At rejse er at leve!

1997 campingtur til Norge, Finland og Sverige.

Her er et link til alle mine foto fra denne campingtur:

http://picasaweb.google.dk/Jorgen.Ulm/1997NordenRundtDias


Sommerferie                                          DAGBOG

 

Norden og Østersøen rundt!     

 

Ferieperiode fra 17. maj til 12. september 1997.

Med bil og campingvogn.

 

Turbeskrivelse:

 

Forberedelse og indledning.

 

Igennem det sidste  år eller to er denne tur blevet forberedt. Information er hentet på de to sidste udstillinger i Bella Centeret nemlig Ferie 96 og Ferie 97, endvidere er der hentet enorme mængder information - herunder mange billeder - fra Internettet. Der er også over Internettet bestilt diverse brochurer og bøger, ligesom der har været udvekslet e-mail med flere nordmænd, blandt andet sejlklubber. Det skal ikke glemmes at vores sejlbåd TORDENKILEN skal stå på land hele sommeren hjemme i Sejlklubben Lynetten.

Jeg sluttede med erhvervsarbejde den 16. Maj, og skulle nu holde min sidste ferie og under ferien overgå til at være pensionist. Hvordan mon det vil blive?

Det meste af turen skal Solveig og jeg være alene, men i 2 - 3 uger kommer vores søn Hans-Henrik, hans kone Hanne og søn Christian til Norge med campingvogn, for at være sammen med os.

Vores Campingvogn, en HOME CAR RALLY 462 er klar til turen. Den har været til et DCU eftersyn hos Neergård i Hedehusene. Bilen er blevet udskiftet til en TOYOTA CARINA E 2000, så nu må alt være perfekt til turen.

 

Lørdag den 17. maj.

 

Vi skal først en tur over Fyn og Jylland, for at besøge vores børn, inden vi vil være væk de næste ca. fire måneder.

Færgebilletterne er købt ved DCU-Færger.

Først over Storebælt med Vognmandsruten og ned til Skaarup ved Svendborg, for at holde pinse hos vores datter Helle med mand Jan og barn Pernille.

Vi brugte deres græsplæne som campingplads.

Søndag, pinsedag var der solskin. Vi sad udenfor campingvognen og spiste pinsefrokost. Vi fik meget sol i ansigtet. Resten af pinsen var meget kold og regnfuld.

Afløbet fra campingvognen blev udskiftet for at komme til at passe til den nyanskaffede spildevandssæk.

 

Onsdag den 21. maj.

 

Kørte over Fåborg - Assens - Middelfart til Vejle. Vi spiste frokost på Carolines Cafeteria ved den gamle Lillebæltsbro.

I Vejle besøgte vi vores søn Frank hans kone Bodil og deres børn Camilla og Rasmus.

Da vi skulle skubbe campingvognen ind i deres indkørsel, viste det sig at holderen til støttehjulet ikke mere kunne låse støttehjulet fast. En møtrik på strammesvinget var gået over gevind (dårlig konstruktion), men den blev udskiftet.

Under opholdet i Vejle var vi på storfamilie udflugt til Egtved - Tørskind Grusgrav - for at se “Store Roberts” landskabskunst.

Under opholdet i Vejle blev campingvognen i stor stil anvendt som legestue for børnene og deres legekammerater.


Onsdag den 28. maj.

 

Turen går videre til Herning for at besøge min bror Kai og hans kone Maria. Vi fandt igen en plads til campingvognen på stedet. Undervejs hertil så vi Jellingestenene, og under besøget var vi en tur i Søby, for at se de gamle brunkulslejer og det tilhørende lille museum.

 

Fredag den 30. maj.

 

Nu starter den egentlige ferietur. Fra Herning sættes kursen mod Frederikshavn for at tage med Stena Line til Göteborg. Vi havde returbillet, selvom vi ikke havde planer om at komme denne vej tilbage, men det var billigere end en enkeltbillet (hvem kan nu forstå det?)

 

Indsejlingen til Göteborg er meget flot ind gennem skærgården. Det var interessant at se skærgården her oppe fra 5-6 etage. Vi har sejlet her flere gange i sejlbåd, men da ser vi skærgården fra ca. en meters højde, det giver en vis forskel.

 

Så er vi i havn i Göteborg og kører fra borde som en af de første biler, og kører straks forkert. Göteborg er trafikmæssigt meget vanskelig at finde rundt i, men efter mange smutture rundt i byen finder vi endelig vejviseren mod Lisebergs Camping Kärrelund .

 

Lørdag den 31. maj.

 

Vi skulle nu videre, men sådan skal det ikke være. Jeg har for første gang i mine 63 års liv fået tandpine. Der er heldigvis en tandlægevagt i Göteborg, så jeg tager afsted og får foretaget en rodbehandling af en tand, og kan få tid igen til færdigbehandling, men det må tidligst være om tirsdagen, så vi fik ufrivilligt 3 ekstra dage på Kärrelund, men det er ikke det værste sted at være, tværtimod, og så var det endog rigtigt dejligt sommervejr så det blev til masser af solbadning, og tandpinen var gået over.

Et problem kommer sjældent alene! Nu blev fjernsynet sort. Vi kunne selvfølgelig sende det til “tandlægen”, men så ville der sikkert gå adskillige dage, så vi besluttede os til at købe et nyt, for øvrigt blev det et nøjagtig mage til det defekte.

 

Tirsdag den 3. juni.

 

Efter besøg hos tandlægen kørte vi videre mod Dalslands Kanalen. Vi kørte ind til Kerstins Vildmarkscamping ved Mellerud, det var et godt valg.

 

Onsdag den 4. juni.

 

I dag tog vi på udflugt til Dalslands kanalen. Først til kanalens begyndelse ved Købmandsbro, derefter til Håverud med sluser og ækvadukten. Vi var heldige at komme på et tidspunkt hvor to store skibe skulle igennem.

Der var endnu ikke nogen lystbådssejlads, det er lidt for tidligt.

 

Torsdag den 5. juni. (Grundlovsdag)

 

Vi kører videre mod Norge for at passere grænsen ved Magnor, men da vi passerer Haganeset Camping får vi lyst til at prøve den, for den ligger flot ned til søen.

Undervejs så vi mange af de skinnecykler (dresiner) som udlejes. Det var måske en ide, på et andet tidspunkt at prøve det sammen med nogle børnebørn.


Fredag den 6. juni.

 

I dag kører vi til Norge og passerer grænsen ved Morokullien.

Vi passerer Kongsvinger, Kirkenær og kører direkte mod Skasende Vildmarkscamping , som efter beskrivelsen lød tiltalende, men der kørte gravemaskiner m.v. rundt på campingpladsen så der var en forfærdelig støj og det støvede så det var meget ubehageligt (Det havde nu været bagende sommervejr i en uge, så alt var selvfølgeligt meget tørt og kunne nemt støve). På pladsen var der i øvrigt høns, ænder, geder, hængebugsvin og vildsvin.

 

Lørdag den 7. juni.

 

Vi forlod lidt skuffede Skagsende Vildmarkscamping, men vi kørte kun ganske kort, i Flisa fandt vi en fremragende plads kaldet Færder Camping .

Campingpladsen befinder sig på 3 niveauer. Det er i dette område de i 1995 var hårdt ramte af oversvømmelser, dengang stod vandet næste op på det tredje niveau altså 8-10 meter højere end i dag.

Vi fik anvist en plads på øverste niveau, så var vi i sikkerhed. Det viste sig også at elvens vande steg dag for dag således at det var lige før, at den lavest liggende del af pladsen blev oversvømmet.

Vi blev der i tre dage, selvom der var mange myg. Campingvognen viste sig at være helt myggetæt.

Vi fik problemer med campingvognen igen. Da vi tilsluttede til 230 v strøm, fik vi ingen strøm ind i vognen. En undersøgelse viste, at der blev leveret strøm frem til vognen, så det måtte være inde i vognen der var noget galt.

Frem med brugsanvisningen! Som anvist prøvede jeg testknappen til det elektroniske sikringsrelæ. Den virkede og så skulle alt være OK, men vi fik stadig ingen strøm. Efter selvfølgelig at have fjernet kablet til campingvognen begyndte jeg at skille sikringsrelæet og konstaterede at kablerne var sat ind i og ud af relæet af en “amatør” i hvert fald ikke af en installatør. Jeg rettede monteringen og så var alt OK igen.

 

Søndag den 8. juni.

Vi planlagde en udflugtstur i bil ind i Finnskogen for bl. a. at se Gravberget kirke. Undervejs i det ellers øde område, var der pludselig parkeret et stort antal biler. Vi konkluderede, at der måtte være noget interessant så vi parkerede også bilen og gik ind gennem skoven til Haldammen, hvor der var mange sommerklædte mennesker samlet til noget der hed “Fløterliv på Haldammen”.

Det er et årligt arrangement, hvor man kan opleve stemningen og miljøet omkring tømmerfløtningen som det var engang. Der var underholdning og demonstrationaf gamle arbejdsmåder samt udstilling og salg af kunsthåndværk og traditionel kost.

Efter en hyggelig eftermiddag ved Haldammen kørte vi til Gravberget kirke, som er en nyere og moderne trækirke, som er nævnt sammen med verdens ti mest interessante kirker. Den var også besøget værd.

Tirsdag den 10. juni.

Så bryder vi op fra Flisa (vandet i elven stiger stadig). Vi kører langs den meget overfyldte elv Glomma gennem Elverum, som vel er mest kendt for at være det sted i Norge hvor kongen og regeringen den 10. April 1940 havde sit sidste  møde inden de flygtede til England.

Vi kørte videre gennem Rena og Koppang hvor vi drejede mod øst for at køre ind til Femundstunet Camping . Femund er Norges største sø, som er ca. 65 km lang og ligger i 600 meters højde.


Onsdag den 11. juni.

Det er “store vaskedag” her er dejlige vaskemaskiner på pladsen, så vi får tømt vores vasketøjstaske.

Derefter var vi på en rundtur i bil gennem Sarken, Småsjøvollen, Røstvollen derefter vej 221 ind i Sverige - grænseovergangen er helt ubevogtet -. Undervejs mødte vi rener og så et par samerhytter. Vi fortsatte til den svenske by Idre, hvor vi tankede op - det er billigere end i Norge - det er øllet også, så vi fik svensk øl med hjem til campingvognen. Vi kørte ind i Norge ved Flötningen. En dejlig tur.

 

Torsdag den 12. juni.

Vi kørte til Røros Camping , og nåede samme dag, at komme ind og se den kendte Røros kirke, som er den største i Norge, hvad angår antal siddepladser. Vi var rundt på området ved gruveovnene samt hele den særprægede gamle by, som er helt præget af kobberminedrift.

 

Fredag den 13. juni.

I dag blev campingpladsen helt fyldt med medlemmer af et musikkorps (sikken en fest de holdt om aftenen/natten).

Det viste sig, at de i weekenden skulle deltage i et kredsstævne for musikkorps, det skulle holdes i Røros.

Vi besluttede at blive i Røros for at overvære dette stævne, det var en god beslutning, for det var en stor oplevelse at se 1300 musikere marchere ind på Malmpladsen og slutte med at give et fælles musiknummer, altså af et orkester med 1300 musikere. Imponerende!

Om søndagen - hvor det regnede - gik vi ind til Røros. Der var musik alle vegne, uden hensyn til vejret. Vi var inde på Vertshuset Røros, her sad nogle af musikerne og improviserede på klaver og fagot, det lød godt!

Derefter var vi i Røros kirke og hørte seks forskellige orkestre spille, der blev sluttet med Radetskimarch, Stor oplevelse! Derefter - til fods - tilbage til campingvognen til kaffe og pandekager.

 

Mandag den 16. juni.

Så bryder vi op fra Røros og kører mod Sjoa. Det er der vi skal mødes med Hans-Henrik, Hanne og Christian. Vi passerer Einunna Bru, hvor nordmændene i april 1940 vandt et slag over tyskerne.

Vi gjorde holdt ved Grimsbu Turistcenter Campingplads . Jeg gik om eftermiddagen en tre timers fjeldtur op i 1056 meters højde, det er deroppe at birken kun er “knæhøj karse” og så lå der stadig en del sne.

 

Tirsdag den 17. juni.

Dagen skulle være “hviledag”, men vi kørte op og så det nyanlagte skisportscenter, derefter i bil til Folldal for at handle og for at se det store malmmineområde der blev lukket i 1941, men er nu fredet som et kulturminde.


Onsdag den 18. juni.

Vi kører fra Grimsbu mod Folldal, hvorfra vi kører mod syd ad ved 27. Efter ca. 20 km. Ud ad denne vej ser vi på højre side nogle særdeles egnede områder til camping udenfor campingplads . Her slår vi os ned for to dage. Da vi går ned til elven ser vi mange fodspor af elg så vi er hele tiden på udkig efter elgene. Vi sidder flere gange i campingvognen og forventer at en elg skal stikke mulen hen til vinduet for at se hvem vi er.

Vi hører for øvrigt i radioen, at der er nogen som har skudt en bjørn her i Norge. Det er sket i Finnskogen hvor vi var for to uger siden, det er ærgerligt at vi ikke så den inden den blev skudt.

 

Fredag den 20. juni.

Efter en tur over Ringebufjellet er vi nu fremme på Sjoa Camping . Den ligger lige ned til elven Lågen og ser ud til at være et udmærket sted at vente på familien fra Nivå, men det er jo også det vi har aftalt, så nu slapper vi af indtil på mandag eller tirsdag, hvor de vil ankomme.

 

Mandag den 23. juni.

Hans-Henrik, Hanne og Christian ankommer til Sjoa Camping.

 

Tirsdag den 24. juni.

Vi kører fra campingpladsen til Otta for at handle, derfra af vejen ved Selsværket mod Peer Gynthytta. Der hvor Rondane Nationalpark begynder parkerede vi bilen og travede videre mod Peer Gynthytta 4 - 5 kilometer, men umiddelbart før hytten mødte vi Ulaelven hvor der skulle være en bro, men det var en “sommerbro” som endnu ikke var blevet etableret. Vi måtte sidde og se på Peer Gynthytta uden at kunne komme over elven. Der var ellers mange mennesker omkring hytten, men de er nok kommet frem til den fra en anden retning. Vi gik så samme vej tilbage til bilen. Det blev alt i alt en meget frisk tur for det småregnede næsten hele tiden og så var det koldt, men så er det ekstra dejligt at komme tilbage til en dejlig varm campingvogn.

 

Onsdag den 25. juni.

I dag gik turen op gennem Uladalen (i bil) vi gjorde holdt ved Kvitskriuprestin, hvor Hans-Henrik, Hanne og Christian tog “spadsereturen” helt op til naturfænomenerne. Det er en hård tur, så jeg og Solveig blev nede (jeg ver deroppe sidste år). Derefter kørte vi til Mysuseter og videre til grænsen for Rondane Nationalpark. Men vejret var så dårligt, at vi blev i bilen og hurtigt vendte hjemad igen.

 

Torsdag den 26. juni.

Så bryder vi op kører langs Sjoaelven gennem Randsverk og ned til Ottaelven med Vågåvatn og videre til Lom.

Vi havde planlagt at køre frem gennem Bøverdalen til campingpladsen i Galdesand. Vi fulgte planen, men vendte om efter at have set campingpladsen. Tilbage til Lom og videre frem langs Ottaelven, frem til Dønfoss hvor jeg sidste år så en særdeles velindrettet Dønfoss Camping , den faldt også i vores smag så nu bor vi her, og har netop tilberedt en kæmpestor ørred på grillen og nu skal der spises.

Hvis vi kommer her igen en anden gang, vil vi lægge os i noget større afstand fra fossen, for den er meget støjende.


Fredag den 27. juni.

Forbliver i Dønfoss Hans-Henrik og jeg kører en tur op til Aursjøen. Det var køremæssigt en interessant tur op ad fjeldvejen som var både stejl, smal og gruset. Søen som jeg havde forventet skulle ligge meget skønt viste sig at være noget af en overraskelse. Der var meget vinterligt med is på næsten hele søen, og så var søen ekstremt lavvandet. Det viste sig at være fordi de var i gang med et dæmningsbyggeri.

 

Lørdag den 28. juni.

Kører over Strynfjellet som er noget af det mest voldsomme i norsk natur. Vi kører ned til Strynvatn med Grande Camping , her boede vi også sidste år.

 

Campingværten fortalte os, at der klokken 17 ville blive drivning af kvæg op til sæteren. Det lød lidt interessant så vi stillede op på vejen op til sæteren og ganske rigtigt præcis klokken 17 begyndte sæterjenten at gå fra den lavest liggende gård efterfulgt af alle gårdens køer. De passerede forbi os, og efterhånden fulgte de andre gårdes kreaturer efter.

 

Om aftenen gik jeg, Hans-Henrik og Christian den samme vej op mod sæteren, men vi opgav at komme helt op til sæteren, da det var blevet for sent på dagen, så vi vendte om, men det var nu anstrengende nok, vi snakkede en del om de stakkels køer som havde gået turen.

 

Søndag den 29. juni.

I dag tog vi på udflugt til Geiranger. Vi fulgte følgende rute: Videseter med Sommerskicenter  Videdalen, Mårådalen, Grotli, forbi Dalsnibba til Geiranger.

Der var meget sne - 3-4 meter - ved sommerskicenteret, men det var regnvejr, så der var ikke så meget ved det.

I Geiranger var vi inde og spise frokost, vi fik “tag selv” fra bufferen hvor der var masser af forskelligt laks og spegemad.

På vej hjem var vi en tur ude på klippen, som ligger lodret over Geiranger!

 

Mandag den 30. juni.

Vi flytter til Sande Camping ved Loenvatn, det er også en gammel kending hvor vi har boet mange gange før.

Undervejs var vi inde hos TOYOTA i Stryn og bestiller tid til 30.000 km service på bilen.

Fremme på campingpladsen fik Hans-Henrik problemer med bilens kobling. Han kørte ned ad den meget stejle bakke på pladsen, for at vende og på vej op standsede han og så er det ikke til at komme i gang igen. Han fik hjælp af campingejerens traktor og bilen blev sat til køl.

Christian havde megen fornøjelse af campingpladsens trampolin, som han hoppede meget på.

Om eftermiddagen blev bilen afleveret til service.

 

Tirsdag den 1. juli.

Det var i dag vi skulle op på Skåla og eventuelt overnatte i Skålatårnet, men vi aflyste  for det var regnvejr.

I stedet for kørte Hanne, Hans-Henrik og jeg op til Kenndalsbræen. På tilbagevejen så vi på “fjeldraset” som for år tilbage gav en kæmpebølge på Loenvatn med meget alvorlige konsekvenser til følge.

Bilen blev hentet fra service.
Onsdag den 2. juli.

Vi fortsatte nu turen, og kører mod Ålesund. Ruten gik over Stryn, Grodas, Hellesylt til Stranda. Herfra tog vi færgen til Liabygda og fortsatte turen over Stordal forbi Rosekirken - som vi ikke tog os tid til at se! - Fremme ved rigsvej 1 kørte vi direkte til Ålesund, og kørte ind på Prinsen Camping .

 

Om aftenen kørte vi ind til Ålesund for at finde mulighed for tur med fiskebåd den næste dag, men der findes ikke noget sådan turarrangement, turistkontoret var enig med os i at det var en stor mangel i Ålesund. Man kan kun hyre en hel båd med fører, de tror vist vi er “rige” turister.

Vi opgav den måde på at komme ud og fiske, og kørte en tur op på Byfjeldet for at se Ålesund fra oven.

Hjemme på campingpladsen bestilte vi en robåd til næste dag, for på havet ville vi!

 

Torsdag den 3. juli.

Hans-Henrik og jeg tog på fisketur i robåden, - det var måske også meget sundt at få brugt nogle kræfter på roning - vi fangede 1 torsk 4 sej og 1 knurhane, vi roede ind og spise frokost - fisk - og derefter ud igen for at fange videre.

Imedens var Hanne, Christian og Solveig på Frilandsmuseum, Søfartsmuseum m.v. Vi fik vist alle en god dag ud af det.

Om aftenen grillede vi fisk, men efterlod en hel grilleret sej på grillen, vi havde fanget for meget.

 

Fredag den 4. juli.

Vi blev i Ålesund, medens Hans-Henrik, Hanne og Christian begyndte hjemturen. Christian som kunne have fulgt med os til Nordkap, valgte til sidst at tage med hjem til Danmark, der var vist en computer derhjemme som savnede ham.

Vi kørte ind til Ålesund for at være rigtige turister. Vi fik filmet og fotograferet, og var en tur oppe på Byfjeldet for at spise medens vi så på byen ovenfra.

Derefter var vi tilbage i byen for at købe nyt fiskegrej, de har meget godt og rimeligt billigt.

 

Lørdag den 5. juli.

Vi begynder nu på (en ny ferie). Vi kører mod nord, gør holdt ved Trollvæggen som er omkring 1000 meter høj og med et udhang på 50 meter. Dette fjeld bruges meget til fjeldklatring/bjerg-bestigning. Det var skyet så vi kunne ikke se toppen.

 

Vi kørte videre over Dombås og ad E6 til Dovrefjell, vi overnattede i højfjeldet på Toftesetre Camping .
Søndag den 6. juli.

Vi kører til Trondheim og taget ind på Setermoen Camping .

Kørte straks til byen som netop har haft stort kongeligt besøg i anledningen af kongens og dronningens fødselsdage, endvidere fejrer Trondheim i år 1000 år.

Vi så Nidaros Domkirken, Ærkebispegården, Cykelelevator, Torvet med byens grundlægger på sin søjle, og så syntes vi at vi havde fået nok af Trondheim og især af Setermoen Camping, så vi fortsætter næste dag.

 

Mandag den 7. juli.

Kører videre over Stjørdal, Levanger, Verdalsøre, Stiklestad, Steinkjer til Namsos hvor vi boede ved lufthavnen på Namsos Camping . Der kommer heldigvis kun nogle enkelte rutefly i løbet af døgnet, så det generede ikke.

Undervejs hertil havde vi et langt og spændende ophold i Stiklestad. Det var i Stiklestad at der i år 1036 blev kæmpet et slag om religion mellem Olav den Hellige og Norske bønder. Olav den Hellige faldt i dette slag og blev derefter gjort til helgen og Norge blev kristent, så Stiklestad er et væsentligt sted i Norges historie.

På museet så vi også en udstilling om svenskekrigen (Karolinerne) i 1664?, hvor en svensk general gik ind i Norge, men led et forfærdeligt nederlag og næsten alle svenske soldater omkom i krig eller af sult og kulde.

Så var vi også mættet af norsk historie!

 

Tirsdag den 8. juli.

Forlod Namsos, som jo har lakseelven Namsens udløb. Vi kørte via Grong til Fiskumfoss hvor vi så Namsens lakseakvarie og laksetrappe. Vi kørte videre langs Namsen ad E6 til Trofors og forbi Mosjøen til Fustvatn hvor vi overnattede på en dejlig privat campingplads lige ned til Fustvatn.

 

Onsdag den 9. juli.

Vi bliver på campingpladsen ved Fustvatn og kører en tur ind og ser på Mosjøen hvor vi specielt går gennem Søgade hvor der er gamle bevaringsværdige træhuse, og så fik vi købt ind af madvarer.

 


Torsdag den 10. juli.

Så fortsætter vi ad E6 forbi Mo i Rana, hvor vi havde planlagt at se på Grønligrotten og Svartisen, men vi smuttede forbi og kom frem til Polarcirklen med Polarcirkelcenteret.

 

Efter lige siden Trondheim at have kørt gennem et meget grønt og frugtbart område - det er med rette kaldt Det Grønne Arktis - var det en væsentlig ændring, at komme til at køre hen over Saltfjellet, hvor der var goldt og sneklædt.

 

Vi kørte videre, men på grund af en hovedpine som jeg fik - for meget lys i øjnene - gjorde vi holdt ved Storjord Camping . Hovedpinen gik ret hurtigt over. Stedet er der ikke er noget særligt at skrive om.

 

Fredag den 11. juli.

Kørte videre mod Rognan, vi forsøgte først at køre ad vej 812, men den blev til en stejl grusvej. Vi besluttede at vende, hvilket nu ikke er så let på en smal og stejl grusvej, men det lykkedes. Vi kørte tilbage og vi kørte over Rognan og Fauske mod Bodø. Før Bodø drejede vi af til Saltstraumen hvor vi boede på Saltstraumen Camping .

 

Saltstraumen er helt speciel hvad tidevand angår. Det er den stærkeste malstrøm som findes, vandet løber ind og ud gennem straumen og skifter retning hver sjette time. Når vandet løber indad er der mange fisk med, så det er et eldorado for lystfiskere. Jeg prøvede, men vandet var for udgående, så der var ikke bid, men jeg fik da prøvet mit nye fiskegrej.

 

Lørdag den 12. juli.

Klokken 04.20 ville tidevandsstrømmen være på sit højeste og for indgående, hvilket ville give de mest ideelle fiskeforhold, jeg ville derfor stå tidligt op.

Jeg vågnede tidligt - efter kun at have sovet en time - klokken var kun 02,15, men jeg stod op for nu skulle der fiskes. Jeg fangede da også 4 sej af pæn størrelse samt 10-12 små sej til mågerne. Det var en dejlig fisketur i solskin om natten og ikke så mange andre som ville prøve lykken, men der var nogle der hele natten, de fleste dog kun for at se på.

 

Efter et dejligt bad og morgenkaffe var vi klar til dagens tur, som gik fra Saltstraumen ad den vej vi dagen før måtte opgive, i dag dog den modsatte vej, vi fik gennemkørt den dårlige vej, som viste sig at være 4,5 kilometer og med meget stejlt fald, det var godt, at vi opgav i går, for vi ville have fået problemer.

I Rognan blev vi vist rundt i en barak fra anden verdenskrig og så lidt om livet i den berygtede tyske Botn krigsfangelejr. Det var fangerne fra denne lejr, som byggede Blodvejen, som dengang var “E6” vejen. Vi var også ude i Botn og se krigskirkegårdene, der var Jugoslaviske, ruske og tyske grave. Den tyske krigskirkegård ligger der hvor Botn krigsfangelejren lå. Det blev en alvorens dag.

 

Fra Botn kørte vi et stykke ad Blodvejen, derefter ad E6 til Fauske, som er byen med den lyserøde marmor. Derefter kørte vi til Bodø, dels for at se byen dels for at undersøge mulighederne for færge til Lofoten. Hvis der var en god og billig færge ville vi måske ændre ruten, og tage direkte til Lofoten og spare 500-600 kilometer i bil.

Billetten ville dog koste ca. 1250 kr. for en enkelttur.


Søndag den 13. juli.

Vi besluttede, at ændre på den planlagte rute - det viste sig senere, at det var en god beslutning vi havde taget -. Vi kørte nu direkte til Bodø, med henblik på at sejle derfra kl 21.00, og få de ca. 4 timers sejlads medens der var midnatssol, hvilket sikkert ville være en smuk tur.

Vi var blevet anbefalet, at komme tidligt, for der var ofte lange køer med lang ventetid til følge. Vi var fremme allerede kl 14.15, og næste færge ville sejle kl 15.00, der var derfor “fare” for at vi kom for tidligt af sted. Det viste sig da også, at da det var vores tur til at køre ombord, var der plads til 2 biler, men der var ikke plads til en bil med campingvogn.

Vi blev nu første bil i køen til kl 21.00. Vi indrettede os med liggestole campingbord med øl, kaffe m.v.. Vi havde det rigtig hyggeligt på havnen den eftermiddag og aften med dejligt solskin.

Da vi skulle billettere, pjattede jeg lidt med pigen som skulle billettere, og så kom vi over som et vogntog på under 10 meter og slap med 740 kr.

Vi kom planmæssigt af sted kl 21.00, men blev dog skuffet over, at skibskøkkenet havde lukket på denne tur - men vi overlevede -.

Det var en dejlig tur, ud gennem den norske skærgård, og ret hurtigt så vi Lofotmuren i det fjerne. Det er en imponerende bjergkæde, men når man ikke kender Lofoten ser det meget uvenligt, uvejsomt og koldt ud, så vi var ved at fortryde, at vi var sejlet her over, og endog ville anløbe Muskenes, som er på den sydligste ø i Lofoten.

 

Mandag den 14. juli.

Midnatssolen var der, men efterhånden vi nærmede os Lofoten blev solen skjult af fjeldet. Vi anløb Muskenes kl 00.40 ved højlys nat.

Det viste sig, at der var veje - smalle fjeldveje - samt at der var nogle meget venligt udseende småbyer og selvom det var midt på natten var det rimeligt varmt.

Vi kørte mod syd - til enden på Lofoten -, her lå et lille fiskerleje i byen Å, hvor der også var en campingplads , men den var lukket med bom. Vi “brød ind” og fandt en udmærket plads, og så hen og sove, efter en flot sejltur.

Det “uvenlige” Lofoten var indtaget, men det blev en stor oplevelse at være her.

Vi vågnede til en sommerdag, som var så flot man kan tænke sig. Vi ville nu ud og se på Lofoten, så vi kørte en tur ad nogle flotte fjeldveje og passerede flere små fiskevær (fiskelejer) specielt syntes vi at Reine var en meget flot by. Vi kørte også til Nusfjord, hvor vi for øvrigt spiste i byens restaurant, som var meget hyggelig, vi talte blandt andet med et par norske sejlere, som var på ferie, og havde sejlet fra Trondheim i sejlbåd.

 

Tirsdag den 15. juli.

I dag vil vi kun nyde solen, det er stadig rigtig sommer, vist nok langt ud over hvad man kan forvente på Lofoten, og på disse breddegrader. Jeg forsøgte dog at fiske, men fangede ikke noget, men det var dejligt at stå nede ved det klare vand, det er utroligt rent og blåt.

 

Onsdag den 16. juli.

Kører nordpå ad E10 til Nappstraumen hvor der er tunnel under sundet Nappstraumen  (betaling 130 kr.) Gennem Leknes mod Stamsund, men kørte ind på Storfjord Camping for straks efter indretningen at køre til Borg for at besøge et af turens hovedmål Viking Museet på Borg.

Viking Museet er ret nyt. Udgravningerne er udført i årene 1987 - 1995, selve museet blev først indviet sidste år af Kong Harald og Dronning Sonja. Vi så Viking høvdingens borg, som er det største viking langhus der er fundet. Det indeholdt blandt andet de ting som under udgravningen blev fundet på stedet. Vi spiste i langhusets gildesal, hvor der - over åben ild - var tilberedt Lammesuppe fra vikingtiden. Vi var også en tur nede ved fjorden, hvor der lå et vikingskib, det er et kopi af Gogstadskibet, det var for øvrigt ude at sejle en tur. Det var et interessant museum at besøge.
Torsdag den 17. juli.

Det er igen en af de rigtige varme sommerdage, ikke en sky på himlen og 37 - 39 grader i campingvognen. Vi beslutter at tage solbad hele dagen her på Storfjord Camping. Der blev dog også brugt lidt tid på storvask og tørring af tøjet i solen, så nu er der igen rent tøj.

I det store og hele en herlig dag.

 

Fredag den 18. juli.

Nordkap kalder! Inden vi forlader det storslåede Lofoten gør vi holdt i Kabelvåg for at se Lofotakvariet, som helt sikkert var besøget værd. Vi så alle de fisk og andre havdyr som findes her oppe i Ishavet. Derefter kørte vi til Fiskebøl hvorfra vi tager færgen til Melbu - det er en færge af nærmest Storebæltsformat - Fra Melbu fortsatte vi til Sortland og fandt ind på Sortland Camping . Om aftenen kørte vi en tur til de gamle og næsten forladte fiskevær Stø og Nyksund, det er nogle meget forfaldne og halvdøde fiskelejer som man nu forsøget at kalde til live igen. Fra disse steder stod vi og spejdede efter Grønland, men det var ikke klart nok i vejret så vi kunne ikke se land. Det er dog noget sludder for der er for langt til at kunne se noget andet end vand. Vi ville have set på midnatssolen, men det blev noget skyet så vi kørte tilbage til campingvognen for at få denne dagbog ført ajour, men så fik vi et chok, dagbogen var pist væk fra computeren. Jeg fandt dog lidt rester af dagbogen, som jeg reddede. Desuden havde jeg den manuelt førte dagbog som dækkede den første måned af turen. Nu er det blot hårdt arbejde at få rekonstrueret dagbogen. Jeg må her give “de kloge” ret i, at man skal huske at tage backup, men det er jo det “rigtige” mænd ikke gør.

 

Lørdag den 19. juli.

Vi bliver i Sortland og rekonstruere dagbogen. Bynavnet Sortland passer måske ret godt i denne sammenhæng! Der blev også tid til lidt yatzy med terninger, kortspil og krydsordsløsning, men ellers var det en dag hvor vi ikke gad ret meget, men det er der også tid til.

 

Søndag den 20. juli.

Vejrudsigten er ikke særlig god, overskyet med lidt regn! Vi vil i dag have en transportdag, så vi pakker og kører fra Sortland følger E10 til nord for Narvik hvor vi kører ind på E6 og følger den mod nord gennem Setermoen til umiddelbart før Andselv (Bardufoss) hvor vi drejede ind på vej 87 gennem Rundhaug, Överbygd, Overgård og tilbage til E6 ved Nordkjosbotn. Derefter vej E8 til Tromsø, hvor vi kørte ind på Tromsø Camping . Det blev en dagsmarch på ca. 450 km som er det længste vi har kørt på en dag på denne ferietur.

 

Efter at vi havde indrettet os her på campingpladsen i Tromsø kørte vi ind til byen og kørte lidt rundt i en meget bil-uvenlig by, der er så mange fæller således at det er svært at komme omkring i bil. Vi sluttede aftenen på Vertshuset Skarven, hvor vi fik hver en fiskegryde og en stor Mack øl. Det er en hyggelig og meget kendt restaurant, det siges, at man har ikke været i Tromsø hvis man ikke har været på Skarven!


Mandag den 21. juli.

Vi kørte til byen og så blandt andet Ishavs-katedralen, som er en meget moderne kirke med en meget egenartet arkitektur.

Derefter kørte vi hele byen rundt flere gange for at finde en parkeringsplads. Der var mange ledige pladser, men der er restriktioner på dem så os turister ikke må bruge dem. Vi parkerede ulovligt og gik tur i byen og fik handlet det vi skulle, vi fik købt en hel elgspegepølse, tørret fisk og mågeæg.

Efter forkost i campingvognen, og efter kl 17.00 hvor parkeringsrestriktionerne ophørte, kørte vi igen til Tromsø for at besøge sejlklubben og så var vi inde og se Nordpolsmuseet.

Under kørslen i byen prøvede vi nogle af de tunneler som der findes mange af under byen. Vi fandt blandt andet en rigtig rundkørsel her nede i fjeldet.

Vi sluttede igen aftenen på Skarven hvor vi fik rejer, måseegg, laks og Mack øl, det er vist det som er sagen her i Tromsø.

 

Tirsdag den 22. juli.

 Vi forlader Tromsø, Kører ad E8 mod Nordkjosbotn hvor vi kommer ind på vej E6/E8 som vi følger mod nord til Skibotn hvor vi forbliver på vej E8 og kører ind i Skibotndalen til Kilpisjärvi i Finland.

Det var planen at jeg skulle gå ind over fjellet til Trerigskrydset nemlig grænsen mellem Norge, Sverige og Finland, men det var så varmt at jeg opgav og vi kørte videre ind langs grænsen mellem Sverige og Finland. Vi gjorde holdt ved en lille sø og indrettede os for natten - der var uhyggeligt mange myg - vi fik endog nogle ind i campingvognen om natten.

Vejene her i Finland er utroligt lige som trukket langs en linial og af rimelig standard, vi fik dog 17 km. Vejarbejde som var noget af en prøvelse.

 

Onsdag den 23. juli.

Vi vågnede op sammen med myggene og begyndte at slå dem ihjel, men det var et dårligt tidspunkt, for de var fyldt med blod, formodentlig fra os selv.

 

Turen fortsatte nu længere ind i Finland til Kaaresuvanto, Palojoensuu og Hetta hvorfra turen igen gik tilbage til - eller op til - Norge hvor vi fortsatte frem til Samernes hovedstad Kautokeino og ind på Kautokeino Camping & Motell .

 

Torsdag den 24. juli.

Vi bliver i Kautokeino for at få lidt kendskab til Samerne som jo udgør 80% af befolkningen her i Kautokeino. Vi besøgte Juhls Sølvsmedie, det var et interessant besøg med meget god kunst som var til salg. Han havde også en stor samling af orientalsk kunst og kunsthåndværk også til salg, endvidere en samling af gamle og antikke samer brugsting. Det hele er samlet i en bygning som arkitektonisk er meget særpræget. I dette store udstillingsområde var det også været muligt at inkludere husdyrene, og et akvarium med tropiske fisk. Endvidere var der masser af grønne planter og en vinranker, som havde et stort antal drueklaser.

Vi købte et sølvsmykke, det var en halskæde med vedhæng som er kaldt Komsekuglen.

Sølvsmed Frank Juhl er for øvrigt dansk og hans kone Regine er tysk. Deres sølvsmedje er nu en norsk kulturinstitution og er internationalt kendt for sine særprægede smykker, både af eget design og traditionelle samiske mønstre.

Efter besøget i sølvsmedien var vi inde hos en knivsmed, som fremstillede Samedolke. Jeg købte mig en sådan dolk, vist nok et godt stykke værktøj.


Fredag den 25. juli.

Så kører vi videre, og regner med kun at tage den korte tur til Alta. Vi er nu fremme og er kørt ind på Wisløff Camping , som ligger ved Den Øvre Alta. Undervejs hertil var vi en lille tur nede ved Masi, som er en lille samerby, den skulle have været sat under vand dengang man byggede Altadæmningen og kraftværket, men samerne demonstrerede dengang og undgik udslettelsen.

I Alta var der i centrum et lille russermarked, hvor russere - især kvinder - stod og solgte diverse ting specielt var der meget krystalglas.

Vi er for øvrigt nu tilbage på planlagt rute, efter turen ind gennem Finland og gennem byen Kautokaino.

Det har i dag været overskyet hele dagen, det er usædvanligt for vi har haft strålende sol mange dage, her er for øvrigt meget tørt alle steder.

 

Hurra jeg er nu færdig med at rekonstruere denne rapport, efter den katastrofale edb-fejl.

Jeg har nu også taget et kopi som backup!

 

Lørdag den 26. juli.

I dag skal vi se helleristninger, vi vil tidligt afsted inden der bliver trængsel, for det er et meget besøgt område.

Det blev ikke tidligt, for vi kom igen meget sent i seng i aftes. Det er svært at lægge sig når det er lyst hele døgnet. Vi er som regel de sidste på campingpladsen som ruller gardinerne ned, vi kan ikke sige slukker lyset for lyset bliver sjældent brugt.

Vi kom dog afsted, og kørte til Hjemmeluft som ligger lige syd for Alta. Det er her at de har fundet over 3000 helleristninger, der er senere blevet bygget Alta Museum ved siden af helleristningerne, så det er et historisk set meget spændende område.

Helleristningerne gør et stort indtryk, for de er et eller andet budskab fra fortiden, man skal selv gætte sig til hvad budskabet er!

På museet så vi blandt andet en udstilling fra anden verdenskrig, der blev også vist en lysbilledserie om tyskernes “brændte jords” taktik da de af russerne blev drevet ud af Finmarken. Tyskerne efterlod intet til russerne. Alle mennesker var tvangsdeporteret, alle huse/bygninger var brændt, alle broer og havne var sprængt og alle telefon- og elmaster var brækket over. Det var en rystende oplevelse!

 

Om aftenen gik jeg og så på dem som prøvede fiskelykken i Altaelven hvor der er mange laks. Jeg så laks springe, men jeg så ikke nogen blive fanget. Jeg faldt i snak med et par norske familier hvor far fiskede ude i elven medens mor og børnene hyggede sig omkring bålet med kogekaffe snobrød og pølser, det blev ikke til grillet laks.

 

Søndag den 27. juli.

Vi forlader Alta, og kører atter ad E6 nu mod Skaidi hvorfra vi tager vej 94 til Hammerfest. Det er en flot tur  først langs Repparfjorden over Sammelsundet og videre langs Straumen til Rypefjord, som er en stor havneby inden vi er fremme i Hammerfest.

Langs Repparfjorden mødte vi en flok rener som løb meget forvildet rundt, men det var nok kun for at demonstrere for os at nu er vi fremme ved de rener som vi har kigget efter de sidste 1000 km. Forklaringen på, at vi ikke har mødt rener er jo, at de er på sommerferie. De tilbringer hele  sommeren her ude ved havet, de har endda gået hele vejen herud og nu skal de snart gå hjem igen.

Vi bor på en dejlig campingplads, det er Storvannet Camping i Hammerfest.

Hammerfest er en smuk by og ligger smukt i dette ellers øde fjeldområde. Men vi er altså også enormt heldige, for vejret er helt fantastisk, vi har solskin 24 timer i døgnet fra en næsten skyfri himmel.
Om aftenen var vi oppe i Forsøl et fiskerleje på nordspidsen af Kvaløya, - Kvaløya er den ø som Hammerfest ligger på - vi var oppe for at se midnatssolen. Det var en flot oplevelse, men der er kun to dage tilbage med midnatssol for i år.

Det blev så igen sent inden vi faldt i søvn.

 

Mandag den 28. juli.

Kikket lidt på Hammerfest, handlet ind og vasket sengetøj. Jeg har været ved havet og forsøgt fiskelykken, det blev til en torsk. Det var hyggeligt at stå helt ensom ved havet og fiske medens renerne kiggede på, de var tilsyneladende interesseret i at finde ud af hvad jeg var for en.

Til aftensmad fik vi ren med vildtsovs.

Omkring midnat var vi igen ude ved Forsøl for endnu engang at se midnatssol, det var lige så vellykket som i går nat. Efter at have set på solen var vi i samme område rundt og se på nogle arkæologiske udgravninger af huse fra stenalderen og oldtiden. Det er utroligt, at der har været beboet her ude på det tidspunkt.

 

Tirsdag den 29. juli.

Vi vågner atter til en solrig dag. Jeg har vist ikke skrevet om regn siden den 1 juli. Vi venter på post fra Danmark, det blev sendt mandag så må vi se hvor når det er fremme hertil.

Jeg har igen været ude og fiske og med stort held. Jeg fangede 6 pænt store torsk samt 2 små torsk som blev smidt ud igen.

 

Onsdag den 30. juli.

Mon der kommer post i dag? Det gjorde der ikke! Vi spiller kort og rafler, det er temmeligt koldt udenfor for der ligger en tæt tåge over Hammerfest og omegn.

Om eftermiddagen/aften gik jeg tur på fjeldet. Jeg gik hen over øen og fandt på en fjeldtop på nordsiden af øen tydelige spor efter tyskernes besættelse under anden verdenskrig. Der havde været en forsvarsstilling til forsvar mod russernes landgang på nordsiden af øen. Det var et meget primitivt forsvarsværk, men der var rester af pigtrådsafspærring, skyttehuller og hulelokaler for mandskab med videre. Det er nok min militære fortid, som gjorde det muligt at identificere forsvarsværket.

 

Torsdag den 31. juli.

Der er heller ingen post i dag. Jeg hviler ud efter turen i går. Om aftenen er vi inde på Hotel Hammerfest og spise til aften, fisk selvfølgelig - Kvite (Flynder), Stenbitt (Havkat) og Laks - dertil selvfølgelig Mack øl. 

 

Fredag den 1. august.

Post er der stadig ikke. Der tales meget om post fra Danmark, men det er også postmesteren som administrerer campingpladsen, han mener at det sikkert vil tage mindst 5 dage for at komme frem fra Danmark. Vi venter videre.

Jeg tog igen støvlerne på og gik i fjeldet, en dejlig tur på 3-4 timer i solskin.

 

Lørdag den 2. august.

Vi har ligget i solen hele dagen, det vil sige fra klokken 10 til 19. Der har været temperaturer helt op til 38 grader dog målt i solen, og vi er stadig i Hammerfest altså i arktisk område. Vi talte om, at det næsten var som at ligge og sole os på Magarita i Karibien.

Om aftenen var vi en lille tur ude hvor vi tidligere har set på midnatssol, men nu var solen netop gået ned og klokken var 23.50.
Søndag den 3. august.

Vejrudsigten siger at nu vil det blive overskyet og der vil komme lidt regn (vi har ikke fået regn siden den 1. Juli).

Vi sov som sædvanligt længe, og vågnede op til solskin, men i løbet af formiddagen begyndte det at regne og det har nu regnet hele dagen, men vi har det lunt og rart inden døre i camping-vognen.

Da jeg betalte for campingpladsen, talte jeg med det ægtepar som driver pladsen, de får om vinteren “campinggæster” hjemme i deres eget hjem, det er især tyskere der besøger dem og bor hos dem.

Vi blev inviteret til et vinterbesøg hos dem, gerne et julebesøg. Det er blot at ringe og komme.

I øvrigt følger vi i fjernsynet med i VM for atletik som afholdes i Athen.

 

Mandag den 4. august.

Så kom der post, de ringede i morges fra posthuset for at fortælle, at nu var pakken kommet og vi kunne hente den på posthuset. Det gjorde vi og vi kan nu køre videre. Vi forlader Hammerfest og kører over Skadi til Russenes og derfra fortsætter vi af riksvej 69 mod Nordkapp.

Vi kom frem til færgen ved Kåfjord umiddelbart før færgen skulle sejle, den ventede på os og vi kom med som sidste bil - det var heldigt for der er et par timer mellem færgerne -, vi sejlede til Honningsvåg og kørte derefter videre til Kirkeporten Camping som ligger ved Skarsvåg.

Om aftenen gik jeg en tur over fjeldet og ned til næste fjord. Der var nogle fjeldformationer som var vær at se på. Den mest spændende formation er kaldt Kirkeporten.

 

Tirsdag den 5. august.

I dag kører vi de sidste 12 km. Til Nordkapp , og vi er så fremme ved turens vigtigste mål. Her kan man stå og spejde mod nord, men vi kan ikke se nordpolen, der er uendelig langt derop til. Der er i øvrigt meget at se på heroppe. Nordmændene har forsøgt at give turisterne en ekstra oplevelse når man har rejst så langt for at komme hertil. Der kommer ca. 200.000 turister hvert år.

Efter nogen tid på Nordkapp, kørte vi en tur rundt på øen Magerøya og var blandt andet inde og se på Honningsvåg, og vi var på indkøb. I aften skal vi have hvalbøf med bløde løg. Det smagte herligt!

Vi kørte endnu engang til Nordkapp for at se hvad der foregik om aftenen/natten. Der var mange mennesker, men det var desværre overskyet så vi havde ingen ordentlig solnedgang.

 

Onsdag den 6. august.

Det er koldt og det regner! Vi kører fra Kirkeporten og sejler tilbage til fastlandet, kører over Russenes, Olderfjord ind på E6 til Lakselv. Her har det ikke regnet og her er lunt 19 grader. Vi lægger os ind på Banak Camping .

Vi vælger igen at være på en campingplads, for vi skal se VM i atletik fra Athen, og så behøver vi 230 volt el.

 

Torsdag den 7. august.

Der er ikke noget særligt at se på i Lakselv, så vi kører videre. Først mod Ifjord, undervejs ser vi nogle gamle strandlinier som ligger ca. 60 meter over vandet i Porsanger fjorden. Det er strandlinier fra Istiden og Norge har hævet sig de 60 meter siden Istiden.

Fra Ifjord fortsatte vi hen over det vilde og øde Ifjordfjellet - vi bemærkede at birkeskoven var ved at blive gul, det er ved at være efterår - vi kom frem til Tana elven, som vi fulgte frem til Tana Bru. Her ville vi have været ind på campingpladsen, men den ville vi godt nok ikke opholde os på, så vi fortsatte over Tana elven og frem til Varangerbotn, hvorfra vi kørte i retning af Kirkenes.
Undervejs blev vi overrasket af et kraftigt tordenvejr med masser af regn, så det næsten ikke var til at køre. Vi så nogle campingvogne holde inde på fjeldet. I det dårlige sigt, drejede vi ned på en stejl grusvej som førte til “campingpladsen”, men det var ikke en campingplads.

Vi ventede til det blev tørvejr, og konstaterede da at vi ikke kunne vende, så vi koblede campingvognen af og vendte bilen, under vending af campingvognen (ved håndkraft) fik jeg hold i ryggen og var klar over, at jeg i morgen ikke ville kunne komme ud af sengen, (jeg har erfaringen).

Da vi havde fået vendt, og koblet sammen kunne vi ikke køre derfra, for bilen holdt med forhjulene lige over et vandrør som nyligt var gravet ned - 15-20 cm -. Under forsøg med at køre derfra, rev vi vandrøret over og hjulene gravede dybe huller.

Efter forskellige forsøg med at køre derfra lykkedes det til sidst at bakke langt tilbage og tage tilløb således at vi kom over vandrøret, op ad den stejle grusvej og ud på landevejen med en meget snavset bil og en dårlig ryg.

Vi fortsatte nu nogle få kilometre og fandt den rigtige campingplads Gandvik Camping , hvor vi flyttede ind. Her fortalte de, at det var mange år siden de sidst havde haft tordenvejr.

 

Fredag den 8. august.

Det var rigtigt! Jeg kunne ikke komme ud af sengen, men det er jo nødvendigt, og det lykkedes da også efter forskellige hjælpemidler var taget til hjælp.

Vi tog det roligt på campingpladsen.

 

Lørdag den 9. august.

Jeg kan med forsigtighed sætte mig ud i bilen. Vi tager på tur, og kører mod Kirkenes. Vi stopper ved Færdesmyra, her findes der Permafrost, men det var ikke det som fik os til at stoppe. Vi ville ud i mosen og plukke multebær. Der var mange multebær, som af udlændinge kun må plukkes til at spise på stedet. Vi fik også lidt blåbær, og kørte videre til Kirkenes.

I Kirkenes så vi kirken og Anders Grotten, det var i Anders Grotten og andre lignende grotter, at beboerne i Kirkenes overlevede Anden Verdenskrig. Kirkenes blev bombet over 300 gange under krigen.

Vi spiste middag på Ritz. Her og alle andre steder i Kirkenes var der mange unge mænd som var karseklippede eller skaldede. (Det er norske soldater, som holder grænsevagt).

Vi fortsatte udflugten ad vej 886, først til Storskov, hvor der er grænseovergang til Rusland, der er vist ikke mange som passerer denne grænseovergang. Derefter videre langs Jakobselv, - som er grænse til Rusland - vi fortsatte helt ud til Grense-Jakobselv. Ved elvens udmunding i Barentshavet er der russiske vagttårne og på norsk side finder vi Oscar 2’s kapel (1869), vi blev vist rundt i kirken, som beboerne er stolte af.

Jeg spurgte til deres forhold til dem ovre på den anden side? Dem kendte de intet til, de vidste ikke om der var andet end soldater derovre, men som noget specielt, havde de i foråret hørt en ko brøle derovre, men det kunne jo være, at det var soldaterne som holdt ko!

Vi kørte hjem igen efter denne lille udflugt (ca. 280 km.). Hjem i campingvognen til laks og grøntsager.

På vej hjemad kørte vi igennem store røgskyer, som kom drivende fra Rusland. Der er mange skovbrande i det russiske grænseområde og de gør ikke noget for at slukke dem, så det er i realiteten et problem for Norge.

 

Søndag den 10. august.

Vi bryder op fra Gandvik Camping, og kører tilbage mod Tana Bru, men inden da gør vi holdt i Varangerbotn for at se det nye Samercenter - hvilket var interessant og spændende -, derefter til Tana Bru og videre langs Tana Elven som hele vejen er grænse ind til Finland. Vi gør holdt i Samernes hovedstad Karasjok og kører ind på Karasjok Camping .

Det er blevet koldt om natten, da vi omkring midnat var ude for at “natte” var temperaturen kun 3 grader.
Mandag den 11. august.

Solen skinner, men det blæser, udsigten siger kuling, men hvad gør det vi skal jo ikke ud og sejle.

Vi kører rundt i og omkring Karasjok, er inde i samercenteret hvor vi køber hjemmesko af sælskind, derefter er vi i Karasjok Museum, som er et samermuseum hvor vi kan se noget om samernes liv dengang og nu, meget interessant.

Derefter hjem for at komme til at ligge på ryggen - den har det stadig ikke godt - om aftenen fik vi kogt røget torsk med sennepsovs.

Da jeg gik i seng var temperaturen udenfor minus 2,1 grader og der var rimfrost på bilen, det er vitterligt blevet efterår, i hvert fald her i Karasjok.

 

Tirsdag den 12. august.

I dag forlader vi Norge, det er lidt vemodigt efter at have kørt rundt i landet i over to måneder, men nu er det Finland som er forude.

Vi kører fra Karasjok og passerer grænsen til Finland ved Karigasniemi, vi ser straks på vejen, at vi er i Finland for her er vejene lagt med linial, men ikke med vaterpas. Vi fortsætter til  Kaamanen hvor vi drejer ind på vejen E75 til Inari (Anar eller Aanaar).

I Inari veksler vi penge fra norske kroner til Finmark, og så går vi på indkøb, det bliver til julegaver, men hvad det er afsløres først til jul.

Så fortsætter vi - i regnvejr, det er lige begyndt - vi kører ad vej 955 til Menesjärvi, hvor vi tager et smut (10 km.) ind til Lammenjoki Naturreservat, her er en campingplads, men kun for småtelte, så vi kører tilbage til Menesjarvi Camping og installerer os her - stadig i regnvejr -.

Om aftenen var jeg et smut inde i den fælles “samerhule” med bål midt på gulvet, der blev grillet pølser og jeg havde den sidste Gammel Dansk med, så der blev råhygge.

Vi ligger ved en stor sø - hvad skal man ellers i Finland - der var nogle som havde været ude og røgte deres fiskegarn, de havde fået en del småfisk og en pæn stor laks.

 

Onsdag den 13. august.

Det er blevet tørvejr, vi fortsætter ned igennem Lapland ad vej 955. På et tidspunkt sluttede asfaltvejen og vi måtte køre på grusvej de næste ca. 45 km. Vi fik handlet ind i Kittilä og fortsatte til Kolari, hvor vi flyttede ind på Marcèn Camping . Den ligger lige ned til Torneå elven som er grænseelv til Sverige, så vi kan sidde i campingvognen og se over til Sverige der er vel ca. 30 meter derover. Og så begyndte det at regne igen.

 

Torsdag den 14. august.

I dag vil vi køre ned til den Botniske Bugt, formodentlig til Haparanda og finde en campingplads f.eks. ved Kukkolafossen.

Først var vi ude og købe madvarer. Vi fik en hel lakseørred på 1,3 kilo til kun ca. 40 kr.

Derefter kørte vi ad E8 til Pello og videre til Aavasaksa hvor vi krydsede Tornea elven og fortsatte ned gennem Sverige mod Haparanda. Undervejs passerede vi Kukkolafossen hvor der også er campingplads, men vi fortsatte helt til Haparanda og tog ind på Sundholmens Camping i Haparanda.

Til aften fik vi laksen! Herligt, inklusive den flaske hvidvin vi havde hentet på den finske “Alco”.


Fredag den 15. august.

Vi ser på Haparanda (der er ikke meget at se på) højest jernbanestationen! Vi kører over til Tornio (Torneå på svensk). Byerne hænger nærmest sammen, så der er ikke nogen grænseformaliteter. I Tornio besøgte vi Alatornion kirke i den tro, at det var Tornio kirke, (kirken var lukket), men under vores videre tur fandt vi en flot, gammel og interessant kirke, og så var vi klar over at vi havde taget fejl. Besøget i Tornio kirke var en oplevelse, det er en trækirke fra 1686 og har mange flotte malerier på trælofterne.

Derefter kørte vi hen over golfbanen som ligger i både Finland og Sverige. Ved at spille de 18 huller passerer man grænsen - og tidszonen - fire gange. Der er selvfølgelig ingen grænse-kontrol.

 

Lørdag den 16. august.

Vi kører i dag til Kukkolafossen og tager madkurven med. Kukkolafossen er også en fiskeplads fra middelalderen og de fisker stadig næsten på samme måde som dengang. Det vil sige, at de står med et net på en meget lang stang og så “graver” de fiskene op, og det virker stadig. De fanger fisken sik, og de fanger mange. Det sad vi og betragtede medens vi spiste den medbragte frokost.

Derefter kørte vi til den finske by Kemi, hvor vi blandt andet så Ædelstensgalleriet som har Europas største samling af ædelstene og kronjuveler. Interessant. Derefter var vi nede ved lystbådehavnen og fik en øl i sejlklubben.

 

Søndag den 17. august.

I dag er det 3 måneder siden vi kørte hjemme fra!

 

Det Bliver den “Store Hviledag” i dag. Vi har ingen som helst planer.

Bilen blev vasket udvendig og gjort ren indvendigt, der var masser af sand fra Grænse Jacobselv i Norge.

Gaskasse lågen på campingvognen fik justeret lukketøjet.

 

Mandag den 18. august.

Vi forlader Sverige og Haparanda, kører gennem Tornio - for en sidste gang - og fortsætter ad vej E75 udenom Kemi - der var vi jo i lørdags - passerer Kuivaniemi og Haukipudas hvorefter vi er i Oulu (på svensk Uleåborg).

Her kører vi ud på den ø som ligger lige udenfor byen, her er et meget mondænt ferieområde Nallikari med et helt nyt hotel, flot badestrand og en mægtig stor og ny campingplads Nallikari Camping .

Vi var inde i byen, den er stor 100.000 indbyggere. Der var gågader med fortovsservering - det var godt med en stor øl -. Vi var også på torvet, som det anbefales at besøge, men det var under omlægning så noget af charmen var væk - måske kun midlertidig -.

Tilbage til campingpladsen, hvor vi mæskede os i røget sik.

 

Tirsdag den 19. august.

Vi tog igen på tur i byen Oulu, og legede rigtige turister. Vi sad blandt andet nede på havnekajen og spiste små friturestegte fisk - med hoved og det hele - og så var vi igen på gågaden og drikke øl.

Om aftenen gættede vi igen masser af kryds og tværs, men i aften fik vi Irsk kaffe. Det blev sent.


Onsdag den 20. august.

Så er vi igen på landevejen, vi forlader Nallikari Camping og kysten af den Botniske Bugt. Vi kører ind midt i Finland til byen Kajaani og indretter os på Kaajani Onnela Camping , en velindrettet plads, men vi er ikke ret mange på pladsen.

 

Torsdag den 21. august.

Vi kikker på byen Kaajani, og ser blandt andet Kekkonen mindesøjlen. Kekkonen er født og opvokset i Kaajani. Og så var der også her i denne by krigskirkegård og mindesmærker over Vinterkrigen 1939 - 1944.

Vi køber ind til frokost, det blev til en forandring fisk, nemlig en røget sik, og så finsk øl, men øl er også dyrt her, i hvert fald sammenlignet med danske priser.

 

Fredag den 22. august.

Vi kører videre nemlig til Kuopio, som er en ret stor by, den har siden 2. Verdenskrig været hovedsæde for den ortodokse ærkebiskob.

Vi bor på Finlands eneste femstjernede campingplads Kuopio Camping Rauhalahti . Jeg skal også love for at den er stor og velindrettet med alle faciliteter.

Til aften fik vi en hvidløgsmarineret nakkefilet. Det skal nævnes her, for vi vil længe huske den hvidløgsduft vi i lang tid vil have i campingvognen.

Vi har i dag besluttet, at ændre på den planlagte tur idet vi når vi kommer til Helsingfors vil sejle til Stockholm og så køre hjem gennem Sverige, således at vi vil være hjemme om ca. 3 uger.

Det er nok for sent på året til at tage gennem Estland, Letland, Litauen og Polen, det må gemmes til en anden gang.

Om aftenen/natten var vi børnepassere for tre tyske børn. Deres far havde stået på vandski og var faldet og havde brækket nogle ribben. Hans kone kørte han på skadestuen hvor de stillede diagnosen og behandlede ham som jeg havde fortalt ham - nemlig gjorde ingen ting -. Jeg har jo prøvet det.

 

Lørdag den 23. august.

Vi er en tur inde i Kuopio. Der er et dejligt torv med masser af torveliv. Der er også en af de traditionelle salgshaller med fødevarer.

På torvet var der masser af boder som solgte den lokale specialitet “Kalakukko”, som er et lille rugbrød med indbagt fisk og bacon.

Vi købte multebær på torvet, og har ny “råsyltet” dem. Det er gjort med et kilo multebær, et halvt kilo sukker og ca. tre deciliter god Whisky. Det er spændende om det bliver til at spise når vi kommer hjem, for eksempel på makronbund og masser af flødeskum?

Efter byturen kørte vi op til Puijo tårnet. Vi var en tur oppe i tårnet, hvor vi fik kaffe og blandt andet kalakukko. Fra toppen kunne vi se ned på skihopbakken hvor der blev foretaget hop selvom det er sommer, så er den indrettet således at den kan bruges uden sne.

Så hjem til campingvognen til en dejlig salat og røget sik (igen), desuden nogle små fisk (sild) som var  købt grillet så de var lidt brændte, de smagte rigtig godt.

 

Søndag den 24. august.

Vi forlader Kuopio, og kører over Suonenjoki, denne by er kendt for sine jordbær, men det er nu ikke jordbærtid mere, de holder endog et jordbærkarneval. Herefter fortsatte vi ad - Finlands kønneste landevej - den gik til Jyväskylä som jo er Alvar Altos hjemby.

Vi flyttede ind på Tuomiojärvi Camping , som ligger smukt lige ned til en af de store søer.


Mandag den 25. august.

I dag vil vi ind og se Alvar Altos museum, men vi havde overset at der er lukket om mandagen, så det blev udsat til i morgen.

Vi var en tur rundt i byen, hvor vi blandt andet var inde i salgshallen og se på fisk, kød m.v. og lidt rundt på torvet og se hvad der var der. Vi kørte igen hjem med friskrøget sik.

 

Tirsdag den 26. august.

I dag fik vi besøgt Alvar Altos museum og så alle hans bygningstegninger og modeller samt stole og glasvarer. De to sidste ting havde vi regnet med han havde lavet meget af, men det viste sig at det er meget sparsomt selvom det er det han i Danmark er mest kendt for.

Bagefter var vi inde på det nærliggende Finlands Museum, hvor der især var udstillet daglige ting præsenteret for hver tiårs periode. Det var ret interessant, men det kunne lige såvel være en dansk udstilling.

 

Onsdag den 27. august.

Vi kører i dag til mod øst for at komme ud i det store søområde i Øst Finland. Fra Jyväskyla kører vi ad vej E63 til lige før Lievestuore, der fra ad vej13 forbi Kangasniemi til Mikkeli hvor vi holdt middagspause på torvet. Mikkeli er en helt ny by, den var under vinterkrigen det finske  forsvars hovedkvarter og blev derfor totalt ødelagt af russerne.

Derefter fortsatte vi, men ved en pludselig indskydelse kørte vi ind til Puumala Camping . Det er en dejlig plads inde i skoven og lige ned til en af de store søer, den ligger meget idyllisk. Der holdt kun to andre campingvogne i skoven og vi indrettede os ret tæt på den ene, uden at tænke nærmere på hvem det var.

Da vores nabo kom hjem, viste det sig at være tyskerne som vi for en uge siden passede børn for da vi var i Kuopio. Det var ham som brækkede nogle ribben. Nu var hans kone kommet galt afsted. Hun var faldet med højhælede sko på og havde nu fået en “elefantfod”. Vi lånte ham vores værktøjskasse og boremaskine til at fabrikere en krykke med. Det blev en flot krykke.

Om aftenen fik vi grøn salat og grillet laks, vi havde købt laksen færdiggrillet, den smagte fortræffeligt.

 

Torsdag den 28. august.

Vi lader campingvognen stå og tager på udflugt. Vi kører fra Puumala Camping ad vejen mod Sulkava. Det er en meget flot vej, den bugter sig ud og ind samt op og ned i en flot natur, men man ser næsten ikke andet end skov, søerne er næsten skjult af skov.

Fra Sulkava kører vi mod Savonlinna, hvor vi vil ind og se middelalderborgen Olavinlinna, det er Nordens bedst bevarede og restaurerede middelalderborg, den anvendes i juli måned som operascene, det må være en pragtfuld kulisse.

Vi blev vist rundt på borgen og den var virkelig besøget værd. Den er bygget af svenskerne og har været anvendt i krig mod russerne. Russerne har også brugt den som forsvarsværk, indtil Finland blev selvstændig.

Vi fik for øvrigt sluttet et bånd til Norge, for på borgen står der en statue af Olav den Hellige af Norge, han er borgens skytsånd. Det var ham som faldt i et slag ved Stiklestad i år 1036.

Efter at have været rundt i byen Savonlinna, kørte vi til  Kerimäki for at se verdens største trækirke, den har plads til over 3000 siddende gæster.

Så kørte vi tilbage, men denne gang kørte vi af i Sulkava for at følge en smal vej ud i selve søområdet, vi måtte også en enkelt gang ud at sejle med en færge for at komme videre. Færgerne er i øvrigt gratis idet de betragtes som en del af vejen. Det blev for øvrigt en tur på ca. 230 kilometre.


Fredag den 29. august.

Vi forlader lidt sendrægtigt Puumala Camping, tyskerne kørte i går aftes og er nu med færge på vej fra Helsingfors mod Travemünde. Vi er ved at få nok af skoven, vi taler meget om at køre ud af skoven som vi kørte ind i for 3-4 uger siden. Vi vil ud til havet og kører derfor efter at vi vil nå Østersøen inden næste campingplads.

Turen gik over Imatra og Lappeenranta, ned langs den russiske grænse til Virolahti og derefter langs Østersøen forbi Hamina frem til havnebyen Kotka, hvor vi er flyttet ind på Santalahti Camping . Kotka vil vi se på i morgen.

 

Lørdag den 30. august.

Vi kører ind til Kotka og finder torvet hvor der kun er lidt handel, det er et af de mindre torve vi har set. Vi går rundt i byen og passerer stadshuset (rådhuset) og Kotkas ældste bygning den ortodokse kirke S:t Nikolauskyrkan - som er gået igennem alle krige uden skrammer, selv Krimkrigen - derfra gik vi ned til lystbådehavnen Sapokka og byens - ja Finlands - største attraktion den pragtfulde Sapokka Vand- og Stenpark, det er nærmest en botanisk have med masser af pragtfulde blomster og vandanlæg med et stort “kunstigt” vandfald.

Vi hentede bilen og kørte op på byens fjeldknude hvor der var en flot udsigt og så var der resterne af et gammelt udkigstårn som var bygget for mange år siden af russerne.

Vi kørte igen ned til lystbådehavnen og fik en halv liter “Lapin Kulta” (øl) og et landgangsbrød.

Vi kørte ned omkring erhvervshavnen, hvor isbryderen TARMO ligger, den er bygget i 1907 og er verdens ældste isbryder.

 

Søndag den 31. august.

Vi tager på udflugt til Kymmene elven, til fossen Langinkoski det er her at den russiske tzar Alexander III (ham der var gift med den danskfødte prinsesse Dagmar (Maria Feodorovna)) byggede en fiskerhytte som han kunne tage til når han ikke ville være i Sankt Pedersborg.

Hytten er velbevaret og med originale møbler, der er adgang til hele hytten, ja selv det kejserlige lokum kan beses.

I 1958 var kong Frederik og dronning Ingrid på besøg i fiskerhytten, de havde kronprinsesse Margrethe med. De spiste frokost i selve hytten, det er den også velegnet til.

Der var mange fiskere i elven og forsøgte fiskelykken, men vi så ikke nogen få bid, men det er vist et godt fiskevand med laks op til over 20 kilo.

Efter alt dette historiske hvor vi gik i tzarens fodspor var det tid for frokost. Den blev indtaget i Café Kejsarstugan som ligger lige ved siden af kejserens fiskehytte. Her serverer de om søndagen en buffet med alle stedets fiskespecialiteter. Det var virkelig et festmåltid med alt i fiskeretter.

Det var tungt at gå fra restauranten til bilen, men vi fik heller ikke mere at spise denne dag, bortset fra at vi smagte på vores råsyltede multebær, dem som er syltet i sukker og whisky,  det smagte vidunderligt med flødeskum på.

 

Mandag den 1. september.

I dag ville vi besøge Kymmeneborgs historiske fæstningsværker, men det kunne ikke lade sig gøre det er nemlig militært område. I stedet kørte vi til elvens øvrige fiskesteder som er Siikakoski og Korkeakoski. Begge steder er naturskønne og sikkert gode fiskesteder. Der er mange som prøver lykke, men der er langt mellem fiskene. Ved Korkeakoski kiggede jeg i fiskelogbogen og så at der var fanget 4 fisk i dag mandag, den største på 11,9 kilo.

Tilbage til campingpladsen, hvor vi lige nåede at se at “sigøjnerne” kørte fra pladsen, og så blev der stille. Der har været fire meget støjende børn hvoraf den ene næsten hele tiden gik skrigende omkring, de havde ellers barnepige med, men den stakkels barnepige hun kunne ikke klare de skrigende unger.

 

Tirsdag den 2. september.

Så kører vi det sidste stykke til Helsingfors, og ankommer til Rastila Campingplads . Inden vi kom hertil var vi dog en tur helt inde i Helsingfors Centrum, vi kørte forkert på motorvejen ude ved det nye Storcenter Øst, men nu er vi her og slapper af til i morgen når vi skal ind og se på Helsingfors, som jeg selv kender særdeles godt.

 

Onsdag den 3. september.

Vi kører ind til Helsingfors og parkerer ved Norra Havnen som er tæt på centrum, her var enkelte frie parkeringspladser med parkometer.

Vi startede byturen med en rundtur på torvepladsen, hvor der var livlig handel, vi slog også et slag indenom Salutorget som ligner dem der ligger i andre finske byer og for øvrigt også i mange svenske byer. Her på pladsen ligger også præsidentens bolig ligesom byens rådhus er at finde her.

Herfra gik vi ad Esplanaden forbi teateret og fandt Silja Lines salgskontor hvor vi fik priserne på billetter Åbo - Stockholm, Helsingfors - Stockholm samt på en smuttur til Tallin.

Vi spadserede derefter gennem byens forretningsstrøg og passerede også Alexanderplads med den hvide domkirke.

 Vi var derefter på promenadetur langs den sydlige havnefront, hvor der ligger enormt mange lystbåde, vi spadserede også ind gennem Kaivopuisto Brunnsparken, her fra er der en flot udsigt til Sveaborg.

Derefter kørte vi rundt i byen og gjorde holdt ved salgskontoret for Viking Line hvor vi også fik oplyst nogle priser på hjemrejsen.

Så kørte vi trætte hjem.

 

Torsdag den 4. september.

I dag vil vi kun en lille tur ind og købe billet til hjemturen. Vi har besluttet os for Silja Line Helsingfors - Stockholm med afgang på mandag kl 18.00, den koster 2.360 finske mark, men så er det inklusive billet Helsingborg - Helsingør.

Vi kom til at spadsere lidt omkring, så det endte med ikke blot at være en lille hurtig bytur. Vi var en tur i Fredriksgatan og bestille bord til i morgen aften, det er Hvidløgsrestauranten der ligger her. I dag spiste vi i restauranten inde i forretningscenteret Centrum. På vej hjem kørte vi forbi parlementsbygningen, Finlandiahuset og det Olympiske Stadion, vi kom godt trætte hjem og spiste røget sik købt inde i Salutorget.

 

Fredag den 5. september.

Vi slappede af hjemme ved campingvognen hele dagen, det trængte vi til. Om aftenen kørte vi ind til Hvidløgsrestauranten og kom til at lugte rigtigt grundigt af hvidløg, men det kan vi begge to godt lide. Vi sluttede aftenen på Maestro som er Helsingfors’ses  “Damhuskro”. Der kom mange mennesker for at danse, og det var folk i den voksne alder. Jeg tror at en trediveårig ville føle sig meget ung i det selskab, der var stort overtal af noble damer.

 

Lørdag den 6. september.

Vi hviler ud efter gårsdagen. I fjernsynet så vi Dianas begravelse i London, og så var vi en tur i det nye store Østre Indkøbscenter - det er virkeligt stort -.

 

Søndag den 7. september.

Vi kørte tur i og omkring Helsingfors, det mest bemærkelsesværdige vi så var Sibelius monumentet i Sibeliusparken.

Solveig var på søndagsmarkedet og købe en ny skindtaske. Nedsat fra 445 mark til 300 mark.


Mandag den 8. september.

Vi bryder op og kører ind til Silja line, hvor vi kan holde i opmarchkøen indtil vi skal afsted i aften.

Det kunne vi ikke, der er først adgang til færgeområdet efter kl 15.00, så vi må ud og finde parkeringsplads, med det lykkes også, og så går vi på torvet for en sidste gang. Som frokost fik vi en dejlig fiskesuppe ved en af boderne på torvet.

Vi nød udsigten under udsejlingen fra Helsingfors. Der er ikke megen plads mellem skærene når et så stort skib skal ud, der var vitterligt kun ganske få meter til begge sider. Færgen er i syv etager og har en overdækket “gågade” på over 100 meter, med masser af forretninger og restauranter med fortovskafeer.

Vi spiste til aften i en tag-selv restaurant, hvor vi - til en forandring - fik masser af forskelligt fisk.

 

Tirsdag den 9. september.

Vi ankommer planmæssigt til Stockholm og kører straks videre ad E4 gennem Södertälje, Nyköbing, Norrköping, hvor vi slår ind på E22 for at køre ned langs den svenske østkyst. Vi kører til Västervik og ud til vel Sveriges bedste campingplads som er Lysingsbadets Semesteranläggning . Det er en plads til over 1000 campingenheder, campingpladsen ligger ude i skærgården og har alle mulige faciliteter, men den er heller ikke billig og så kræves det at man har et svensk campingkort, de anerkender ikke det internationale campingkort.


Onsdag den 10. september.

Vi fortsætter ad E22 forbi Oskarshamn og Kalmar, her kører vi over den 10 kilometer lange bro til Öland og kører til Krono Camping Saxnäs som også er en stor plads og ser meget velholdt ud, men her er meget øde der er kun et par campingvogne hvor der er liv.

 

Torsdag den 11. september.

Vi bliver her i Saxnäs endnu en dag, og tager på udflugt på Öland. Vi besøger først kongehusets sommerbolig Solliden, vi kan desværre ikke komme ind for der er først åbent om eftermiddagen. Vi tager i stedet for ind på den nærliggende slotsruin Borgholm Slot, den var virkelig et besøg værd, i det hele taget er der meget at se på Öland, så vi skal måske vende tilbage en anden gang, men så skal det være tidligere på året. Efter en mindre rundtur vendte vi tilbage til campingpladsen.

 

Fredag den 12. september.

Så er det sidste dag på denne ferierejse. Vi kører mod Danmark ad følgende rute: Tilbage over broen til Kalmar, vej 25 til Nybro, herfra ad vej 120 over Tingsryd, Älmhult, Strömsnäsbruk, Markaryd, og videre ad E4 til Helsingborg. Vi kørte direkte ombord på færge til Helsingør uden overhovedet at gøre holdt og vente.

Så er vi hjemme igen.

 

Det blev en 4 måneders ferietur og vi har kørt i alt 11.600 kilometer.

 

    SLUT.


Nordkap med midnatssol.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

23.03 | 21:51

Kære Jørgen
vi ønsker dig et stort tillykke med fødselsdagen, håber at du har det godt.
savnede dit julebrev, som du jo har skrevet de sidste mange år. Kh. Ann

...
09.01 | 20:20

Hej Anette
Tak for kommentarer.
Det var så den historie, idag lever jeg som enkemand i Thailand, men jeg har stadig min campingvogn i Danmark.
Hilsen
Jørgen Ulm

...
09.01 | 17:03

Jeg faldt tilfældigt over din historiske camping bog Sjovt at genopfriske hvordan det var. En fin måde at vise udviklingen på. Tak for kigget

...
23.06 | 18:25

flot side
www.in-joy.dk

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE