tog vi så afsked med hende, for hun havde fridag i morgen.

Onsdag den 29. juli.

Vi er stadig på campingpladsen i Gyöngyöspata, her har vi det dejligt, men meget varmt.

I dag tager vi en tur op i højlandet, egentlige bjerge er det ikke, men der er nogle sjove snoede veje. Vi kørte til et af vindistrikterne omkring byen Eger hvor de laver udmærket vin både rød, rose og hvid.

Vi spiste på byens måske fineste restaurant, hvor vi fik en Middelhavsanretning som smagte os godt dertil en flaske lokal hvidvin.

Middag i byen Eger.

Tirsdag den 28. juli.

Dagens udflugt:

I området NV for Gyöngyös ligger den fredede landsby Hollókö med restaurerede huse langs de brolagte gader. I midten den lille kirke med spåntækket tag. Den landsby besøgte vi, den er for øvrigt registreret som UNESCO-kulturarv. Efter besøget kørte vi lidt rundt i området som er meget bakket skabt ved vulkanudbrud for millioner af år siden.

Her til aften fik jeg vasket bilen idet der er vandhane med slange lige ved siden af campingvognen.

Kirken i Hollókö.

Mandag den 27. juli.

I dag skal det være hviledag! Og det blev det (ikke).

Jørgen støvsuger og tørrer støv af på hviledagen.

Søndag den 26. juli.

I dag ville vi have hvilet ud efter nogle hektiske dage, men sådan gik det ikke helt.

Vi fandt ud af, at der fra byen Gyöngyös går en smalsporet jernbane op i bjergene til Gyöngyössolymos og Lajosháza. Toget kører kun lørdag og søndag, så hvis vi ville med på den togtur så var det i dag. Det gjorde vi så og fik da en sjov tur ud af det.

Til aften skulle vi have et stykke oksekød på grillen, det købte vi da vi for nogle dage siden var i Metro og handle. Oksekødet var vakuumpakket og lignede et stykke af en mørbrad, men det viste sig at være et stykke okse bov. Der blev ingen grillmad, men i stedet for en dejlig gang hjemmelavet Gullasch.

Oksekød af den slags vi ofte bruger i Danmark findes ikke her i Ungarn, så det må vi nok undvære.

Toget fra Gyöngyös til Lajosháza.

Lørdag den 25. juli.

Efter en nat med regn og torden, pakker vi nu sammen for at flytte væk fra storbyen.

Som aftalt kom Tibor og Eva for at sige farvel endnu engang. De havde afskedsgaver med i form af en flaske UNICUM (ligner Jägermeister). Eva havde en pose med svigermors hjemmebag til os.

De kom kørende i en af deres Trabanter, en flot original bil med totakts motor den er 45 – 50 år gammel.

Vi kørte fra campingpladsen direkte igennem Budapest til motorvej M3 og videre til Gyöngyöspata, til en campingplads som Tibor anbefalede. Vi er nu flyttet ind på Király Völgy Kemping . Vi blev meget fint modtaget og inviteret på en velkomstdrink.

Tibors Trabant.

Fredag den 24. juli.

I dag skal være en hviledag, i hvert fald til at begynde med.

Sidst på dagen kom Tibor og Eva spadserende til campingpladsen medbringende en af de gode rødvine fra Tibors fars vinkælder. Vi startede med nogle ”Gale Hunde” (Vodka, Jordbærsirup og Tabasko) og gik derefter til campingpladsens restaurant, hvor vi var værter til en god middag. I dag havde restauranten fået rødvin på lager, så vi måtte ”nøjes” med rødvin fra Eger, men den var nu også udmærket.

Efter en god lang aften tog vi afsked med Tibor og Eva som dog lovede at vende tilbage i morgen inden vi kører fra Budapest området.

Tibor og Eva.

Torsdag den 23. juli.

Som aftalt med Tibor er det Budapest tur i dag. Jeg kørte alene til nærmeste bus (Solveig blev hjemme på campingpladsen). Det blev bus 272 som kørte mig ind til Budapest. Jeg kom en halv time for tidligt til bus endestationen, så der blev tid til en morgentur i Béla Bartók Parken, hvor også restaurant Hemingway ligger.

Derefter mødtes jeg med Tibor, og vi startede dagens vandretur, som jeg ikke kan beskrive i detaljer, for den blev lang og vi passerede samme steder flere gange.

Vi passerede frihedsbroen som er helt nymalet, den er meget flot i sin grønne farve. Derefter vandrede vi rundt i det inderste af Budapest, hvor der alle vegne er vejarbejde. De er i gang med at omdanne hele det inderste af byen til gå-område med nye fliser, og så er de også i gang med en ny metrobane, så der er stationsbyggeri mange steder.

Efter et ”Pitstop” havde vi planlagt en længere rute, men omkring Parlamentet ringede Tibors kæreste Eva og inviterede på middag. Vi måtte vende om for at gå tilbage til aftalt mødested, hvor vi mødte Eva og hun gav en dejlig middag, resten af eftermiddagen fulgtes hun med os.

Vi gik igen til Parlamentet og Domkirken. Efter endnu et ”Pitstop” Tog Eva afsked med os, vi aftalte at skulle genses i morgen på campingpladsen.

Tibor som bor i Budapest syntes at vi skulle afslutte dagen på et af hans favoritsteder. Der slukkede vi den stærke tørst og fik en lang god snak. Inden hjemturen spiste vi på en tyrkisk restaurant, og så fulgtes vi ad i sporvogn til min bus, hvor vi tog afsked med hinanden efter 12 timers gåtur.

Da jeg kom træt hjem, havde Solveig heldigvis været en tur på campingpladsens restaurant.

Tibor ved Frihedsbroen.

Ungarn og Slovakiet.

Onsdag den 22. juli.

Godmorgen uden hovedpine!

Planen for i dag er, at vi vil besøge Donauknæet. Det ser ud til igen at blive en varm dag, som det har været nu i mange dage. Temperaturen er over 30 grader i skyggen i dagtimerne, om aftenen er her omkring 25 grader.

Vi starter turen mod den lille by Esztergom. Her finder vi Ungarns største kirke, en imponerende bygning. Esztergom er sæde for overhovedet for den ungarske katolske kirke, ærkebiskoppen af Esztergom.

Under kørsel rundt i byen kom vi tilfældigvis ind i en ensrettet gade, som førte frem til broen over Donau, vi var dermed nød til at køre en tur over broen og ind i Slovakiet, det er der heldigvis ingen særlige formaliteter ved, der er jo ikke mere nogen grænsestation.

Efter lidt middagsmad, fortsatte turen til byen Visegrad. Ved Visegrad danner Donau et nærmest vinkelret sving og har givet stedet navnet Donauknæet.

Byen er ikke ret stor, men er kendt for Citadellet på bjergtoppen. Citadellet er fra middelalderen og har Centraleuropas største borgtårn. En tur op til borgen er en hård tur specielt i den varme vi har nu, men jeg gik derop og syntes at turen var anstrengelserne værd.

Det var meningen, at vi også skulle gøre holdt i den næste interessante by Szentendre, men vi havde fået nok oplevelser for i dag, så vi kørte til Budapest som vi passerede direkte igennem og så ellers tilbage til campingpladsen og en tur i poolen.

Domkirken i Esztergom, set fra Slovakiet.

Tirsdag den 21. juli.

Vi startede dagen med at køre en lille tur for at se hvorfra bussen kører til Budapest, derefter kørte vi rundt i den sydlige udkant af Budapest, passerede blandt andet forstaden Budaörs. Inden vi kørte tilbage til campingpladsen var vi inde i et Metro Supermarked og fyldte op i indkøbsvognen, da vi kom til kassen skulle man vise sit Metro kort, det er jo som derhjemme et engrosmarked, nå vi klarede det ved at få udstedt et engangskort og så slap vi ud af markedet igen.

Om eftermiddagen fik vi så besøg af Tibor, han kom kørende i sin Trabant (han er medlem af en Trabant-klub). Vi fik foræret en flaske god rødvin og så fik vi snakket om gamle minder fra Polen, hvor vi jo mødte ham og kæresten Eva for 2 år siden.

Jeg kørte en tur med ham i Trabanten. Vi kørte op til et udsigtstårn, hvor der var en herlig udsigt over hele området hvilket også omfatter Budapest.

Efter endnu lidt snak på campingpladsen, inviterede vi ham til middag i campingpladsens restaurant. Han takkede ja, og besluttede sig for at køre hjem til sine forældre som bor her i Törökbálint, hvorefter han ville komme tilbage på cykel. (Spirituspromillen er 0 for bilister her i Ungarn).

Han kom tilbage med en flaske rødvin fra hans fars vinkælder, nu må vi indrømme, at ungarerne godt kan lave god rødvin, det var en flaske uden etiket.

Vi fik en rigtig hyggelig aften med Ungarsk Gullasch, men restauranten havde ingen rødvin. Vi fik så lov til selv at medbringe drikkevarer, derfor fik vi en rigtig god rødvin til maden. Vi sad for øvrigt ved et bord sammen med en hollandsk dame og en mand fra Indien.

Jeg aftalte med Tibor, at vi skulle mødes på torsdag inde i Budapest. Han fik over telefonen aftalt en fridag fra arbejdet i ministeriet.

Middag sammen med Tibor.

Mandag den 20. juli.

Vi forlader Balaton søen, og tager den nye motorvej mod Budapest. Der er blot 125 kilometer til den planlagte campingplads. Ved frakørsel 18 kører vi mod den lille by Törökbálint og finder Fortuna Camping www.zielungarn.de/fortuna_kemping/I100136/

Det er en campingplads med en del træer så der er gode muligheder for skygge. Der er en pæn stor swimmingpool, men i øvrigt er der ikke meget at råbe hurra for.

Der er vist nok mulighed for adgang til Internet, men ham som kan finde ud af det er ikke tilstede i dag. Der var velkomstmøde klokken 18, det møde missede jeg, og da jeg endelig dukkede op gik de andre efter godt en halv times introduktion i brug af offentlige transportmidler i Budapest. Jeg fik at vide, at campingchefen virkelig ikke kunne instruere enkeltpersoner for så kunne han jo ikke lave andet. Men jeg fik alligevel samme gennemgang endog på et rimeligt engelsk og minsandten med en brochure på dansk. Han spurgte mig om han i Danmark ville blive behandlet lige så godt.

Jeg ringede til Tibor i Budapest, han er min ungarske kontakt/ven. Vi aftalte at han kommer her til campingpladsen i morgen klokken 16, det skal blive hyggeligt at møde ham igen.

Søndag den 19. juli.

Så er der opbrud blandt HYMER-klubbens medlemmer, den fælles tur slutter i dag. Nogle kører hjem igen, men de fleste fortsætter ferien andre steder for eksempel var der en del som kørte samlet til Kroatien.

Vi har besluttet os for at tage endnu en dag her ved Balaton søen og først mandag køre videre til Budapest.

I løbet af dagen tog vi på udflugt til byen Székesfehérvár. Det er Ungarns ældste by og er for ungarerne hvad Roskilde er for danskerne. Vi så blandt andet domkirken og ruinhaven, endvidere var vi heldige at komme til et tårn med klokkespil lige netop klokken tolv, sammen med klokkerne kørte der nogle flotte figurer ud og ind af tårnet, der var samlet mange mennesker på pladsen netop klokken tolv.

Efter besøget i Székesfehérvár kørte vi nord om Balaton søen (vi camperer på sydsiden). Midt på den lange sø er der en halvø, som næsten deler Balaton søen i to dele, her sejler der en bilfærge på tværs den tog vi med og fik derved den oplevelse med.

Nu begynder vi at pakke sammen, så der ikke bliver så meget til i morgen.

Klokkespillet i Szekesfehervar.

Lørdag den 18. juli.

For i dag opfordrer klubben deltagerne til at køre til marked i Fonyód. Det gjorde vi så og fik en fin oplevelse. Det var et marked både for ungarerne og for turister samt en fint loppemarked med mange fine genstande.

Eftermiddag og aften blev en helt ekstraordinær oplevelse. Efter mange dage med høje temperaturer, almindeligvis over 30 grader, fik vi et hurtigt vejrskift til meget kraftig storm, torden og regn. Temperaturen faldt over 10 grader på meget kort tid så det blev en kold fornøjelse.

Under stormen måtte jeg ud og save en gren af det birketræ som campingvognen stod under. Årsagen var, at grenen blev af stormen presset ned på campingvognen.

Fredag den 17. juli.

Fridag (hviledag)! Og det blev en varm fridag hvor temperaturen var omkring 30 grader i skyggen, og hvor det var dejligt, at Balaton søen lå lige uden for døren. Den varme har vi for øvrigt haft igennem mange dage.

Om aftenen var der arrangeret Festmiddag.

For en sikkerheds skyld, var der arrangeret bustransport til og fra restauranten. Det viste sig at være noget andet og mere end en festmiddag. Ved ankomsten til Csárda-és Szabadidö Centrum blev vi uden for bussen blev budt velkommen med en fedtemad og en blommesnaps, serveret med musikledsagelse. Derefter gik vi til husets vinkælder hvor der var vinfade med hundredtusindvis af liter vin. Vi smagte på tre slags vin (der var ingen af vinene som var bemærkelsesværdige, tvært imod). Så vendte vi op fra vinkælderen og gik ud til hesteopvisning. Det var en opvisning som stort set lignede den vi oplevede i går, men en gentagelse var udmærket.

Vi gik derefter til festmiddagen, som var imponerende. Der blev serveret på store træfade, der var en halv and samt en skive svinekam pr. person, hertil et stort fad med rigeligt af tilbehør og så var der vin ad libitum. Under middagen var der også ungarsk musik, der blev holdt nogle flotte taler hvor hele arrangementet blev rost i høje toner. Klubben tildelte arrangørerne nogle fine gaver som tak for deres store arbejde med arrangementet. Vi syntes det var meget velfortjent.

Aftenen sluttede med lidt fri dans på gulvet, og så en bustur hjem.

Hesteopvisning.

Torsdag den 16. juli.

Så er der bustur igen. Denne gang går turen ud på Pusztaen (Steppen). Vi overværede en flot hesteopvisning, og et æsel som kunne det samme som hestene, der blev vist kørsel med stude og så blev vi rigtigt godt bespist med vin ad libitum.

Vi blev kørt rundt på Pusztaen i hestevogne med to eller fire hestespand.

Det var en interessant udflugt.

En mand styrer fem heste.

Onsdag den 15. juli.

Der er i dag arrangeret bustur til Budapest. Vi startede fra campingpladsen kl. 07.30 og kørte ad den nye motorvej hele vejen til Budapest.

Første stop blev Gellért-bjerget med Citadellet, herfra er der en fantastisk flot udsigt over hele Budapest.

Turen fortsatte til Borghøjen med det mægtige slotskompleks og den tæt sammenbyggede barokbydel bag Matthias-kirken. Kirken er under restaurering så den er slet ikke fotogen, det er derimod fiskerbastionen som ligger foran kirken. Alt dette ligger på Buda siden af Budapest.

Herefter kørte vi til Pest siden og kørte på byrundtur hvor vi blandt andet passerede Parlamentsbygningen, kørte ad hovedgaden Andrassy uy over pladsen Oktogon til Heltepladsen, herefter rundt i Byparken og tilbage til gade Kinizst hvor vi spiste i en kælderrestaurant Kaltenberg.

Efter en rigtig god middag med tre retter, kørte bussen os til en turbåd som sejlede os en tur på Donau. Vi sejlede frem og tilbage under broerne i Budapest, det er en flot måde at præsentere Budapest på. Første bro var Margrete-broen opført i 1872 genopført i 1948, derefter den ældste bro Kædebroen 1849/1949, så fulgte Elisabeth-broen 1903/1961, derefter den efter min mening flotteste bro Friheds-broen 1894/1946, den var også helt nymalet så den stod flot i sin dejlige grønne farve, efter at have passeret Petöfi-broen 1936/1950 vendte skibet og vi sejlede tilbage til udgangspunktet.

Herefter gik det tilbage til campingpladsen med mange trætte campister i bussen.

Parlamentet i Budapest.

Tirsdag den 14. juli.

I dag er der udflugt til termiske bade i Heviz, men vi deltager ikke. Vi havde jo termiske bade på den forrige campingplads, så her nøjes vi med Balaton Søen som er udmærket til badning.

Jeg fik en dejlig lang cykeltur, og om aftenen var vi 42 personer som drog af sted til den nærmeste større restaurant til det aftalte arrangement.

Udmærket aften, det kneb dog lidt med at betjene så mange gæster på samme tid.

Balaton søen.

Mandag den 13. juli.

Vi starter dagen med oprydning efter gårsdagens arrangement og lufte sengetøj. Temperaturen er omkring 25 grader og letskyet, det tegner til at blive en dejlig dag og der er ingen fællesarrangementer.

Vi var et smut inde i Balatonnelle for at komme på nettet og få ajourført hjemmesiden, det lykkedes, men der var problemer med at indsætte billeder så de må komme til senere.

Om aftenen deltog vi igen i fællesspisning, men vi var slet ikke så mange som i går. Os der var samlet blev enige om, at i morgen må det være vores tur til at gå ud og spise så vi aftalte et arrangement.

Fællesspisning.

Søndag den 12. juli.

Vi fik hilst på en del af HYMER Klubbens medlemmer. Der er 29 enheder og 58 personer så der er mange nye navne et huske, eller at forsøge på at huske. Vi er nok næste de ældste i forsamlingen, der er vist ingen børn med.

Jeg cyklede en tur ind til byen Balatonlelle, der er omkring 4 kilometer ind til byen, det er en rigtig ferie-turistby, men ellers ret hyggelig. Efter cykelturen tog vi bilen og kørte ind for at handle hos Spar Købmanden, og for at gå lidt rundt i byen og besøge en cafe. Det viste sig at være en internetcafe, så her kan jeg komme på nettet næste gang vi kommer derind.

Klokken 17 var der samling for HYMER KLUB DANMARK.

Hans bød velkommen og fortalte lidt om ugens arrangementer og om ophold i Ungarn i øvrigt. Han opfordrede til at vi kl. 18.30 stillede vores borde og stole op på asfaltvejen ud for hans campingvogn, så kunne vi arrangere en fælles spisning. Hvilket ville være et dagligt arrangement resten af ugen.

Det blev en rigtig hyggelig aften med fællesspisning. Povl Erik og Alice fik også noget at spise selvom Povl Erik tabte hele retten med salat på jorden, det måtte han høre meget for i løbet af aftenen.

Det blev en fin start på dette klub-arrangement.

HYMER-klubben byder velkommen.

Ungarn

Lørdag den 11. juli.

Det var med noget vemod, vi forlod Vulkan Thermal Camping, men vi har jo en aftale med HYMER-Klubben ved Balaton Søen.

Det var en ret kort køretur. Under vejs passerede vi Sümeg, hvor Ungarns største Middelalder Ridderborg findes. (www.sumeg.hu) Vi fik fotograferet lidt.

Derefter kom vi frem til Camping und Bungalows Vadvirág hvor der allerede var flere fra klubben som var ankommet. Vi fik tildelt en enorm stor plads, men det lykkedes os da at sprede os på det meste af de over 100 kvadratmeter.

Det er en meget stor campingplads, så det er godt igen at have en cykel der virker.

Ridderborgen i Sumeg.

Fredag den 10. juli.

Regnvejr hele dagen!

Da det hen på aftenen blev tørvejr og solskin begyndte vi at pakke sammen for vi har jo planlagt at flytte i morgen.

Vi flytter til Balaton Søen og er spændt på om vi der kan få internetadgang.

På gensyn senere.

Vulkan Resort Camping. Et sidste kig på poolen med Termisk vand.

Torsdag den 9. juli.

I dag kom Maria som sædvanlig med en stor skål friskplukket frugt, det er især ferskner, nektariner og abrikoser som er oppe for tiden, det er dog herligt at blive betjent således og så koster det ikke noget.

Jeg beklagede mig til Maria over min cykel med den defekte pedal. Hun var straks klar til at køre med mig til byen Celldömölk hvor hun kunne anvise mig en Cykelsmed.

Cykelsmeden besigtigede problemet og fandt en ny krank med tre gear, den passede som udskiftning. Cyklen vil være klar om 2 timer og koster 6000 Forint = 150 kroner.

Da jeg om eftermiddagen hentede cyklen var den helt perfekt, men han havde også justeret både gear og bremser.

Vi kørte derefter lidt rundt i området her, der er ikke meget særligt at se på. Det er et helt fladt land med store marker, hvor der dyrkes majs, solsikker og raps (som er høstet) samt noget korn (som de er begyndt på at høste) og så er der også lidt frugtplantager.

Under køreturen med Maria anbefalede hun en bestemt restaurant i Celldömölk, den tror jeg vi skal prøve i aften.
Vi har nu været på restaurant Troja og fået rigeligt at spise, det var nogle ordentlige portioner der blev serveret.

Restaurant Troja i Celldömölk.

Onsdag den 8.juli.

Vi har besluttet, at vi i dag ikke vil have nogen planer, så vi dasede hele dagen. Vi fik besøg af storken som spankulerede tæt forbi campingvognen.
Vi havde en and liggende i køleskabet, den røg på grillen og på eftervarmen bagte vi et italiensk landbrød. Alt blev meget vellykket.

Tirsdag den 7. juli.

Vi kørte til byen Sárvár for at se på en lidt større by i Ungarn, men der var ikke så meget at se på, måske lige bortset fra den gamle borg/fæstning midt i byen.
Vi forsøgte at finde en cykelsmed, men det lykkedes ikke
Vi ledte også efter en restaurant for der at spise til aften, men der var kun barer og iskafeer.
Spisesteder findes kun på hotellerne, og dem havde vi ikke lyst til at besøge.

Mandag den 6. juli.

Dejlig morgenstund med morgenkaffe i det frie, men så dukkede der problemer op. Op af jorden væltede tusindvis af myrer med vinger som sværmede os om ørerne, men det klarede Maria hurtigt med en gang myregift. (Maria er campingmutter).

Vi kørte igen op på vulkanen Saghegy, og i dag gik det til fods til toppen af vulkanen. Flot udsigt og flot krater, jeg var dog ikke nede i krateret for så skal man jo gå op igen. Jeg fik taget nogle billeder af vulkankrateret.

Til aften fik vi igen en gang tordenvejr, medens vi grillede en kylling.

Land Roveren på vej til Vulkanen.

Søndag den 5. juli.

Stadig herligt sommervejr. Ud over en rigtig slappe af dag, vil vi også smutte en lille tur rundt om vulkanen Saghegy, man kan køre næsten til toppen, det sidste stykke til toppen skal tages til fods (Det gemmer vi til en anden dag).

Under vejs rundt kørte vi igennem byen Celldömölk hvor vi observerede en pengeautomat. Vi fik endelig nogle ungarske penge, som er Forint. 80 000 Forint for ca. 2000 Kroner. Omregningsmetode: Smid et 0 væk, halver og halver.

I øvrigt bruges termalbadene, og vi har fået pakket grillen frem til en kamsteg til i aften.

Vulkanen Saghegy bag solsikker.

Lørdag den 4. juli.

Vi lod navigatoren vise vej til Ungarn, det betød at vi fik en rigtig turist tur gennem Wien, det blev slet ikke bedre af at vi en enkelt gang drejede forkert, men vi kom da frem til grænseovergangen, som også her er nedlagt så vi kørte blot igennem. (Det er dejligt med den Chengen-aftale).

Vi kørte frem til den planlagte campingplads hvor vi nu har indrettet os.
Vi er på
Vulkan Thermal Camping  www.vulkanresort.com som ligger 12 kilometer fra byen Sàrvàr.

På campingpladsen blev vi modtaget af en tysk campist, som havde påtaget sig jobbet som campingchef af reserven. Han var den eneste på campingpladsen på det tidspunkt, han ligger vist her hele sommeren, men vi blev rigtig godt modtaget. Han viste rundt så vi med det samme var orienteret om den udendørs termalpool med 25 grader varmt vand direkte op fra jorden. Der er også en indendørs pool hvor vandet er 37 grader. Toilet og badeforhold er nyt og tip top i orden.

Senere kom campingmutter Maria som indtjekkede os, og vi fik tilbudt en rundvisning, men det var nu ikke nødvendigt.

Vi har haft en dejlig dag med masser af sol dog lidt rigeligt med vind, men vi satte læhegnet op og så var alt godt. Ud på aftenen kom Maria forbi og ønskede en god nat og på gensyn i morgen.

Vulkan Resort Camping, Termalpoolen.

Fredag den 3. juli.

Sidste dag i Wien!

Vi kører ind til byen for at finde Hundertwasser-Haus. Det lykkedes, og vi fik set denne lidt specielle kunstners værk, han har for øvrigt sat sit præg på byen mange andre steder. Til vores store forundring fandt vi parkeringsmulighed meget tæt på huset.

Efter Hundertwasser kørte vi efter Belvedere Slottet hvor vi også fandt parkeringsmulighed. Et flot slot som har tilhørt en genial militærmand Prins Eugen, senere boede tronfølger Franz Ferdinand her. Det var herfra han brød op og tog til Sarajevo i 1914. Han blev skudt i Sarajevo og det var indledningen til 1. Verdenskrig.

Så prøvede vi en køretur ind til midten af Wien, vi kom igennem centrum, men parkering var helt umuligt. I stedet for kørte vi til Donauturm (Donau-tårnet).

Tårnet er 252 meter højt og øverst oppe er der restaurant og cafe. Vi tog op i tårnet og spiste frokost medens vi drejede rundt to gange. Fra tårnet er der en meget flot udsigt over hele Wien og også over den nærliggende FN.byen.

Donautårnet i Wien.

Torsdag den 2. juli.

I dag holder vi fridag, så det står på nogen rengøring, men ellers blot slappe af i dejlige solskin, og så en tur på Hotel anker for at komme på Internettet, og her er jeg netop nu.
Billedet er fra i går for kameraet har ikke været brugt i dag.
Her til aften kom der igen en kraftig tordenbyge.

Palmehuset i Schönbrunn.

Onsdag den 1. juli.

I dag kører vi til Slottet Schönbrunn (se billederne). Vi kom på en tur hele vejen rundt i parken, for vi kørte med turisttoget. Der var mulighed for at gøre ophold undervejs og stige på det næste tog idet det var en dagsbillet vi havde fået.

Vi benyttede os af muligheden og fik undervejs en kølig flaske hvidvin på Cafe Gloriette, det var et hyggeligt og flot sted. (Det var der hvor Dronning Maria Theresia i år 1744 drak sin morgenkaffe).

Efter den første rundtur fortsatte vi på endnu en tur, hvor Jørgen dog steg af ved Palmehuset og vandrede tilbage gennem parken for at fotografere, men Solveig kørte hele turen endnu engang. Efter en god og trættende dag kørte vi hjem igennem Wien til campingpladsen. Derefter kom igen en af de meget heftige tordenbyger hvor regnen satte alt under vand.

Slottet Schönbrunn.

Tirsdag den 30. juni.

Vi forsøgte at finde et Land Rover værksted for at købe et par vinduesviskere, men det lykkedes ikke. Vi kom i stedet for på en køretur rundt i forstæderne til byen Wien og så havde vi fået nok for i dag. Det er ellers rigtigt godt sommervejr nu.

Om aftenen var jeg på Hotel Anker for at bruge deres trådløse internet-forbindelse. Det lykkedes, så nu er hjemmesiden opdateret også med billeder.

Kirken i Klosterneuburg.

Mandag den 29. juni.

Dagen begynder fint med varme og sol, men slutter som sædvanligt med regn og torden. Vi havde regnet med at tage grillen frem for vi har en Culotte liggende, den blev i stedet for tilberedt i en dyb pande og blev ganske udmærket.

I løbet af dagen var vi lidt rundt i byen Klosterneuburg, og fandt kirken, den gamle romerske borg med borgkirkeruin og en Spar-Købmand. Så var der heldigvis også nogle dejlige fortovsrestauranter.

Passionsblomst.

Søndag den 28. juni.

Vi vil i dag forlade Tjekkiet for denne gang, vi fortsætter til Wien til Donaupark Camping Klosterneuburg http://www.tiscover.com/donaupark-camp.klosterneuburg . Turen hertil lod vi navigatoren bestemme, den viste os fint mod Wien, men på et tidspunkt sendte den os til en færge over Donau. Det kunne dog ikke lade sig gøre for færgedriften var indstillet på grund af meget højvande i floden. Det må have regnet meget også andre steder end som i Tjekkiet. Vi konstaterer senere, at Donau løber over bredderne mange steder i Østrig. Campingpladsen er vist nogenlunde sikker.

Mandag den 29. juni.

Slotskirken i Klosterneuburg.

Tjekkiet.

Fredag den 26. juni.

Vi har i planen, at vi i dag vil besøge Kloster/kirke i Zellena Hora. Det er bygninger som af UNESCO er medtaget i listen over Verdens Arv.

Vejret er dejligt til udflugt så vi tager af sted og finder hvad vi søgte. Se billederne!

Efter rundgangen i Zellena Hora valgte vi at køre til byen Trebic. Valget var ud fra en anbefaling på en informationstavle, det viste sig da også at være en interessant by. Byen er mest kendt for sin kirke og det velbevarede jødiske kvarter. Vi brugte dog det meste af tiden til en god middag på en af byens dejlige restauranter.

En dejlig dag, som dog desværre endte i regn og torden.

Lørdag den 27. juni.

Vi beslutter os for at blive her på Autokemping Pavov endnu et døgn. Dagen gik med at læse romaner og gøre næsten ingen ting. Jo jeg undersøgte min cykel lidt nærmere, pedalarmen er af aluminium og den indvendige gevind var helt ødelagt. Pedalerne sad rigtigt med V til venstre og R til højre.

Zelena Hora Kirke og Kloster.

Tjekkiet.

Torsdag den 25. juni.

Vi fortsætter turen og håber på at vi kan komme ud af regnområdet, for her har været usandsynligt vådt og koldt.

Vi kørte fra Altenberg ad den gamle rute ind i Tjekkiet og fortsatte mod Prag. På en rasteplads før Prag fik vi besøg af politiets motorvejspatrulje, de ville gerne se vores klistermærke for betalt motorvejsafgift. Et sådan har vi slet ikke tænkt på, og vi har heller ikke set nogen skiltning med betaling. De henviste til at få det købt på tankstationen og med et smil fortalte han, at vi faktisk skulle have betalt en ekstra afgift, men han sagde blot farvel og god tur.

Vi kørte derefter øst om Prag, her var ret megen trafik, men vi kom da igennem selvom det tog lang tid. Vi fortsatte ad motorvejen mod Brno indtil vi blev vist af mod Wien og til den planlagte campingplads. Autokemping Pavov. http://tic.jihlava.cz/EN/vismo/o_utvar.asp?id_org=100405&id_u=1082&p1=1046

Det meste af turen var foregået i dejligt solskin dog med enkelte kraftige byger, men da vi holdt foran campingpladsen åbnede himlens sluser og vi fik regn og torden så alt pludselig stod under vand. På campingpladsen stod der flere centimeter vand på alt græsset og på vejene løb der nærmest store floder ned mod den nærliggende sø.

Vi var sammen med tre andre campister der også sad i bilerne og ventede på lidt opholdsvejr. Da det stilnede lidt af kørte jeg Landroveren med firehjulstræk og i terrængear ind over græsset til en tue hvor vi kunne stå uden at blive alt for våd, de andre biler og campingvogne forblev ude på vejene. Det fortsatte for øvrigt med at småregne hele aftenen og natten med.

Autokemping Pavov.

Onsdag den 24. juni.

Det er stadig koldt og regnfuldt, vi har planlagt at blive en ekstra dag og det holder vi (vi gider ikke køre langt igen).

Det er stadig koldt og vådt.

Tirsdag den 23. juni.

Celle er et besøg værd, vi ville gerne se mere til byen, men det bliver en anden gang. For vi har besluttet os til at køre videre mod Ungarn i dag.

Vi lod navigatoren finde vej, så vi blev hurtigst muligt vist til nærmeste motorvej og kørte mod Hannover, derefter ad motorvejen mod Berlin. Vi passerede Braunschweig, Magdeburg, Halle, Leipzig og Dresden.

Ved Dresden blev vi vist ind på en helt ny og flot motorvej syd om Dresden mod Praha. Motorvejen har mange og lange tunneller som går under dele af byen Dresden. Lige inden grænsen til Tjekkiet drejede vi fra mod Altenberg til den valgte campingplads Campingplatz Kleiner Galgenteich . http://www.eurocampings.dk/da/europa/tyskland/sachsen/campingplads-kleiner-galgenteich-102663/

Den campingplads boede vi også på i 1995, vi havde den gang barnebarn Christian med på turen. Vi husker pladsen som en våd og kold campingplads. Vi var der meget tidligt på året, og det sneede og regnede medens vi stillede campingvognen på plads, endvidere havde vi ikke nok gas til opvarmning (den gang kørte vi med en lille gasflaske). De følgende dage brugte vi til at skaffe gas, det endte med at vi måtte købe et par tyske gasflasker.

Denne gang kørte vi hele dagen i klart solskin indtil vi nærmede os Altenberg, så skiftede vejret til regn og da Altenberg ligger i ca. 500 meters højde i bjergkæden Erzgebire, blev det også koldt og tåget, så vi stillede campingvognen på plads i kulde og regn. Inde i campingvognen har vi det fint med masser af gas og elvarme til opvarmning.

Jeg var en lille tur til byen Altenberg på cykel, det gik fint ned til byen (nedad hele vejen), men da jeg skulle hjem op af bakken, trådte jeg den ene pedal af min nye cykel, sikke noget Lo---!

Det er koldt og vådt i Altenberg.

Mandag den 22. juni.

Så er det blevet tørvejr, og vi kan fortsætte vores besøg i Celle.

Vi besøgte først den Franske Park med et flot springvand og et monument til minde om den danske dronning Caroline Mathilde som var gift med kong Christian VII, Dronningen blev landsforvist på grund af hendes affære med Struense.

Derefter beså vi Celle Slot som er et slot i barok stil.

Vi sluttede turen med et besøg på en af de mange fortovsrestauranter.

Celle Slot.

Søndag den 21. juni.

Jeg har nu fået koden til internettet, så i dag kan jeg blandt andet redigere denne hjemmeside.
Vi kørte en tur til den nærliggende by Celle for at se på byen og på slottet, men det blev kun til rundgang i byen, for under frokosten på Steakhouse Apache begyndte det at regne, så vi kørte hjem til campingvognen for at skrive dette.
Vi bliver nok her på campingpladsen i morgen, så kan vi måske nå at se på slottet.

Byen Celle. Det er blevet frokosttid.

Lørdag den 20. juni.

Turen fortsætter efter planen, så det går ad motorvejen syd på, vi passerer Hamborg og ved Soltau Syd kører vi fra motorvejen mod Celle.
Under vejs hertil har vi 2 gange kørt i kø på motorvejen, det blev oplyst at den ene kø var 6 km. lang og den anden det dobbilte, nemlig 12 km.
Inden Celle drejede vi fra mod Winsen og fandt let Camping Park Südhede. http://www.campingpark-suedheide.de/de/pages/platz.html
Det er en meget flot campingplads lige ned til floden Örtse.Vi blev rigtigt godt modtaget i rezeptionen.
Jeg har netop konstateret at der her på pladsen er mulighed for at benytte internettet, det må jeg se nærmere på i morgen.
Når jeg ikke er online skriver jeg normalt en kladde til dagbogen.

Camping Park Südhede, vi er netop ankommet.

Danmark - Tyskland.

Fredag den 19. juni.
Forårssæsonen slutter på DCU campingpladsen Åbyskov Strand Camping. Opholdet er beskrevet her:
www.ulm.dk/22982701
Vi pakker sammen og kører fra pladsen hvor vi har haft campingvognen med fortelt opstillet i 3 måneder.
Det har været et dejligt forår med en hel del godt sommervejr, men også med megen blæst.
Opholdet har været afbrudt af en sejltur til Polen som er beskrevet her:
www.ulm.dk/22982696
Nu skal vi være fremme i Ungarn ved Balaton Søen søndag den 12. juli hvor vi skal deltage i et "Hymer Klub Træf".
Vi starter turen stille og roligt, kører over Lillebæltsbroen ned gennem Sønderjylland. Efter grænsen tager vi ind til Fleggaard for at købe flaskegas, denne gang havde de igen den grønne BP-gas, så vi fik byttet den blå belladonna. Gas er stadig meget billigere end som i danmark.
Derefter tog vi ind på
Campingplatz Jarplund   www.campingplatz-jarplund.de blot for en enkelt nat.
Forårscamping på Åbyskov Strand camping.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

23.03 | 21:51

Kære Jørgen
vi ønsker dig et stort tillykke med fødselsdagen, håber at du har det godt.
savnede dit julebrev, som du jo har skrevet de sidste mange år. Kh. Ann

09.01 | 20:20

Hej Anette
Tak for kommentarer.
Det var så den historie, idag lever jeg som enkemand i Thailand, men jeg har stadig min campingvogn i Danmark.
Hilsen
Jørgen Ulm

09.01 | 17:03

Jeg faldt tilfældigt over din historiske camping bog Sjovt at genopfriske hvordan det var. En fin måde at vise udviklingen på. Tak for kigget

23.06 | 18:25

flot side
www.in-joy.dk

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis