At rejse er at leve!
Her er et link til alle mine foto fra denne campingtur:

Campingtur

Sommeren år 2001

Rügen Rundt, med sejltur til Hiddensee.

Berlin, Rhinen derefter Frankrig, specielt

Normandiet og Bretagne.

Med Land Rover og Hymer campingvogn.

Lørdag den 30. juni.

Jeg kom - torsdag den 28. juni - hjem fra sejltur til Rügen og Polen sammen med Erik. I hast er snavsetøjet blevet vasket og køjesækkene er igen blevet pakket.

Vi kørte fra Frederiksberg kl. 10.30 og var et smut ved lystbådehavnen i Svendborg for at aflevere lånte søkort til Roman som tilfældigvis var i Svendborg undervejs til Flensborg Fjord.

Vi kørte derefter til Spodsbjerg på Langeland, hvor vores campingvogn står på Færgegården Camping .

Kort tid efter vor ankomst til campingpladsen kom Helle og Jan med Pernille som skal feriere sammen med os i den kommende uge. Inden de kørte hjem igen lavede vi ved fælles hjælp grillmad og hyggede os.

Det blev regnvejr medens vi grillede, ellers har det været en lun dag med nogen sol.

Søndag den 1. juli.

Pernille har sovet godt, hun ligger på en hynde på gulvet mellem vores senge.

Hendes nye løbehjul bliver flittigt brugt, vi var på tur i lystbådehavnen hvor der er mange gode stier hvor løbehjulet kan bruges. Legepladsen med hoppepude bliver også flittigt brugt og nye venskaber bliver knyttet.

Mandag den 2. juli.

I dag skal fiskelykken prøves, vi indkøbte sandorm og kørte til Dagelykke hvor vi forsøgte at fiske fra molen ved lystbådehavnen, det var ikke så let for der var en kraftig vind fra vest så det var næsten ikke til at kaste paternosteret ud. Når vi fik det ud blev sandormene straks ædt af krabber så der blev ingen fisk.

Vi overværede, at en lille sejlbåd af træ gik ud fra havnen, hvilket ikke lykkedes for de røg ind på molens store sten, men blev reddet ved at skipper smed alt tøjet og sprang i vandet og fik båden fri af stenene, hvorefter de vendte tilbage til havnen.

Efter fiskeriet gik vi til havnens fiskehandel og købte tre rødspætter, fisk skulle vi have.

Pernille hoppede mange timer på hoppepuden. Fik en ny veninde som hed Sofie og var fra Næstved.

Tirsdag den 3. juli.

Vi var i dag på besøg hos Dorthe i Illebølle og fik kaffe og masser af kage. Vi rensede hendes regnvandstønde og reparerede tappehanen, Pernille måtte kravle ind i tønden for at holde den indvendige møtrik, det klarede hun fint.

Dorthe laver nogle dejlige sprøde agurker, sidst vi var der fik vi et glas med agurker, i dag fik vi opskriften, den er følgende.

Drueagurker ca.                     1 kg.

Groft salt                              100 g.

Sukker                                 500 g.

Eddike                                  0,5 l.

Peberrod

Det hele hældes over drueagurkerne, efter en uges tid kan man godt begynde at spise af agurkerne.

Salatagurker kan også anvendes.

Onsdag den 4. juli.

Tur til Rudkøbing for at købe ind, Pernille lavede huskelisten og foretog indkøbene.

Hele eftermiddagen var vi ved stranden for at solbade og vandbade.

Om aftenen have Pernille besøg af Sofie Nalepa fra Næstved.

Torsdag den 5. juli.

Store badedag fra Langelandskysten noget syd for Spodsbjerg. Pernille havde fået en ny badering, som var meget større end forventet, men hun brugte den som ”sejlbåd” og fik sejlet/plasket meget i vandet, det var en dejlig dag med masser af sol, og vi blev næsten ikke solskoldede.

Fredag den 6. juli.

Pernille bliver kørt hjem til Skårup for at gøre klar til sommerferie sammen med far og mor. Jeg fik friskplukkede jordbær med hjem til campingvognen.

Lørdag den 7. juli.

Vi forlader Langeland og kører over Fyn og Lillebæltsbroen derefter ad motorvejen til grænsen ved Padborg for at mødes med Helle, Jan, Pernille og Malene på parkeringspladsen ved Flegaard. Vi skal ind til Flegaard og proviantere lidt til sommerferien, og købe digitale bånd til videokameraet.

Efter indkøb gik turen videre til Schleswig og Camping Haddeby-Haithabu . Undervejs gjorde vi holdt ved Oversee ved mindesmærkerne fra 1864, her spiste vi frokost i det grønne.

Søndag den 8. juli.

Det blev kun til en enkelt nat i Haddeby denne gang, her er hyggeligt at være så vi vender nok tilbage engang. Vi har i øvrigt været her mange gange før.

På motorvejen mod Hamborg trak skyerne op til en kraftig regnbyge, vi kørte ind på en rasteplads og jeg skal love for, at det blev regnvejr, det ville næsten have været umuligt at køre i det vejr.

Vi kørte over Lübeck til Schwerin hvor vi tog ind på en campingplads som vi også har besøgt før nemlig Campingplatz Seehof am Schweriner See. Stadig en udmærket plads.

Vi kørte aftentur ind til Schwerin for at se slottet, men det var meget problematisk for byen var delvis spærret for bilkørsel og så var der parkerede biler alle vegne, men ingen mennesker, dem fandt vi nede ved slottet hvor der var sommerspil på en friluftsscene. Her blev opført operaen Nebukaneser, vi så mange af de optrædende foran teateret.

Vi sluttede aftenbesøget med en øl/vand på ”Das total unmögliche Wirtshaus”, vi fik Franciskanere og Cola. Efter dette var jeg først med Malene inde og kikke i en Musikbar derefter var jeg derinde med Pernille. Barens gæster bemærkede, at mine damer blev ældre og ældre for hver gang jeg kom på baren.

Mandag den 9. juli.

Vi bryder igen hurtigt op og fortsætter turen mod Rügen som jo er hovedmålet for denne del af ferien. Vi tager den helt nye motorvej til Rostock og fortsætter til Stralsund kører over broen til Rügen og derefter til Campingplatz Banzelvitzer Berge i Gross Banzelvitz, som ligger lidt nord for Bergen. Det er en fin plads, men næsten fuld belagt, vi fik i første omgang kun 3 dage fordi de har en bestilling fra på fredag eller lørdag hvor flere skal placeres tæt på hinanden.

Tirsdag den 10. juli.

Vi kørte fra campingpladsen til Ralswiek, hvor der er Sommerfestspil, det bar den lille by meget præg af. Vi kørte videre gennem Sassnitz og gennem skoven på Stubbenkam til en stor parkeringsplads. Her fra gik vi til fods gennem skoven til Köningstuhl hvorfra der var en prægtig udsigt over klinten og Østersøen. Efter denne travetur på godt 6 km, kørte vi til havnen i Sassnitz hvor vi fik en velfortjent øl/vand og pomfritter, efter en tur på en kunstudstilling og på havnens toilet - jeg kender koden fra jeg var her for 14 dage siden - gik turen tilbage til campingpladsen ”Banzelvitzer Berge”.

Onsdag den 11. juli.

I dag skal der køres mindst muligt - vi gider ikke køre -. Det bliver til en vandretur langs stranden ved campingpladsen og frokost på stranden, derefter kører Helle og Jan til Bergen for at købe ind til middag. Jeg leger videre på stranden med Pernille og Malene, vi får bygget sandslot og plasket i vand, derefter tilbage til campingpladsens legeplads hvor der er meget liv.

Vi får i dag aftalt, at vi kan blive liggende her på pladsen ved Gross Banzelvitz indtil lørdag morgen, det gør vi så.

Torsdag den 12. juli.

Vi kørte igen til Ralswiek, hvorfra vi tog med en turbåd som først sejlede til Brege og derfra videre til Vitte på Hiddensee en tur på ca. 2 timer.

Efter ankomst til Vitte gik vi på indkøb til frokost – brød og spegepølse – vi gik til lystbådehavnen for at spise frokost i det grønne. Undervejs mødte vi Havnefogedens far som vi fik en snak med, han talte igen om dengang Christian var med i Vitte og kikkede på kvækkende frøer. Han fortalte også om dengang han var dreng og kom hos Asta Nielsen ”Die Asta”, det er hans store stolthed. Fremme i lystbådehavnen hilste vi på havnefogeden som også – som sædvanlig - huskede mig.

Efter frokost gik vi tur til Østersøkysten, men her var det meget blæsende med vind fra vest så der var ikke så mange ved stranden, men der blev dog nøgenbadet alligevel.

Efter et besøg på en restaurant hvor vi fik ”Eftermiddags kaffe” var det ved at være tiden til at søge tilbage til havnen for at sejle hjem til Ralswiek igen. Da vi ankom til Ralswiek var det regnvejr og tilskuerne til Festspillet var ved at tage plads på friluftsteateret.

Fredag den 13. juli.

Vi - De gamle - holder hviledag og passer Malene medens Helle, Jan og Pernille er på køretur. De kørte store dele af Rügen rundt og så bl.a. Jagtslottet i Binz.

Malene og jeg var ved stranden og hyggede os med at grave sand, soppe og solbade, det blæste en del, men vi fandt læ ved stranden.

Da de kom hjem fra køreturen, pakkede de forteltet så de er klar til i morgen. Senere på aftenen fik vi meget kraftigt regn med torden.

Lørdag den 14. juli.

Så pakker vi og forlader Gross Banzelvitz. Turen går tilbage til Stralsund som vi havde planlagt at køre ind til, men vejret var ikke til gåtur, så vi droppede Stralsund for denne gang og må vende tilbage en anden gang, men jeg kender jo Stralsund meget godt, så jeg gik nok ikke glip af noget.

Køreturen fortsatte gennem Greifwald fortsatte til den lille by Katzow som var noget af en prøvelse at køre igennem for den er brolagt og brolægningen har ikke været rørt de sidste vel 50 år, derefter gennem Wolgast og ud langs kystvejen på Usedom til Ückeritz, hvor vi kørte ind på Ückeritz Natur Camping , som ligger ud til Achterwasser. Det er en meget primitiv campingplads, men der er da – siden vi var her sidst – blevet bygget en toilet/badebygning. Vi kom til at ligge tæt på den lille lystbådehavn som også er her.

Søndag den 15. juli.

God morgen! Jeg var først oppe i dag og har fået hentet morgenbrød, så der var morgencomplet her i campingvognen til alle.

Turen i dag gik til Peenemünde for at se museet om udviklingen af de tyske raketter V1 - V2 o.s.v. Det var denne udvikling som var starten på den i dag eksisterende rumraketudvikling. Udstillingen indeholder også mange ting omkring Peenemünde som militært knudepunkt efter Anden Verdenskrig.

Mandag den 16. juli.

I dag tager vi en tur til Polen. Vi kørte til Ahlbeck hvor vi holdt i kø i over en time for at komme ind på parkeringspladsen ved grænseovergangen. Det er således at biler ikke må medtages ved denne grænseovergang. Det var øsende regn så vi satte os i Mazda’en og spiste frokost. Vi troede så at regnen var drevet over, men det fortsatte hele eftermiddagen.

Ved grænseovergangen stod vi i lang kø ved paskontrollen, derefter gik vi mod byen Swinoujscie, hele vejen var der handelsboder med alle mulige varer, som var beregnet for salg til tyskere, derfor var der også prismærket med DM.

Vi gik helt ind til havnen og ind på et spisested for at få lidt varme og for at blive tørret, det var dejligt, vi fik også kaffe øl/vand pølser og pomfrits.

Inden hjemturen gik Solveig, Pernille og jeg Jørgen på indkøb. Der blev købt et par flasker vodka og lidt forskellige pølser til aftensmad. Derefter tog vi med TAXI helt til grænseovergangen, de andre vandrede med klapvognen hele vejen tilbage, samtidig med at de fik købt tøj og kikkert.

Tilbage i campingvognen blev det til pølsegilde med hvad der hører til.

Tirsdag den 17. juli.

Ferien sammen med Helle, Jan, Pernille og Malene skal slutte i Berlin, så vi pakker igen og så ud på landevejen med hele caravanen. Vi kørte over Anklam, Neubrandenburg og Oranienburg til Berlinerring tog derpå vej 5 ind mod Berlin til DDC-Campingplatz Berlin ”Kladow” på Kramnitzer Weg 111.  Vi kunne kun få plads på campingpladsen i 2 dage, for alt var forudbestilt til weekenden. Den weekend skulle der være ”Love Parade” i Berlin.

Helle og Jan tog på bytur om aftenen for at orientere sig lidt i byen, i medens passede vi børn. De fandt en legekammerat fra Møgeltønder han hed Christian.

Onsdag den 18. juli.

Det var planen, at Helle og Jan i dag skulle have en ”fridag” for dem selv i Berlin, men sådan gik det ikke Helle havde fået migræne, så det blev til en ”hjemmedag”.

Børnene hyggede sig på legepladsen. Vi andre fik foretaget lidt indkøb til middagen som jo ville blive afskedsmiddag, vi fik også vekslet penge og tanket op.

Om aftenen blev det til en ”festmiddag”. Først en drink før middagen, vi fik nogle ”Gale Hunde” og ”Chalotter”. Derefter blev der grillet pølser, ribben, kartofler, løg, champignon og peberfrugter, og der blev sluttet med melon. Alt i alt en herlig middag, men nu var den fælles ferie så også slut.

Torsdag den 19. juli.

Helle, Jan og børnene kørte mod Lauenburg ved Hamburg, og Solveig og jeg kørte over Potsdam og videre ad vej 2 til Leipzig, derefter motorvejen forbi Jena og Erfurt til en Autohof ved Gotha . Her blev vi for natten mellem en masse store lastbiler, men ellers ganske fine forhold. Vi gik forholdsvis tidligt til ro.

Fredag den 20. juli.

Vi kørte fra vores nattekvarter allerede kl. godt syv, men vi havde inden da fået morgenmad med friske rundstykker.

Vi fortsatte ad motorvejen mod Frankfurt over Wiesbaden og Mainz til Bingen. Her fra kørte vi langs Rhinen til St. Goar, hvor vi nu - igen - er etableret på Campingplatz Loreleyblick , Her har vi gennem tiderne været mange gange.

Jeg har netop været en tur inde i St. Goar og købt Rhinskvin, som nu ligger på køl og snart skal nydes.

Lørdag den 21. juli.

Hviledag ved Loreley. Det vil sige, at der skal pusles med campingvognen. Jeg fik for- og bagende vasket og vokset – det pyntede -. Ellers blev der slappet af og gået småture bl. a. til St. Goar.

Søndag den 22. juli.

Vi skulle have fortsat kørslen i dag, men Solveig ville gerne blive her på Loreleyblick, så det gjorde vi så.

Vi lavede ikke ret meget i løbet af dagen, og til aften gik vi ud for at spise middag. Jeg fik en grillet svineskank med surkål og Solveig fik en svinesnitsel med salat og så fik vi 1 liter weisbier samt et glas korn.

Mandag den 23. juli.

Vi bryder op fra en ellers dejlig plads her ved Loreley. Men vi har jo andre planer, så vi ”må” videre, men dagen går ikke helt som planlagt hvilket fremgår af beretningen senere på dagen.

Vi kørte fra St. Goar langs Rhinen til Bo ppard, derefter til motorvejen E40 mod Köln og videre syd om Aachen ind i Belgien stadig på E40 nord om Liege. Her var vi ikke helt enige om hvornår vi skulle dreje fra motorvejen for at komme til at køre på sydsiden af floden Maas/Meuse. Jeg besluttede at dreje fra lidt tidligere end Solveig ville og så røg vi ad motorvejen E25 mod Luxembourg. Det var ellers en interessant tur delvis i tunneller gennem Liege og ad en bro over Meuse. Da jeg måtte erkende, at det var en ”lidt” forkert vej, drejede vi snarest fra og kom ind på nogle smalle veje langs floden L’Ourthe. I byen Tilff fik vi handlet ind til middag (betalte med kreditkort) og kørte videre langs floden til Comblain au Pont, hvor vi så en campingplads ned til floden. Så ville vi ikke køre mere, derfor ind på Camping le Confluent , hvor vi nu har indrettet os. Det er en nydelig plads, med en masse hollændere, men dem finder vi jo alle vegne.

Vi kørte senere en tur for at finde en pengeautomat, for vi har ingen belgiske kontanter (det bliver nu lettere når vi kan klare os med EURO i det meste at Europa). Vi fandt pengeautomater, men de vil ikke tage andet end deres egne kort som ikke er internationale, altså ingen kontanter.

Tirsdag den 24. juli.

Jeg fortsætter mit projekt med at vokse campingvognen, det blev til hele dørsiden i dag. Ellers dasede vi i det meget varme vejr. Sidst på dagen var vi ude for at finde lidt til en god middag, Solveig ville ikke have kanin, så i stedet blev det et par dejlige kalvekoteletter samt noget belgisk ost. Vi kunne betale med kreditkort, så vi har stadig ikke nogen kontanter.

Onsdag den 25. juli.

Vi betalte med kreditkort på campingpladsen og kørte videre. Vi ville nu tilbage på den planlagte rute og kørte derfor til Hamoir hvorfra der gik en vej til Huy, så var vi på vej N90 som går langs med Meuse/Maas. Vi troede at denne vej ville være en smuk vej, men der var ikke noget at råbe hurra for. Det ændrede sig dog da vi kom frem til Namur og vi kom ind på vej N92 mod syd, den vej er værd at køre på. Fremme ved Dinant standsede vi på den kommunale Camping de Bouvignes som ligger lige ned til floden Meuse/Maas, vi kom til at ligge i forreste række, Flot!

Vi gik byen Dinant rundt, den ligger tæt op af en meget høj klippe, hvor der på toppen er en fæstning, der må være en flot udsigt deroppe fra Citadellet. Under byturen fandt vi endelig en pengeautomat som ville spytte lidt kontanter ud.

Nede ved floden lå mange lystsejlere som var på vej op ad floden, vi talte med nogle i en dansk sejlbåd, de fortalte at de var på vej til Middelhavet.

Torsdag den 26. juli.

I dag går turen op til Citadellet og der var ganske rigtigt en flot udsigt over byen Dinant og floden Meuse/Maas, men skal man have det fulde udbytte af besøget skal man nok tage med rundt på en guidet tur, det gjorde jeg ikke.

Vi fik en herlig frokost hjemme ved campingvognen, det stod på Muslinger i Kasserolle, muslingerne var tilberedt så de skulle blot varmes og dertil en flaske hvidvin. Efter dette måltid gik jeg en lang tur langs floden og i byen.

Fredag den 27. juli.

Så kører vi igen på den planlagte rute, vi fortsatte langs floden Meuse/Maas og kørte ind i Frankrig ved Givet. Grænsen er nu helt uden markeringer, ja vi aner ikke hvornår man er i et andet land. Det er ikke som hjemme i gamle Danmark, hvor nogen stadig diskuterer hvor slemt det er at grænsevagten til Tyskland er fjernet og alt hvad det kan medføre af ubehagelige ting?? Nå men det er jo stadig sådan at vi igen ingen kontanter har, vi må finde en pengeautomat i morgen.

Fra Givet Fortsatte vi over Fumay, Hirson, Guise og St. Quentin, i denne by snuppede vi ufrivilligt en lille rundtur i byen inden vi igen var på ruten over Ham, Roye, Montdidier, Breteuil og Gourmay inden vi kørte ind i Rouen. Vi var helt overbevist om at vi let kunne finde en Municipal Campingplads, men på grund af en misforståelse mellem navnene Dèville og Deauville blev det også her til en ordentlig ufrivillig bytur, men det klarede vi i stiv arm og besluttede os i stedet for til en plads vi havde observeret på vejen til Rouen, der er vi nu og det er på Campingpladsen i Danétal , vi fandt ikke ud af det rigtige navn på pladsen, men vi bliver her et par dage, og vil i morgen lørdag at aflægge et besøg i den gamle danske vikingby Rouen.

Lørdag den 28. juli.

Det er stadig strålende sol, og det er det vist over det meste af Europa. Jeg har ikke nævnt vejret ret tit, men i dag syntes jeg at jeg vil nævne, at vi har haft strålende sol de sidste par uger, det er med dagtemperaturer omkring 28 - 30 grader og om aftenen ca. 20 grader.

Vi kører i dag ind til Rouen som jo ligger ved Seinen. Rouen har i 150 år været dansk, det var under de normanniske hertuger og da blev der talt dansk i byen. Den danske vikingehøvding Rollo blev døbt i Rouen, både Rollo og hans søn Vilhelm Langsværd ligger i sarkofager i domkirken, vi var inde og se dem.

Vi var også henne og se Sint-Jeanne d’Arc kirken og stedet hvor Jeanne d’Arc blev brændt på bålet den 30. Maj 1431.

Byen har også mange flotte bindingsværkshuse fra middelalderen, og de er flot restaureret efter 2. Verdenskrig.

Efter denne rundtur fik vi en god middag på en af de mange fortovsrestauranter og så hjem til campingvognen for at få en lur.

Søndag den 29. juli.

Vi betalte for campingpladsen, hvor vi slap med 110 Fr. i alt for to dage, det er da billigt.

Det er ellers køredag igen. Vi holder os foreløbig nord for Seinen og kører ad vej D982, det er en flot vej at køre på. Vi kører denne vej for at komme frem til den ”nye store” bro Normandiet broen, den blev indviet i 1995. Den er en skråstagsbro og har en fri længde på 856 meter, det er jo noget mindre end Storebæltsbroens frie længde, det viser de også på den broudstilling der er i forbindelse med betalingsanlægget. Det koster i øvrigt 42 kr. for at komme over med bil og campingvogn. Til forskel fra Storebæltsbroen kan man her både cykle og gå over broen.

Efter broen kørte vi ad landevejen mod Caen. Undervejs kom vi nærmest til at sidde fast i en af småbyerne for de holdt byfest denne søndag. Men vi kom frem til Caen, som vi ville køre nord om ved at følge ringvejen, men de havde udbygget ringvejen så vi næsten automatisk kom til at køre syd om byen og derved næsten hele byen rundt før vi kom til vej D7 mod Langrune sur Mer. Vi kørte til en stor campingplads i St. Aubin sur Mer. Her på Camping de la Côte de Nacre er der ikke mange frie pladser så vi må affinde os med kun at få tildelt et døgn (godt nok også mod betaling af 133,20 Fr.). Det viste sig at være en rigtig ferieplads, hvor de fleste gik til stranden om dagen. Det passer ikke helt med den måde vi ferierer på.

Da vi skal af sted igen i morgen, må vi se at få beset nogle af de steder her i nærheden som vi er kørt efter.

Vi tog til Arromanches les Bains hvor vi så resterne af den havn som englænderne byggede i 1944 i forbindelse med landgangen på Normandiet. Her var vi også inde og se en 360 grader rundt film med mottoet ”Prisen for Friheden”. Efter den oplevelse var man rystet på sjælen og kunne kun tage tilbage til campingvognen og tænke videre, det varede længe inden jeg igen fandt mig selv.

For at blive styrket lidt delte vi 18 østers og drak en flaske Cider, det gjorde godt.

Mandag den 30. juli.

Vi bliver nød til at flytte igen, men det skal ikke være langt, vi beslutter at tage væk fra kysten hvor hele feriefolket befinder sig. Vi kører til Bayeux, hvor der er flere ting vi vil se, mere om det senere. Vi kører ind på Bayeux Camping Municipal , det er en flot og rimelig rolig campingplads, her føler vi os straks hjemme.

Vi trænger i øvrigt til en rigtig hviledag, og det bliver det til.

Vi var på indkøb og ud over Cider køber vi en flaske Pommeau som er en lokal aperitif, den skal vi prøve. Det var en dejlig aperitif. Og så købte vi en fem liters dunk dagligvin, den smagte rimeligt godt, så sparer vi lidt på den gode vin som vi stadig har på lager.

Tirsdag den 31. juli.

Vi har besluttet, at vi vil have endnu en dag med minder fra landgangen i Normandiet.

Vi kører fra Bayeux til Port-en-Bessin-Huppain hvor vi ser på havnen og de tyske forsvarsværker, derefter ad strandvejen til St. Laurant sur Mer hvor den store amerikanske krigskirkegård Cimetière St. Laurant befinder sig. Der står 9386 hvide marmorkors over faldne amerikanske soldater, og der har yderligere været begravet 14.000 som dog senere er ført til USA for at blive begravet der. Der er også bygget en stor halvcirkelformet søjlegang med nogle meget illustrative skitser over landgangen på Normandiet og over den følgende fremrykning rundt i Europa. Det var en højtidelig oplevelse, hvor der var tid til meditation og opfriskning af minder.

Derefter fortsatte vi langs Omaha Beach til Pointe du Hoc hvor der findes et kampområde, hvor den amerikanske Anden Ranger Bataljon besteg de 30 meter høje klipper for at nedkæmpe de tyske forsvarsstillinger. Tyskerne kunne herfra beherske både Omaha Beach og Utah Beach. Området henligger næsten som da de amerikanske Rangere forlod stedet den 8. juni 1944.

Inden vi kørte til Utah Beach var vi inde i byen Grandcamp Maisy, hvor vi sad ved Strandpromenaden og fik en stor gryde fuld muslinger og et glas hvidvin.

Undervejs til Utah Beach, lidt nord for St-Marie-du-Mont så vi det danske monument som er rejst for de 800 danske søfolk som deltog i invasionen. Da det for 10 år siden blev indviet af prins Henrik udtalte han ”Disse mænd havde viljen til at ville og modet til at handle”.

Ved Utah Beach var det masser af monumenter, vi gik det hurtigt igennem, men orkede ikke mere. På vej hjem kørte vi gennem landsbyen med St-Mere-Èglise den blev den 6. juni 1944 kendt for at være den første landsby som blev befriet for tyskere, og for den amerikanske faldskærmssoldat som landede således at hans faldskærm tog fat i kirketårnet, og han kom til at hænge der i de fire timer hvor slaget om byen stod på.

Onsdag den 1. August.

I dag er det vaskedag, og vi nyder solen medens tøjet vasker, vi har stadig meget høje temperaturer og sol hele dagen.

Om eftermiddagen var vi inde og se Bayeux-tapetet, som er verdens største tegneserie. Det er et 70 meter langt vægtæppe med broderede motiver som beretter om Vilhelm Erobrerens togt til England og sejr ved Hastings den 14. oktober 1066.

Tæppet var færdigt da katedralen i byen blev indviet i 1077.

Vi bemærkede at Dronning Margrethe og Prins Henrik også har været inde for at se udstillingen at Bayeux-tapetet.

Om natten fik vi en afslutning på de meget varme dage, det blev afsluttet med et kraftigt tordenvejr, jeg måtte op og lukke tagudluftningerne for det regnede ind.

Torsdag den 2. August.

Det regner stadig så vi bliver under dynerne et par timer ekstra. Derefter beslutter vi ved afstemning om vi som planlagt skal flytte, stemmerne blev 1 mod 1, jeg stemte for så vi gjorde klar til at køre.

Det blev en ret kort tur fra Bayeux over Saint Lò og Avranches til Le Mont Saint Michel hvor vi tog ind på Camping du Mont-Saint-Michel , det er en udmærket plads etableret i forbindelse med et hotel, indcheckningen var derfor helt professionel, hurtig og venlig. Undervejs skiftede vejret til letskyet og varmt.

Jeg fik hovedpine, tog en lur og et par tabletter, det hjalp lidt, men det blev ikke til mere denne dag, som for øvrigt sluttede med tordenvejr igen.

Fredag den 3. August.

Så er jeg frisk igen! Vi gør klar til et besøg på Mont-Saint-Michel, af hensyn til Solveig tager vi bilen selvom der er mindre end to kilometer til klippeøen. Det er ebbe så der er masser af mulighed for at parkere, vi kommer dog til at holde på et område som er ca. ½ meter over springflod, her holder flere hundrede autocampere, de har holdt der hele natten. Springflod vil komme kl. 18.00 så på det tidspunkt skal hele parkeringspladsen være ryddet.

Saint-Michel på klippeøen er en meget særpræget by, her er kun ca. 27 indbyggere, men til gengæld op mod 20.000 besøgende hver dag i højsæsonen. Solveig kom kun ca. halvvejs til top, så satte hun sig ind på en restaurant. Jeg fortsatte for at komme op til indgangen til øens store og gamle kirke, den er fra før årtusindskifte. Jeg kom derop, men ikke ind i kirken, der var meget lang kø for at komme ind og det var kun ifølge med en guide, det gad jeg ikke vente på, så jeg styrede ned mod restauranten hvor Solveig ventede og mit glas med cider stod og ventede på mig. Her sluttede så vores besøg på Saint-Michel.

Herfra kørte vi til Ponterson for at proviantere, det blev til et dusin østers til kun 12 fr. og et kilo muslinger samt hvidvin, så var der til en god middag.

Inden vi vendte tilbage til campingvognen var vi en tur inde på en tysk krigskirkegård, her var mindeplader for ca. 10.000 faldne tyskere. Det var godt nok dem som dengang var fjenden, men det var jo også menneskelige sjæle, med familierelationer m.v..

Inden den flotte middag vi havde købt ind til, besøgte vi nogle danskere som boede i telt tæt på vores plads, det var Elinor og Jeppe fra Jægerspris.

Lørdag den 4. August.

Vi bliver her på pladsen endnu en dag, for vi har endnu ikke set Mont-Saint-Michel ved højvande, i går aftes blev det dårligt vejr, så vi forsøger i dag.

I løbet af dagen var jeg på en lang vandretur herunder rundt om Saint-Michel hvor der var ebbe, men havbunden var meget leret og glat så skoene trængte til rengøring bagefter.

Min bror Kai ringede til mig, han har stadig virus problemer på hans PC så han skulle have lidt telefonisk hjælp.

Om aftenen kørte vi igen ud til Saint-Michel dels for at se klippeøen ved højvande dels for at se den med lys på, nu kan vi vist med god samvittighed køre videre i morgen. Middagen stod igen i dag på østers, de smager nu godt.

Søndag den 5. August.

Vi flytter fra Mont-Saint-Michel, en ganske kort tur til Cancale, som jo er et Mekka for Østersspiser. Vi har planlagt at se efter Camping Notre-Dame du Verger , vi så rigtig mange store og små campingpladser i området, men vi besluttede os for den planlagte plads og her ser ud til at være rart.

Vi spiste resten af østers fra i går til frokost, derefter var vi en lille kort tur inde i Cancale for at forsyne os med østers til aften som forret. Vi konstaterede at Can cale er en interessant by, som vi må ind og se nærmere på de kommende dage. Her kan man tilsyneladende følge østersdyrkning på nærmeste hold, vi var helt nede på stranden/havbunden for at vende bilen, her kørte vi rundt mellem stativer med sække fyldt med østers. Det var lavvande, så skibene i havnen hang i deres fortøjninger langs molen, eller også lå de spredt ud over havbunden med et anker ved siden af. Det må vi ned og filme, for der er mange gode motiver.

Vi fik spist vores østers i løbet af eftermiddagen, de smager herligt. Nu har vi foreløbig spist 45 stykker, men vi skal have mange endnu. Vi betaler kun 18 – 24 francs for et dusin som for øvrigt altid er 13, man får altid en ekstra østers i det tilfælde at en skulle være dårlig, det har vi dog endnu ikke oplevet.

Mandag den 6. August.

Så er det hverdag igen, vi mærker ikke den store forskel, men det kan ses på mængden af mennesker på gaderne.

Vi har ikke de store planer for i dag, sover forholdsvis længe.

Det småregner så vi småpusler i campingvognen, gætter nogle kryds og tværs og tager os så sammen til at køre til et supermarked, hvor vi køber lidt forskellige franske oste, et par flasker champagne, smør som er havsaltet og et godt brød, derefter hjem til køleskabet med det.

Så går turen til Cancale for at gå lidt rundt ved havnen. Det er lavvande og vandet synker stadig, jeg går en tur ud til ”østersmarkerne” som er delvis tørlagt. Der arbejdes ihærdigt med traktorer og transportvogne, nogle henter østerssække ind fra havet og andre transporterer østerssække ud i havet igen. Det kan være lidt vanskeligt at finde ud af hvad det egentlig er de laver, men der er østers næsten så langt øjnene rækker. Havet synker stadig og nye østersstativer dukker op med flere østerssække.

Inde på land er der mange muligheder for at smage på sagerne, der er mange boder som sælger østers enten i poser til at tage med hjem, eller på en platte hvor de så for et par franc åbner de østers man ønsker.

Vi købte et dusin til at sidde og spise på kajen, men jeg fik smag for dem så jeg snuppede et ekstra dusin. Derefter købte vi to dusin = 26 stykker til i aften, til at spise sammen med champagnen og osten.

Vi har nu i løbet af de sidste få dage konsumeret i alt 104 østers, hvoraf jeg vel har fået ¾ dele af dem, men det er vel også derfor vi er kørt herned! Ostene smagte også helt perfekt.

Tirsdag den 7. August.

Vi vil til Saint Malo i dag, der skal ifølge brochurer være markedsdag i dag. Det er dog meget kedeligt vejr om morgenen, så vi venter lidt. Op på dagen klarer det op, og vi tager det lille smut ind til Saint Malo, men her er det selvfølgelig næsten umuligt at parkere så sent på formiddagen, det lykkes dog efter at have kørt rundt på mange parkeringspladser.

Hyggelig gammel sørøverby, vi gik tur på bymuren, så på gadeoptræden af forskellig art og så satte vi os til bords på Cafe de Paris. Vi fik til en ”forandring” Alt Godt Fra Havet. Det bestod af to store krabber, tolv østers, masser af jomfruhummer og rejer, et bjerg af store havsnegle og en skål små sorte havsnegle og så var der nogle hjertemuslinger e.l. hertil en flaske herlig cider. Så har vi vist spist nok for i dag, ellers må vi ”nøjes” med resterne af de franske oste som vi tog hul på i går aftes og den flaske champagne som vi ikke fik drukket i går.

Onsdag den 8. August.

I dag vil vi igen til Cancale, men det skal være tidligt for vi vil gerne se havnen med vand i. Vi kom også nogenlunde tidligt af sted, og vi skal love for det var en anderledes havn. Nu blev der sejlet, der kom fiskekutter ind og lystsejlerne sejlede lige hen over alle østersbrugene, der var et helt anderledes liv i byen.

Derefter kørte vi til Østersmuseet, men der var kun rundvisning på fransk, og vi blev henvist til at komme igen kl. 14.00.

Vi kørte så tilbage til havnen for at købe et dusin østers til frokost, vores østerspige kender os nu så vi fik 14 på dusinet. Så tilbage til campingvognen for at nyde vore østers. Vi har nu spist 130 østers i alt.

Til aften skal vi til en forandring ikke have østers, vi har købt ind til en gang kanin. Jeg fik lavet en udmærket ret med kanin. Kaninen blev brunet, derefter blev hvidløg og almindelige løg brunet let og lagt rundt om kaninen, det hele blev overdrysset med persille og krydret med salt og peber, hvorefter det småsnurrede i en god halv time. Hertil grøn salat bestående af: Salat, tomat, agurk og champignon. Dertil en flaske god rødvin.

Torsdag den 9. August.

Vi forlader nu Cancale området og kører mod vest over Lamballe, St.-Brieuc, Guingamp og Lanion til St.-Efflam ved Efflam bugten, her er der nogen som på Internettet har beskrevet en campingplads, vi prøver den samme og den er udmærket med udsigt over Efflam bugten, det er Camping Municipal Efflam. Her slår vi os ned indtil vi får post hjemme fra.

Fredag den 10. August.

Vi sover rimeligt længe, for vi har ikke nogen særlige planer for i dag. Men efter morgenmaden tager vi på en køretur ud til havet og mod vest. Det er en vældig flot natur med den ene lille hyggelige by efter den anden og masser af dejlige klippekyster. Alle vegne ligger der lystbåde som ved lavvande vil ligge grundstødte, men det må de så lære at leve med. Naturen her ude er væsentlig anderledes end vi har set tidligere, her dyrkes stadig kål, men der er også store marker med artiskokker. På hjemturen passerede vi byen Morlaix som vi tog en køretur rundt i. Midt i byen er en enorm høj jernbanebro som fører toget hen over byen, det er vist en ret gammel bro. Alt i alt en dejlig udflugt.

Til aften fik vi en gang dejlige muslinger, lavet på vores egen måde. Muslingerne her nede er efter vores mening bedre end dem vi kan få derhjemme. De er mindre og med meget mere fyld i hver enkelt musling. Det er nok fordi det er linemuslinger vi får her, altså dyrket på kunstige liner.

Lørdag den 11. August.

Vi tager på en lille bytur til Lannion som ligger ca. 15 km. Fra campingpladsen. Her gik vi bytur i den gamle del af byen, det var så dagens udflugt.

Vi købte ind til aftensmad og så hjem til campingpladsen. Jeg tog en tur til en tankstation for at få vasket bilen, samtidig faldt jeg over en kasse østers, så det blev østers til aftensmad, vi må jo udnytte muligheden så længe vi har den, det var så endnu 24 stykker, i alt er vi så oppe på 154 østers.

Sidst på eftermiddagen gik jeg en tur på stranden for at komme ud til vandet, det var langt væk, men jeg kom derud.

Søndag den 12. August.

I dag har vi sat os for at komme ud til Cóte de Granit Rose altså Den Røde Granitkyst. Vi kørte over Lannion til Perros Guirec og videre langs Nordkysten forbi mange udsigtspunkter og badestrande. Vi lagde os ved Trégastel-Plage og spiste vores medbragte mad, samtidig med at vi så på kapsejlads i skærgården.

Det særlige ved Den Røde Granitkyst er alle de granitformationer som findes her, de er rødlige og har de mærkeligste former.

Mandag den 13. August.

En meget stille dag. Vi grillede lidt til frokost og fik rigeligt rødvin, så det blev en rigtig sløv dag, men med højt solskin og varme.

Tirsdag den 14. August.

Så forlader vi nu nordkysten af Bretagne, kører direkte mod syd og kommer frem til kysten ved for Pont-Aven, ved en lille by Nevez. Vi ville have været ind på campingpladsen ved Pont-Aven, men det var en fire stjernet med swimmingpool m.v. det har vi slet ikke brug for. Vi fandt ind på Camping Fleuri , som ligger lige ved indkørslen til byen Nevez, det er en mindre og billigere plads, som navnet siger, er her mange blomster, her skulle være over 350 forskellige roser, men det er ikke blomstringstid for roser så dem får vi ikke så megen glæde af.

Onsdag den 15. August.

Vi kom meget sent i seng i går aftes p.g.a. kortspil, så vi sov ret længe, men op på formiddagen kørte vi mod Pont-Aven, men vi kom til at køre lidt i en anden retning så vi kom til Tregunc i stedet for, hvilket var udmærket, for der var markedsdag i denne by onsdag formiddag, vi fandt med besvær en parkeringsplads i gik lidt rundt på dette lokale marked, det var lige før lukketid, men vi nød markedslivet og købte lidt til frokost. Det blev til en grillet svineskank og et par skiver grillet skinke samt et hjørne af et hjemmebagt brød, så var der til en herlig frokost i det grønne.

Efter dette markedsbesøg kørte vi til den større by Concarneau, hvor vi specielt besøgte Le Ville Close altså Den Lukkede By. Det er middelalderbyen, som ligger inden for murene på en ø ude i havneindløbet, det var en hyggelig by, men selvfølgelig specielt indrettet for turister.

Til aften behøvede vi ikke så meget, men et besøg i sidste øjeblik i det lokale supermarked resulterede i en lidt eksotisk middag med artiskokker, ost og rødvin, det var en herlig middag.

Derefter kom der styrtende regn, det var også tiltrængt til alle de blomster de har plantet her på pladsen. Det fortsatte med at regne hele natten.

Torsdag den 16. August.

Så er det blevet tørvejr igen og solen skinner.

Nu må vi se at komme til Pont-Aven, det gør vi så og får som sædvanlig parkeringsproblemer, men i stor afstand fra byens centrum lykkes det.

Pont-Aven er en charmerende by. Der har engang været 14 vandmøller, de er der ikke mere - bortset fra enkelte – men vandet er der jo stadig og masser af grønt omkring den lille flod Aven. Der er mange smukke motiver, men det er jo også dem som inspirerede malerne i såvel gamle dage som nu.

Der er et utal af gallerier i byen hvor de lokale malere udstiller deres nutidige kunstværker. Efter opgivelserne er der mindst 50 gallerier i den forholdsvis lille by.

Fra gammel tid stammer jo ”Pont-Aven Skolen” hvor Gaugin, J.F.Willumsen m.fl. skabte deres helt egen stil for malerkunst. Det er meget forståeligt, at disse omgivelser har inspireret de gamle mestre.

Fredag den 17. August.

Vi sover længe efter sent kortspil i går aftes. Men op på dagen kører vi til byen Concarneau, specielt for at få programmet for Festival 2001 des Filets Bleus som vist bedst kan oversættes til Festival 2001 for de Blå Fiskegarn. Det er en festival som løber over perioden 15 – 19. August, så der skulle være mulighed for at overvære noget af festivalen. Da vi var i samme by i onsdags var der stor fællesspisning hvor det især var fiskeretter der blev serveret, men vi kom derind da de var ved at være færdige så vi kunne ikke deltage, og vi havde for øvrigt lige spist en god frokost.

Vi fik programmet og gik tur på det store fredagsmarked som dog var ved at lukke, derefter spiste vi på en fiskerestaurant Jeg fik alt godt fra havet og Solveig fik muslinger naturel dertil en flaske cider.

Nu til aften sidder vi og spiser pølse, ost og baguette hertil rødvin.

Vi har i dag truffet en stor beslutning. Når vi på mandag begynder hjemturen, kører vi tilbage til Cancale for at få nogle friske østers. Man får de bedste østers i Cancale området og helst nede på selve havnen hvor de henter dem op direkte fra havet. Jeg glæder mig til at spise et hundrede stykker. Til min alt godt fra havet i dag var der tre østers, som var godt udtørrede, det er ikke noget at byde os!

Lørdag den 18. August.

Det har igen regnet hele natten, men her til morgen klarer det op. Vi tager på en længere køretur. V kører så nær havet som muligt hele vejen til Carnac. Undervejs ser vi på surfere som kæmper med og mod de store bølger der er i brændingen fra Atlanterhavet, det ser meget friskt ud.

Lidt før Carnac mødte vi de første forhistoriske monumenter. Der er for ca. 4000 år f.Kr. rejst et stort antal granitstene, det er stene på op til 6-8 meter, de står i nogle mønstre især i lange rækker. Deres oprindelige formål er ukendt, men de har formodentlig haft en eller anden religiøs betydning. Efter sigende er der noget som tyder på, at de har dannet rammen om de keltiske druiders menneskeofringer. Det kan også være dele at nogle enormt store soltempler.

Efter at have været gennem Carnac kørte vi til et andet område med stensætninger, men det var ved at være for omfattende for man blev helt fortabt i den enorme mængde sten der står her. Der er opgivet at være ca. 4000 stykker i et område på 4. Km i længden.

Så gik turen hjemad igen, det blev til en tur på ca. 200 km.

Søndag den 19. August.

Jeg havde hjemme fra planlagt følgende:

Søndag 19. august er der folkefest i Concarneau “La Fête des Filets Blues”.

Det havde igen regnet hele natten, men her til morgen var det tørt, men gråt i vejret. Vi kørte til Concarneau, hvor vi var fremme klokken ca. 10.00.

Da var hele byen afspærret for biler og gaderne var fyldt med mennesker, som ventede på ”Grand Défilé”, som var programsat til kl. 10.30. På trods af det sene tidspunkt fik vi plads i første række - vi undlod at gå frem til centrum -, den plads vi fik, lå vældig godt i begyndelsen af ruten for defileringen og var velegnet til at videofilme fra.

Til stor overraskelse var al musikken på sækkepiber, fløjter og trommer, det er utroligt at man kan samle så stort et antal sækkepiber i dette område. Ellers var det egnsdragter som blev luftet, egnsdragter som er meget præget af kniplinger utroligt flotte kniplinger. Hele forbidefileringen varede næsten to timer, men det var en oplevelse vi nødigt ville have undværet. Det er i øvrigt en folkefest som holdes hvert år på samme tid.

Efter denne forbidefilering var der ”Spectacles en Center Ville”, der var nok at se på, men desværre blev det igen regnvejr så det meste druknede i regn og vi kørte hjem til campingvognen.

Her har vi nu gjort klar til at begynde hjemturen, vi starter i morgen.

Mandag den 20. August.

Så går turen mod nord, som tidligere besluttet kører vi først til Cancale igen for at komme tilbage til campingpladsen Camping Notre-Dame du Verger. Det gør vi så og tager straks efter ankomsten til campingpladsen ind til Cancale for at få en let frokost bestående af 2 x 12 østers herligt!

Til aftensmad køber vi også et par dusin østers, men det viser sig at den unge dame enten var glad for at se os igen eller også kan hun ikke tælle for der var 30 østers i posen hvilket vi ikke vil beklage, men sige mange tak, det siger jeg til hende i morgen når vi skal have nye forsyninger. Til aften fik vi så østers og en flaske champagne. Der blev 7 østers tilbage til i morgen.

Østersregnskabet siger nu 154 + 3 + 12 + 30 = 199 stk. østers.

Tirsdag den 21. August.

Østers til frokost. Strandtur til campingpladsens herlige strand. På klipperne sidder der masser af østers og ved lavvande går folk med skruetrækker og hammer for at bjerge sig lidt gratis østers. De østers som går i stykker under arbejdet med at slå dem af klippen bliver spist på stedet, ellers bliver der samlet ind i spande til senere brug. Vi var gået træt af østers, så til aften fik vi en dejlig majskylling, dem er der god smag i.

Og så har vi gjort klar til hjemkørsel.

Onsdag den 22. August.

Dagen i dag skal alene være transportdag. Vi forlader Cancale og dermed østers for denne gang, vi kører ad korteste rute over Pontonson, Caen´s nye Ringvej og derefter over Seinen ad den gamle bro og ud til kysten ”Den Engelske Kanal” til byen Fécamp. Her ligger en flot beliggende campingplads som er kommunal, men der var kun en plads ledig og den var alt for lille, så vi kørte ca. fem kilometer mod syd hvor vi blev installeret på en campingplads inde i en skov, her ser hyggeligt ud, men vi har endnu ikke fundet ud af hvad pladsen hedder, det gør vi i morgen.

Om aftenen vrimler det med flagermus, flere gange dukkede jeg hovedet for ikke at blive ramt, men det er vist ikke nødvendigt, flagermusen flyver med ”radar” og rammer ikke noget.

Torsdag den 23. August.

Vi bliver her på pladsen en dag mere for at se på området her. Det er for øvrigt en Municipal plads og hedder Camping La Chênaie Municipal D’Yport, og ligger lige ved bygrænsen til byen Yport.

Vi kørte en tur rund i Yport og ned til stranden, der er nogle meget flotte hvide klinter ud til havet. Det er i Fecamp, at nogle munke engang opfandt opskriften på urtelikøren Bénédictine.

Derefter kørte vi til byen Étretat, det er her ved byen at havet har dannet Falaise d’Avel. Det er kystens hvide klinter der er eroderet således at der er dannet en fantastisk bue ud i vandet. Det minder mest om en enorm stor elefant der står med snabelen dyppet ud i havet.

Ved badekysten i Étretat sad vi og nød en portion muslinger og en kande sider.

Fredag den 24. August.

Nu skal det gå lidt raskere hjemad, vi kører over Dieppe, Eu, Abbeville, Hesdin, St.-Omer, Dunkerque, og ind i Belgien hvor vi tager motorvejen forbi Veurne, Oostende, Brügge og mod Gent. Umiddelbart før Gent kørte vi af til en rasteplads hvor vi blev for natten.

Vi har rigtigt fået hedebølge, i nat har vi haft 26 grader i campingvognen og 21 grader udenfor.

Lørdag den 25. August.

Vi fortsætter hjemturen og kører videre forbi Gent og videre mod Antwerpen og ind i Holland ved Essen og så videre forbi Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag og Leiden, for ved frakørslen ved Aalsmeer at tage denne for at komme til en campingplads lidt nord for Aalsmeer og syd for Amsterdam. Her tager vi ind på Kampeerterrein Het Amsterdamse Bos , hvor vi nu puster ud i varmen omkring 30 grader i skyggen.

Søndag den 26. August.

Det er igen nærmest tropisk varme, vi tager en stille dag på campingpladsen. Jeg benytter lejligheden til at opsøge personer i Aalsmeer som har efternavnet Tas, jeg får talt med mange personer, mange af dem er beskæftiget med gartnerivirksomhed. Det jeg søger er en godt 70 åring med navnet Dirk Tas. Ham arbejdede jeg sam men med og var kammerat med i 1951, da jeg var ansat hos Sven Bruun i Brøndby Strand. Jeg fandt ikke hvad jeg søgte, hvilket vel heller ikke er så underligt, der er trods alt forløbet 50 år.

Om eftermiddagen blev jeg ringet op af en Tas, han havde diskuteret mit ønske med sin far på godt 80 år, han mente at vide hvem jeg søgte, de havde endog forsøgt at ringe til ham, men han var ikke hjemme, jeg fik oplyst hans telefonnummer og fandt derved en adresse.

Dette emne opsøgte jeg om aftenen, men han var stadig ikke hjemme, så jeg besøgte hans nabo, som også mente at det var den rigtige jeg søgte, men han var på 14 dages ferierejse så de ville orientere ham når han kom hjem fra ferie.

Det var en hyggelig dag hvor jeg fik talt med mange hollændere.

Om aftenen fik vi et enormt tordenvejr med nærmest skybrud.

Mandag den 27. August.

I dag vil vi se os lidt omkring i Amsterdam. Vi tager bussen derind, den går direkte her fra campingpladsen, så det er en let måde at komme til byen på.

Vi besøgte Rijks Museum, hvor vi specielt ville se den store samling af malerkunst. Vi skulle selvfølgelig se Nattevagten malet af Rembrandt og så også Selvportrættet af Van Gogh samt andre af hans værker. Derefter ville vi have været på Van Gogh Museet, men vi var helt mættet af malerkunst, så vi kiggede på byen og spiste lidt hist og her og kørte hjem igen.

Tirsdag den 28. August.

Nu tager vi fart mod Danmark, vi kører over Haarlem, Alkmaar og Schagen til dæmningen over Ijssel Meer som jo er 30 km. Lang. Derefter ad motorvejen over Sneek og Groningen og ind i Tyskland forbi Oldenburg og Bremen inden Hamburg gjorde vi holdt for natten på et Autohof .

Onsdag den 29. August.

Vi fortsætter mod Hamburg og tager Elbtunnellen, hvorefter vi forlod motorvejen for at følge den gamle hovedvej mod Danmark så det gik gennem Bad-Bramstedt, Neumünster, Rendsburg og Schleswig mod Flensburg og vi kørte ind på Jarplund Camping .

Torsdag den 30. August.

Vi bliver i Jarplund, og kører på familiebesøg i Kruså.

Fredag den 31. August.

Så kører vi ad motorvejen til Vejle og ind på Vejle Camping også for her at gå på familiebesøg.

Lørdag den 1. September.

På familiebesøg i Vejle, samt til loppemarked her på Vejle Camping. Der er loppemarked i anledningen af at de nuværende campingværter slutter ikke alene sæsonen men for altid her på Vejle Camping.

Søndag den 2. September.

Kørsel fra Vejle til Skårup ved Svendborg hvor vi opstalder campingvognen og går på familiebesøg.

Mandag den 3. September.

Hjemme på Frederiksberg igen efter en dejlig to måneders sommertur hvor vi kun har kørt i alt 7.100 km. .

Nu skal vi i gang med at planlægge en tur til Italien med start 3. Juledag og hjemkomst når det er sommer i Danmark.

Alt godt fra havet.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

23.03 | 21:51

Kære Jørgen
vi ønsker dig et stort tillykke med fødselsdagen, håber at du har det godt.
savnede dit julebrev, som du jo har skrevet de sidste mange år. Kh. Ann

09.01 | 20:20

Hej Anette
Tak for kommentarer.
Det var så den historie, idag lever jeg som enkemand i Thailand, men jeg har stadig min campingvogn i Danmark.
Hilsen
Jørgen Ulm

09.01 | 17:03

Jeg faldt tilfældigt over din historiske camping bog Sjovt at genopfriske hvordan det var. En fin måde at vise udviklingen på. Tak for kigget

23.06 | 18:25

flot side
www.in-joy.dk

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis