At rejse er at leve!

1999 campingtur til Spanien og Portugal.

Her er et link til alle mine foto fra denne campingtur:

Dagbog for Campingtur Forår 1999.

“Ud og finde foråret, hjem til sommeren”.

Torsdag den 11. februar.

Turen med den nye campingvogn HYMER NOVA begynder.

De sidste uger er benyttet til at indrette den nye campingvogn, få installeret fjernsyn og video m.v..

Jeg starter turen alene, for Solveig skal i teater i morgen hvorefter hun kommer med toget.

Fin tur over Sjælland og Storebæltsbroen med ankomst til Skårup kl. ca. 12.00. Derefter hentede jeg Pernille i børnehaven og vi hyggede os resten af dagen.

Kilometertælleren stod på 51580 ved start fra Frederiksberg.

Fredag den 12. februar.

Jeg kørte til Helles arbejde i Odense, med bil + campingvogn og Jan, Pernille og Malene som passagerer. Derefter kørte jeg alene til Vejle og parkerede campingvognen på parkeringspladsen ved Franks arbejde.

Besøgte Frank, Bodil, Camilla og Rasmus.

Lørdag den 13. februar.

Jeg kørte sammen med Camilla og Rasmus til vejle banegård, hvor vi kl. 13.22 hentede Solveig.

Om aftenen holdt Frank sin 40 års fødselsdag.

Helle og Jan boede hos os i campingvognen.

Søndag den 14. februar.

Helle og Jan kørte hjem, og vi gæste Frank og Bodil.

Mandag den 15. februar.

I dag kørte vi fra Vejle. Vi havde Rasmus med og kørte over Ribe til Skærbæk Familiecamping .

Vi afprøvede den nye ovn, idet vi havde en kamsteg med hjemme fra. 240 grader, stegetid ca. 2 timer. Stegen blev fin, men sværen blev sort.

Tirsdag den 16. februar.

Køretur til Rømø. Vesterhavet stod højt, helt op til klitterne i Lakolk. vi var også ude ved Havnebyen, hvorfra færgen (om sommeren) sejler til Sild.

Om aftenen kortspil, vi spillede SKIPPO og Rasmus vandt.

Rasmus blev syg og dårlig - kastede op.

Onsdag den 17. februar.

Vi var i Skærbæk fritidscenter for at Bowle, vi spillede alle tre.

Torsdag den 18. februar.

Udflugt til Højer sluse og Vidåen.  Vi var ude på det fremskudte dige og ude på isen i strandkanten.

Derefter var vi Tønder og kørte så til Vejle for at aflevere Rasmus. Vi var tilbage i Skærbæk kl. ca. 22.00.

Fredag den 19. februar.

Så kører vi fra Skærbæk, over Tønder, Sæd, Söderlögum (indkøb hos Flegaard) og så videre Gennem Elb-tunellen mod Hannover. Ved frakørsel 45 Soltau Syd kørte vi ind på en Autohof og overnattede. det var et godt sted mellem alle de store lastbiler. Det er en Chell tankstation med en flot butik og restaurant. Her kan også købes gas på tyske flasker.

Lørdag den 20. februar.

Fra Soltau Syd ad motorvej E45 mod Kassel.

Vi drejede fra mod Hahn-Mynden til den campingplads som vi kender, men den var lukket om vinteren. Så fortsatte vi ad motorvej E45 mod Wyrzburg til frakørsel 94, hvor vi drejede fra for at komme til Camping Rhønperle (E2), det ser ud til at være en særdeles udmærket plads.

Søndag den 21. februar.

Vi bliver på Camping Rhønperle endnu et døgn.

Jeg byttede en 5 kg tysk gasflaske til en 11 kg, det kostede 30 DM i bytte.

Vi kørte på udflugt til Fulda, derefter en tur til naturparkerne Hessische og Bayrische, der lå en masse sne, højeste punkt var 787 meter.

I campingvognen slog hi fi relæet fra da vi kørte med elvarme samtidig med kaffemaskinen.

Mandag den 22. februar.

Vi bliver her på Rhønperle campingplads endnu en dag.

Det sner kraftigt, så det er ikke værd at køre ud i.

Låsemekanismen til toiletdøren er blevet justeret, så nu virker det udmærket.

Vi skal have foreller til aften, kogt eller stegt?

De blev stegt.

Tirsdag den 23. februar.

Det sner stadig her på Rhønperle. Jeg har været ude for at rydde en sti fra campingvognen til toiletbygningen.

Der er to andre beboede campingvogne her på pladsen, de kommer fra Schweiz og Østrig. de er begge “flygtet” fra Østrig på grund af sneen (lavinefare).

Vi kørte en tur til Bad Brückenau for at handle ind til et par dage.

Om aftenen så vi video med Liza Minelli.

Onsdag den 24. februar.

Nu er det holdt op med at sne, men det er ikke muligt at køre her fra med campingvogn opkørslen er meget sneglat.

Vi var i Bad Brückenau igen, bl.a. for at hente penge og for at købe batterier til fotografiapparatet.

Solen skinner og sneen tør hurtigt, vejen er næsten helt fri, så vi kører nok videre i morgen.

Torsdag den 25. februar.

Vi forlader i dag Rhønperle camping. den kan godt bruges igen en anden gang.

Vi ændrer den planlagte rute totalt. Vi opgiver at køre gennem Østrig på grund af de store snemængder de har fået der. I stedet for kører vi mod Frankrig ad ruten Würzburg, Heilbronn, Karlsruhe, Freiburg, Neuenburg med campingpladsen Dreiländer Camping , det viste sig at være en dyr plads 35 DM.

Fredag den 26. februar.

Forlod Dreiländer Camping og kørte ind i Frankrig hvor vi fulgte motorvejen Mülhausen, Belford, Besancon, Dole, den nye motorvej til Burg en Bresse, derefter ad småveje til Anse nord for Lyon. Til Camping Les Portes du Beaujolais.

Pladsen havde store oversvømmelser, men vi fik lov til at komme ind til nedsat pris 85 fr. i stedet for 106 fr.

Motorvejskørslen har for øvrigt i dag kostet 124 fr., fra Mülhausen til Burk en Bresse.

Lørdag den 27. februar.

Ud og handle i nærmeste by Anse, købt kanin og andelår, så har vi til et par dage.

Der er noget festivitas i byen, der er mange mænd og kvinder som kører skrigende rundt i byen, de er eller i kjole og hvidt og med høj hat. Hvorfor ved jeg ikke.

Afløb fra badets håndvask er faldet af så vaskevandet løber direkte ud på jorden, slangen er sat på igen.
Søndag den 28. februar.

Regnvejr fra morgenstunden, men opklaring hen mod middag.

Vi kørte tur til middelalderbyen Pérouges hvor “De tre musketerer” blev optaget som film. Det var en interessant by at gå rundt i. Den er fredet og holdt i middelalderlig stand. Vi fik en kop kaffe og kørte videre til Villars-les-Dombes, hvor vi var i fugleparken. En imponerende fuglepark med 2000 fugle af 350 forskellige arter + alle de naturlige fugle som holder til i området.

Hjem og stege andelår, som viste sig at være overvingestykker, men det smagte nu godt alligevel.

Mandag den 1. marts.

Det har været en kold nat med masser af rimfrost, men solen skinner og det bliver hurtigt lunt.

Udflugt til storbyen Lyon, hvor vi vandrede rundt i den gamle bydel med mange restauranter o.l..

Vi var inde og få en tre retters menu + i flaske Beaujolais 186 fr.

På hjemturen kørte vi igennem Beaujolais vin området. Vi ringede hjem i anledningen af Helles fødselsdag.

Tirsdag den 2. marts.

Vi forlader Camping Les Portes du Beaujolais. Vandet står stadig højt og toiletterne og bad er fortsat lukket.

Vi kører gennem Lyon på motorvejen og fortsætter gennem Vienna og videre forbi Valence, hvorefter vi forlod motorvejen og kørte gennem Montelimar som er Nougatbyen og videre til Bolende, hvor vi kørte ind på Barry Camping (og har fået et bad).

Vi har for første gang på turen siddet udenfor campingvognen i solen og nydt en kølig flaske hvidvin. Vi tændte først for varmen i campingvognen kl 22.00.

Onsdag den 3. marts.

En dag hvor vi ikke vil planlægge noget (hviledag).

Jeg fik vasket og vokset campingvognens forende og højre side, resten må vente til bedre tider.

Vi sad ude og nød solen, når den var der.

Torsdag den 4. marts.

I dag fik venstre side af campingvognen en tur med vask og voks.

Vi besøgte Barry (village en ruine) som ligger tæt på campingpladsen, interessante ruiner. Derefter kørte vi til Montelimar for at købe nougat.

Fredag den 5. marts.

Udflugtstur til Georges de Ardéche, vi kørte langs floden Ardéche. Det er en flot tur med Pont d’Arc som afslutning. Det var en tur som kan anbefales andre.

Vi spiste et godt måltid i Vallon Pont d’Arc, og kørte derefter samme vej tilbage.

Vi var også en tur inde i byen Pont St-Esprit, en hyggelig by lige ved floden Rhône floden. Floden var for øvrigt 2,70 meter over normal vandstand.

Lørdag den 6. marts.

Bilen blev i dag rengjort indvendigt og alle ruder pudset på begge sider, det var dagens arbejde.

Vi kørte til Mornas for at spise på Le Galipot, men der var lukket i aften. Vi bestilte bord til i morgen aften, men vi kommer nok ikke tilbage.

Herefter kørte vi tilbage til vores egen campingplads for at spise i restauranten, men vi misforstod hinanden, der var vist ikke til at spise og i stedet for blev vi checket ud og fik regningen, så vi kunne køre videre i morgen tidligt.

Aftensmaden fik vi så på en Vietnamesisk restaurant. da vi nåede til desserten bestilte jeg kaffe og blev igen misforstået. Vi fik karamellisere combat som dessert.

Søndag den 7. marts.

Så kører vi til Middelhavet.

Vi forlader Barry Camping (Det er en plads vi gerne vil besøge igen). Vi kørte ad N7 til Orange, derfra ad motorvejen A7 udenom Avignon og Aix En-Provence, derefter ad N96 og N396 til Aübagne og til La Ciotat hvor vi ville ind på Camping Oliver, men kunne ikke finde den, tog i stedet ind på en tankstation/motel/ campingplads Saint Gustava , men den er ikke noget særligt (primært for fastliggere og de var alle ubeboet), men vi kunne da se Middelhavet.

Om eftermiddagen søgte vi efter alternative campingpladser, men de fleste er endnu ikke åbne. Oliver fandt vi, men den var heller ikke særligt spændende. Vi kørte helt til Six-Fours og aftalte på Juan Camping, at vi ville komme næste dag.
Mandag den 8. marts.

Vi flyttede til Six-Fours på Camping Juan , her ser rimeligt ud, men det er endnu ikke blevet campingtid. Ud over fastliggere er her kun en enkelt tysk campingvogn.

Om aftermiddagen var vi på bjergkørsel, med mange smalle spændende veje og en flot natur. På hjemvejen købte vi ind og så hjem til et par flasker rødvin friskt franskbrød og et spil kort (SKIPPO), vi spiller ikke andet for tiden.

Tirsdag den 9. marts.

Daglig rutine: Vand på tanken, toilet tømmes o.s.v. I dag fik jeg støttehjulet afmonteret og smurt med fedt og olie, samtlige låse fik en omgang låseolie.

Jeg var en tur ude på de yderste nøgne klipper, medens Solveig blev “hjemme”.

Onsdag den 10. marts.

Vi tog på udflugt til Marseille for at se byen og for at spise Bouillabaisse. Det er en stor by med enormt mange lystbåde, ja hele havnen er fyldt.

En god dag, hvor vi fik gået meget. Om aftenen så vi Liva på videoen.

Torsdag den 11. marts.

Solveig blev “hjemme” medens jeg tog en tur ud på klipperne ved Middelhavet og var en tur i Bandol og Sanary.

Jeg havde levende østers og søpindsvin med hjem til frokost.

Fredag den 12. marts.

Ja, hvad var det vi lavede denne fredag? Vi husker det ikke, men det blev da til nogle timer sovende ude i solen i de store liggestole. temperaturen i solen var omkring 30 grader.

Lørdag den 13. marts.

Vi kørte til Sanary og Bandol, hvor vi handlede på torvene, så der blev til en festmiddag om aftenen.

Menuen blev følgende:

Et dusin østers med hvidvin fra Cassis.

Grilstegt fisk (Doles), det er dem med gule striber.

Roquefort ost og brie med Bandol rødvin.

Kaffe med cognac Renaud, den sorte.

og så godnat, sov godt!

Søndag den 14. marts.

Vi har i dag været ved stranden med madkurv, det var samme sted som “alle” franskmænd også brugte som søndagsudflugt.

Der var mange som samlede søpindsvin i store stabler, og derefter holdt de en rigtig strandfestomkring spisning af søpindsvin.

Temperaturen i solen var oppe på 30 grader.

På vej hjem “faldt” vi over et møntvaskeri og da vi opbevarer vasketøjet i bilens bagagerum kunne vi straks klare en storvask. det var dejligt at få det overstået.

Mandag den 15. marts.

Vi vaskede videre på campingpladsens vaskemaskine, sengetøj m.v. og tørrede det i solen.

Vi var en tur oppe på toppen, her ved campingpladsen for at se en romersk kirke fra 1400 og et eller andet. Vi så også på festningen udefra, for den er stadig i brug. der var en mindesten over stormen på fæstningen i 1944. Det var algirske styrker som stormede den da den dengang var tysk besat.

Jeg fik meddelelse om, at Børge Laustsen hjemme på Lyøvej var død. Jeg sender et kort til Jette.

Tirsdag den 16. marts.

Bjerg køretur til Ollioules, Evenes, Le Castellet og Sanary derefter retur til campingpladsen.
Onsdag den 17. marts.

Så forlader vi Six-Fours og tager motorvejen mod Nice.

Det meste af eftermiddagen blev nærmest et mareridt, idet der skete følgende:

1. På vej mod Nice tanker vi op, og da vi vil køre fra tankstationen rammer vi en vejsten med camping vognen og fik en underliste trykket. (Det var første skade på campingvognene, den første er altid den  mest ærgerlige), men sket er sket.

2. Da vi lidt før Nice drejer fra mod Cagnes, kommer vi ikke på den rigtige vej mod La Gaude, men vi  kører mod Vence. I Vence - der har meget smalle gader - var der et vejskilt, som gled hen langs den  øverste liste på campingvognen og trykkede den lidt, desværre, men sket er sket.

3. Da vi endelig kommer frem til La Gaude og vil skubbe campingvognen ind gennem porten til  parkeringspladsen hos Eskild og Michele rammer vi portsøjlen og laver nogle alvorlige skrammer  på siden af campingvognen. Det ser ikke godt ud, men et par klistermærker pynter på det.

Michele fik en fibersprængning i benet under arbejdet med at bugsere campingvognen.

4. Vi kunne ikke komme ind gennem porten, og beslutter at køre til Campingpladsen La Riviera i stedet  for. Undervejs til campingpladsen kører vi over et vejbump som bevirker at et dæk på campingvognen  eksploderer og river skærmen af. Nyt dæk må anskaffes, hvilket Eskild er behjælpelig med.

5. Ved kørsel over det nævnte bump satte gaskassen sig så der blev buler i campingvognens forreste  del.

6. Stadig i forbindelse med det omtalte bump faldt er par kryds og tværs ordbøger ned på bordet og  lavede et par grimme huller i bordpladen.

7. Vel ankommet til campingpladsen bakkede jeg med campingvognen således, at bilens højre dør rørte  en hæk. I hækken befandt sig en gammel rusten jernstolpe som ridsede døren fælt.

God nat, sov godt!

Torsdag den 18. marts.

Vi  spiste frokost hos Eskild og Michele, herlig frokost og med fornem rødvin.

Om eftermiddagen besøgte vi - sammen med Eskild - Rosenkapellet, som Matisse byggede til dominikaner-nonnerne, Matisse havde selv udført dekorationerne i kapellet. I de tilstødende lokaler kunne man bese nogle af Matisses andre værker.

Fredag den 19. marts.

Jeg var sammen med Eskild i Nice for at se på bådeudstillingen.

På campingpladsen hilste jeg på Ejgild Skibild fra Hundested, tidligere kaptajn på Grenå-Hundested færgerne, han er nu selvstændig konsulent i skibssikkerhed, vi fik en øl sammen, og han inviterede mig til Hundested, så ville han lave et sikkerhedscheck på TORDENKILEN. Så var der da en anledning til at mødes igen.

Lørdag den 20. marts.

Vi kørte til Nice for at besøge Marc Chagall museet, det var en meget meget stor oplevelse, som er hele turen værd.

Efter Chagall gik vi tur i Nice især på gågaden med alle fortovsrestauranterne, til sidst besøgte vi Hotel Negresco, et flot gammelt hotel med livréklædte dørvogtere og toiletter med guldhaner m.v..

Søndag den 21. marts.

I dag gik turen til St. Paul de Vence, som er en gammel by på en bjergtop. det er her Chagall og Matisse har boet og blevet inspireret. Byen er nu en rigtig turistby, overfyldt med turister, men alligevel et besøg værd.

Derefter kørte vi udenfor St. Paul og besøgte Fundation Maeght, som er Frankrigs “Lousiana”, dette var også en stor oplevelse.

Mandag den 22. marts.

Eskild var på besøg hos os i campingvognen til en “sildemad”. Michele var ikke med, hun har stadig ondt i benet og går med krykker.
Tirsdag den 23. marts.

Vores bryllupsdag og min fødselsdag.

Eskild og Michele inviterede på festmiddag i en Vietnamesisk restaurant, hvor vi fik en bouillon fondue med diverse dejlige sager, det var et meget lækkert måltid og med god vin.

Onsdag den 24. marts.

Vi brød op fra La Riviera Camping og kørte ad motorvejen til Avignon, hvor vi kørte ind på Camping Bagatelle som ligger på øen Ile de la Borthelasse, Den var svær at finde for vi havde ikke bemærket at den lå på øen.

Om aftenen gik jeg en lang tur rundt i byen Avignon.

Torsdag den 25. marts.

Det er blevet er blevet regnvejr, rigtigt regnvejr det øser ned, det er mange uger siden, at vi har siddet inde i campingvognen på grund af vejret.

Om eftermiddagen kører vi en tur, på trods af regnen. Vi kører til Villeneuve og derefter på rundtur i Avignon, og det styrtregner stadig.

Fredag den 26. marts.

Vi forlader Avignon og har ikke besluttet hvor langt vi kører. Men da det regner igen er der ikke meget lyst til at standse så vi kommer efterhånden til den spanske grænse. Ved Figueres kigger vi i campingbogen og beslutter at tage vej N260 mod Besulá, hvor der ligger en dejlig campingplads, men alt er vådt og det regner stadig.

Her overnatter vi.

Lørdag den 27. marts.

Her til morgen beslutter vi at droppe Barcelona og køre i retning af Madrid. Først over Olot, Ripoll, Vic, Manresa, Lleida og så ad N11 mod Zaragoza.

Undervejs kørte vi ind på en rasteplads , hvor der var mange lastvogne. Vi fik noget at spise og drikke og så besluttede vi at sove mellem alle lastvognene.

Søndag den 28. marts.

Så fortsætter vi. I dag vil vi køre langt, måske helt til Toledo. Vi kørte over Zaragosa, Calatoyud, altså fulgte N11 til Guadalajarn, Alcala og kørte øst om Madrid og ad N401 til Toledo, og ind på Camping Circo Romano .

Mandag den 29. marts.

Hviledag!

Jeg travede aftentur oppe i Toledo.

Tirsdag den 30. marts.

Jeg travede igen op til Toledo og så nogle af de historiske steder.

Onsdag den 31. marts.

Biludflukt til Arenjuez for at se Kongeslottet Palacio Real. Vi var på rundvisning på slottet, det var gratis for udlændinge.

Torsdag den 1. april. Skærtorsdag.

Om formiddagen var vi inde i Domkirken, det er Spaniens anden største kirke, men den var da også imponerende at se.

Om aftenen var vi igen oppe i Toledo. Vi så på Påskeprocessionen, vi købte os en siddeplads og sad og så processionen, som det tog et par timer for at passere.

Fredag den 2. april. Langfredag.

Hvilede ud efter en hård dag i går. campingpladsen er blevet helt fyldt op med spaniere, de fleste bor i telt.

Om aftenen var jeg alene oppe i byen for igen at se Påskeprocession. Efter at være kommet tilbage i campingvognen så vi processionen endnu engang, for den blev vist i fjernsynet.
Lørdag den 3. april.

Hviledag!

Her er varmt, ja meget varmt, 44 grader i solen og 30 grader i skyggen og inde i campingvognen.

Søndag den 4. april. Påskedag.

Påskedag  og vaskedag med tøjtørring i solen.

Ellers bagende varmt, der er stadig 45 grader i solen og 30 grader i skyggen.

Mandag den 5. april. 2. Påskedag.

Kørte fra Camping Circo Romano i Toledo over Ciudad Real og fortsatte ad N420 over bjergpasset i Sierra Morena. Vejen var god og bred indtil Cardena, her kørte vi ved en “fejlnavigering” ind på den gamle N420 som nu heder C420, vi kom derved ud på en rigtig bjergtur, hvor der var problemer med at passere modkørende lastbiler, men det var en flot tur.

Derefter forbi Cordoba til en campingplads mellem El Arrecife og La Carlota. Her fik vi anbragt campingvognen under nogle skyggesejl, det hjalp lidt på temperaturen, som ellers stadig er meget høj, men vi kører jo også i den “Andalusiske stegepande”.

Tirsdag den 6. april.

Tur til Cordoba, hvor vi så den imponerende store Moske hvor der inde midt i moskeen er bygget en stor katolsk Domkirke. Vi var også på arkæologisk museum og se romerkultur og mauerkultur.

Vi så også på en igangværende udgravning og fik eller tog en sten med os. Hvad mon det er for noget, det må vi hjem og undersøge.

Onsdag den 7. april.

Så er vi på landevejen igen, turen går ad AUTOVIAan mod Sevilla, hvor der er enormt meget trafik på ringvejen. Vi dropper besøg i Sevilla - vi har været der før - og kører videre mod Huelva ad motorvejen, vi drejer fra ved Bollullos og fortsætter gennem meget store jordbærmarker, det er verdens største jordbærområde. Der gik i tusindvis af jordbærplukkere og plukkede de modne bær.

Vi kørte ind på campingpladsen i Mazagon .

Torsdag den 8. april.

På besøg i museumshavnen for Columbus skibe, de er lavet i kopi da de oprindelige skibe ikke eksisterer.

Fredag den 9. april.

Vi forlader i dag Spanien og kører over den nye bro over Rio Guadiana ind i Portugal.

Vi kører til Quarteira ORBITUR campingpladsen . Her ligger andre danskere, det er ellers sjældent at møde sådan nogle på disse kanter. Vi stiller campingvognen ved siden af

Preben og Minna Larsen

Horsevænget 3

Smidstrup

DK 3250 Gilleleje.

Preben 23. september 1936 og Minna 10. juli 1945.

Om aftenen havde vi besøg af Preben og Minna samt Søren (døv) og hans dame Eva. Vi snakkede så vi helt glemte at få aftensmad.

Lørdag den 10. april.

Malenes fødselsdag 1 år! Vi har sendt kort.

På torvet og købe friske madvarer, det blev til fladfisk (tunger), jordbær og vindruer, hvilket resulterede i en herlig middag.

Vi købte en helt ny læskærm af Preben og Minna.

Søndag den 11. april.

Jeg gik tur på stranden, og Solveig gik på besøg hos Minna.
Mandag den 12. april.

Besøg på markedspladsen i Quartaira, det er et ret stort marked så der blev oset meget.

Tirsdag den 13. april.

I dag får vi besøg hjemmefra. Vi hentede Inge og Erik i Faro lufthavn og fulgte efter bussen helt til Club Argos i Portemäo.

Efter at have sikret os hvor og hvordan de kom til at bo, kørte vi tilbage til Quartaira til vores campingvogn.

Inge og Erik have en ordentlig kasse post med til os, så der var noget at komme hjem og læse.

Onsdag den 14. april.

Hviledag, Inge og Erik skal have tid til at finde sig til rette på deres hotel.

Torsdag den 15. april.

A dag hentede vi Inge og Erik fra deres hotel og kørte dem tilbage til Quartaira så de kunne være vores gæster på campingpladsen.

Erik og jeg gik tur langs stranden, men det var ret blæsende så vi var ret alene på stranden.

Aftensmad i campingvognen, vi fik grillet fisk (grillet i ovnen), derefter jordbær og vindruer.

Inge og Erik blev hos os om natten.

Fredag den 16. april.

Vi kører Inge og Erik hjem, men undervejs kører vi op i Serra de Monchique, men det fik vi ikke meget ud af, for det blev meget dårligt vejr med regn og tåge. Undervejs var vi inde ved den varme kilde.

Lørdag den 17. april.

I dag er det er det flyttedag. Vi pakker og forlader ORBITUR camping i Quartaira og kører til Portomäo, hvor Solveig bliver hos Inge, og Erik kører med til Lagos hvor vi kører ind på ORBITUR Camping i Luz .

Efter at campingvognen var stillet op kørte vi til Lagos, hvor vi spiste på havnen i en af fiskebutikerne. Vi ville have østers, det fik vi også, men de blev kogt, men de smagte nu godt alligevel.

Om aftenen gav Inge og Erik middag m.m.. Vi blev hos dem om natten, for jeg kunne ikke køre hjem.

Søndag den 18. april.

Vi fik morgenkaffe og kørte så tilbage til den nye campingplads. Inge og Erik kørte med, vi købte ind til frokost og aften og tog til stranden i Luz, hvor vi pakkede frokostkurven ud og den store 5 liter vinflaske blev åbnet. Efter en dejlig frokost lå vi og solede os på stranden, gik tur og badede.

Aftensmaden blev nydt i campingvognen, vi fik forskellige slags muslinger tilberedt i olie og hvidvin med hvidløg og carry.

Efter middagen blev Inge og Erik kørt hjem til deres hotel.

Mandag den 19. april.

Vi havde aftalt at være inde hos Inge og erik kl. 09.30, og det var vi så (næsten).

Vi kørte sammen til Silves hvor der i dag var marked. Efter en rundtur på markedet, hvor der blev købt forskellige ting, spiste vi Grillkylling Peri-Peri (det var stærkt).

Derefter kørte vi op til borgen og vandrede om/på den, så kørte vi hjem igen for at slappe af efter dagens anstrengelser.

I morgen skal det være hviledag.

Tirsdag den 20. april.

Det blev hviledag og vaskedag. Om eftermiddagen var jeg i Luz for at prøve på at fiske, det gav ingen fisk, så jeg kørte en tur ad “strandvejen” mod vest, var nede ved et par strande sluttede turen mod vest i Melami og kørte hjem.

Onsdag den 21. april.

Vi hentede Inge og Erik og kørte derefter til Sagres. Først spiste vi frokost i det grønne, hvorefter vi beså borgen, klipperne med lystfiskerne som stod langt ude og fiskede ned af klippen som vel var 60 - 80 meter høje. Derefter kørte vi til Cabo de Säo Vicente. det er Europas sydvestligste punkt, den med fyrtårnet.

Efter turen spiste vi til aften i “Smørhullet” i Portemäo, hvor jeg fik “Sorte Negle” at spise.
Torsdag den 22. april.

Hviledag.

Fredag den 23. april.

Vi hentede igen Inge og Erik og kørte til Albufeira, hvor vi gik bytur og strandtur. Spiste ved havnen hvor vi fik grillede sardiner, dejlig ret.

Efter denne bytur kørte vi til Praia du Galé, hvor vi nød sol og vand.

Lørdag den 24. april.

Vi hentede Inge og Erik og kørte til Alvor strand hvor vi nød sol og vand.

Erik og jeg gik tur på stranden helt til indsejlingen til Alvor havn, en tur på i alt ca. 10 km. En tur uden lommepenge og øl.

Inge forsøgte at redde os de sidste 100 meter ved at komme os i møde med øl, på det tidspunkt var vi dehydreret så vi kom kravlende i sandet med fråde om munden. tak Inge du reddede os.

Søndag den 25. april.

I dag kørte vi sammen med Inge og Erik til Baräo de S. Jouo hvor der skulle være loppemarked. Vi kørte rundt i byen hvor gaderne blev så smalle at vi måtte bakke ud. Der fra kørte vi lidt forkert, og kom til at køre næsten en time på smalle grusveje. Efter at have fundet en asfaltvej fortsatte vi til Praia de Bardeira for at se noget af vestkysten. Flot udsigt og god frokost i det “grønne”.

Derefter kørte vi til campingpladsen og spiste middag:

Clams á la Jørgen.

Vagtler.

Kaffe og cognac.

Mandag den 26. april.

Vi kørte til Portemäo til Inge og Erik. Erik og jeg tog på stranden Praia da Rocha.

Om aftenen gav Inge og Erik afskedsmiddag i “Smørhullet”. Derefter tog vi afsked med dem, de rejser hjem i morgen.

Tirsdag den 27. april.

Vi forlader ORBITUR Camping i Luz og kører ad kystvejen og motorvejen til Lissabon og tager ind på den nye Lissabon kommunale Campingplads . Det er en meget flot plads, som er indrettet i anledningen af EXPO98.

Onsdag den 28. april.

Bus 43 ind til Lissabon, spadseretur, middag på fortovsrestaurant, sporvognstur med linie 28 begge veje, hjem igen med bus 43. Vi var først hjemme kl. 22.00.

Aftensmad stegt kylling.

Torsdag den 29. april.

Det regner og tordner. Campingvognen blev vasket, der er blevet skrevet kort til alle børnebørn.

Jeg har fået PBS til at åbne mit nye EURO-card igen. Det var blevet spærret fordi jeg ikke havde fået en ny pinkode.

Om eftermiddagen kørte vi tur til Lissabon, vi kørte langs havnen helt til området for EXPO98. Derefter til et meget stort supermarked. Hjemturen blev lidt for lang, for vi glemte at dreje fra motorvejen og kom derfor en tur over broen over Tajo og måtte betale for at komme tilbage igen.

Fredag den 30. april.

Udflugt til kongeslottet i Sintra. Efter at have set slottet og spist frokost kørte vi til Cabo da Roca, Europas vestligste punkt. Derefter til Cascais og så Roca da Inferno, derefter hjem til pandekager.

Lørdag den 1. maj.

Så forlader vi Lissabon og kører ad motorvejen forbi Torres Vedras, Obidos, Leiria til ORBITUR Camping i Gala syd for Figueira du Foz.

Jeg gik tur langs stranden til Gala, så på et stort strandet fragtskib, og gik en omvej hjem i styrtende regnvejr. Derefter kørte vi i bil tilbage til det strande skib, for at filme det.
Søndag den 2. maj.

Udflugt til Figueira du Foz.

Mandag den 3. maj.

Videre på turen over Coimbra, Viseu, igennem vinområdet for portvin og Mateus vin. Forbi Vila Real ad vej N2 til Chaves hvor vi ville til campingpladsen i Chaves. Men det viste sig at vi blev vist op ad en vej der pludselig fik en stigning på 10 - 12 grader, som vi lige klarede i første gear, men så blev stigningen endnu værre. Efter at have koblet campingvognen af og kørt ud for at se på campingpladsen (den var helt uegnet for campingvogne) vendte vi og kørte ned igen. Vi overnattede på en rasteplads . Vi var på en nærliggende restaurant for at spise til aften.

Tirsdag den 4. maj.

Så fortsatte vi ind i Spanien og kører over Verin, Orense og mod Luga ad vej N540.

Fra Luga ville vi fortsætte ad N640, men efter en uplanlagt bytur igennem meget snævre gader snuppede vi motorvejen A6 et stykke og så N634 over Vilalba og Mondonedo. Herefter fulgte vi kysten altså langs Costa Verde ad vej N634 indtil lige før Luarca hvor vi kørte ud mod kysten til en dejlig Campingplads Tartan med havudsigt over Biscayen. Men turen derud var igennem St. Martins meget snævre gyder, der var kun få centimeter at give af da vi passerede med campingvognen. Det viste sig senere, at der var mulighed for at have kørt en anden vej udenom St. Martins.

Onsdag den 5. maj.

Tur til Luarca og omegn.

Torsdag den 6. maj.

Markedsdag i Luarca.

Fredag den 7. maj.

Vi fortsætter nu ad N632 forbi Aviles, Ovieda, derefter vej N634 forbi Ribadesella, San Vincente, Torrelavega og Laredo til Campingpladsen ved Islares . Flot plads men en stejl vej ned til pladsen, den er dog mindre stejl når man skal køre derfra igen.

Lørdag den 8. maj.

Så går det videre mod Frankrig, ad motorvejen forbi Bilbao, San Sebastian og ind i Frankrig ved Irun.

Derefter fortsatte vi ad motorvejen forbi Barritz og Bayonne og så på N10 hen over hede og skovområdet syd for Bordeaux og frem til Campingpladsen ved Gradignan , en lille men meget udmærket plads.

Nu er det blevet varmt igen og ikke mere regn.

Søndag den 9. maj.

I dag vil vi ud på den store vintur, det bliver især området ved St. Emilion. Vi spiste frokost på torvet i St. Emilion, hvor vi selvfølgelig fik St. Emilion rødvin til. Tjeneren fortalte stolt, at her på torvet havde Bjarne Riis men flere siddet og “kævet” den en hel aften og nat, det var tjeneren meget stolt af at kunne fortælle.

Den dyreste vin på vinkortet kostede for øvrigt 3.000 frank pr glas, og så skulle man bestille mindst 3 glas.

På et andet torv i udkanten af St. Emilion købte vi en flaske lokal cognac, en flaske Pineau des Charantes, et dusin østers (13 som sædvanligt) og 2 dåser foie gras de canard.

Mandag den 10. maj.

Vi forlader Bordeaux området og tager motorvejen nord på, hvorefter vi kører fra ved Saintes mod Marennes og over broen til Ile d´Oleron til campingpladsen i le Château . Nu er vi lige midt i Europas største mudderpøl, men det er jo der at østers dyrkes. Vi kørte store dele af dette østersområde igennem og forsøgte at finde ud af hvordan de dyrker dem, det er vanskeligt at finde ud af. Vi købte selvfølgelig et dusin (13).

På turen rundt så vi også Fort Boyard, som er kendt fra Fangerne på Fortet.

Tirsdag den 11. maj.

Køretur til andre steder på Oleron bl.a. til St. Trojan les Bains. Derefter en tur til fastlandet for at se mere østersdyrkning ved Burcefrance og Marennes. Derefter en længere tur til Rochefort sur Mer og ud til Fouras, derefter hjem igen til Ile d’Oleron.

Om aftenen var jeg alene ude at spise, jeg fik til en forandring østers.
Onsdag den 12. maj.

Så forlader vi desværre østersområdet, men tager 2 dusin (26 stk.) østers med os. Vi kører over Rochefort, Niort, Portiers, Tours og mod Blois, men stopper ved en campingplads nær Onzain ved Floden Loire.

Vi mangler brød, hvorfor jeg startede vognen og smuttede en “lille” tur, men jeg glemte helt at følge med i hvilken vej jeg kørte. Efter at havde fået købt brød kunne jeg ikke finde hjem igen, alle kort var efterladt i campingvognen, jeg kørte på må og få, hvilket gjorde det hele meget værre, til sidst måtte jeg ind på en tankstation og købe et nyt kort, og så gik det hjemad til en ængstelig Solveig. Jeg fik kørt 70 km for at hente det brød. Hvad kan man så lære af det?

Torsdag den 13. maj. Kristi himmelfartsdag.

Så fortsætter hjemturen over Blois, Orleans, Mantargis, Sens, Troyes, St. Dizier til en stor rasteplads ved Toul nær Nancy. Her overnatter vi mellem alle lastvognene, som jo har ventet her hele dagen, da det jo et helligdag og så må de ikke køre på vejene.

Fredag den 14. maj.

Vi forlader rastepladsen for at køre den lille tur ind til Nancy Campingplads hvor vi indretter os og tager en tur ind til Nancy bl.a. for at købe lidt gaver inden vi forlader Frankrig.

Lørdag den 15. maj.

Vi tog igen på tur til Nancy.

Søndag den 10. maj.

Vi starter for alvor hjemturen, men den er ikke beskrevet i detaljer, den gik ad motorveje gennem Tyskland, med en enkelt overnatning på et Autohof .

Mandag den 17. maj.

Vi var tre dage på campingpladsen i Jarplund ved Flensborg. Medens vi var der var vi en tur inde på Hansens Bryggeri for øvrigt sammen med nogle andre danskere på campingpladsen. Vi fik selvfølgelig også lavet lidt indkøb hos Flegaard.

Torsdag den 20. maj.

Inden vi tog helt hjem var vi en tur i Vejle, hvor vi boede på Campingpladsen i Vejle og havde besøg af Frank, Bodil, Camilla og Rasmus.

Lørdag den 22. maj.

Derefter et smut til Skårup til Helle, Jan, Pernille og Malene, hvor vi holdt Pinse.

Fredag den 28. maj.

Så gik turen over Storebælt til Djævleøen og hjem til Frederiksberg.

Vi sluttede hermed forårsturen 1999, og konstaterede at kilometertælleren stod på 65525 kilometer. Vi havde dermed kørt 13.945 kilometer på ture.

Image fra Google Earth.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

jørgen madsen | Svar 10.01.2010 21.41

det er godt nok et stort og flot arbejde i laver ved at skrive så udførlig,godt gået.

Jørgen Ulm 14.03.2010 10.16

Det med at skrive dagbog, er vel ligesom en del af fornøjelsen. Jeg personligt husker bedre, når jeg har skrvet oplevelserne ned et eller andet sted.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

23.03 | 21:51

Kære Jørgen
vi ønsker dig et stort tillykke med fødselsdagen, håber at du har det godt.
savnede dit julebrev, som du jo har skrevet de sidste mange år. Kh. Ann

09.01 | 20:20

Hej Anette
Tak for kommentarer.
Det var så den historie, idag lever jeg som enkemand i Thailand, men jeg har stadig min campingvogn i Danmark.
Hilsen
Jørgen Ulm

09.01 | 17:03

Jeg faldt tilfældigt over din historiske camping bog Sjovt at genopfriske hvordan det var. En fin måde at vise udviklingen på. Tak for kigget

23.06 | 18:25

flot side
www.in-joy.dk

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis