At rejse er at leve.

Her er et link til alle mine foto fra denne campingtur:

Dagbog for campingtur i 2008:

Polen og hjem gennem Tyskland.

Bemærkninger:
Turen er gennemført af Solveig og Jørgen Ulm.

Den blev gennemført med vores sædvanlige campingudstyr.

Det er en LandRover og Hymer Nova campingvogn.

Alle overnatninger er skrevet med denne farve.

Lørdag den 15. marts.

Vi kører til Åbyskov Strand Camping hvor vi stiller vores campingvogn op for hele forårssæsonen.

Vi regner med at blive her på pladsen indtil den 15. juni, dog med enkelte ture hjem til Frederiksberg.

Lørdag den 14. juni.

Vi tager forteltet ned og gør klar til at begynde årets campingtur. Vi starter her fra Åbyskov Strand Camping på mandag.

Campingpladsen arrangerede afskedsfest for forårssæsonens gæster. Vi deltog sammen med Helle, Jan, Pernille og Malene.

Mandag den 16. juni.

Vi kører fra Åbyskov kl. 10.00 og tager ind til Vejle City Camping . Her bliver vi i en uges tid.

I Vejle deltog vi i Sølvbryllup for Frank og Bodil, vi var til morgensang på selve bryllupsdagen og om lørdagen var der fest på Hotel Munkebjerg.

Mandag den 23. juni.

Vi kører i dag fra Vejle og begynder den egentlige sommertur.

Først kører vi til Bylderup-Bov, hvor der hos Matronics ligger en pakke til os med monterings clips til vores reblys som jeg i løbet af sommeren vil montere i campingvognen.

Derefter passerer vi grænsen til Tyskland og kører ind til Fleggaard i Harrislee for at få byttet vores gasflaske af typen 10 kg. let og gennemsigtig, her koster gassen kun 119 kr. mod 230 kr. i Danmark. Fleggaard kan dog ikke bytte de grønne BP letvægtsflasker, men bytter til de blå Primagaz, som har samme koblingsanordning (håber jeg).

Dagen slutter ret tidligt idet vi kører ind på Campingplatz Haithabu i Haddeby syd for Slesvig. Vejret har været meget blæsende så kørsel med campingvogn har ikke været nogen nydelse.

Tirsdag den 24. juni.

Vi bliver på Campingplatz Haithabu endnu en dag. Sidst på eftermiddagen sejler vi med færgen over til Slesvig og retur noget senere.

Onsdag den 25. juni.

Turen fortsætter i dag med retning mod Stettin. Lidt før at motorvejen går af mod Rostock, kørte vi fra mod Schwaan og frem til Campingplatz Schwaan som ligger ned til floden Warnow som løber ud i Rostock.

Torsdag den 26. juni.

Vi nyder sol og sommer her i Schwaan, og kører videre i morgen.

Fredag den 27. juni.

Vi er i dag kørt til Polen og flyttet ind på Camping Marina. Vi passerede ind i Polen ved grænseovergangen Linken. Og kørte derfra gennem Szczecin (Stettin) mod Dabie.

Grænseovergangen ved Linken blev passeret helt uden problemer, de har snart fået fjernet alle toldkontorer og paskontroller. Polen er jo nu med i Schengel aftalen.

På campingpladsen blev vi budt velkommen tilbage, vi var husket fra vores besøg sidste år.

Lørdag den 28. juni.

På indkøb i Dabie.

Søndag den 29. juni.

Sol og sommer på pladsen. Fodbold om aftenen der var finale i Europamesterskabet som blev spillet mellem Tyskland og Spanien. Spanien blev Europamestre med stillingen 1 – 0.

Mandag den 30. juni.

Vi var en tur i Trebiez for at handle ind direkte fra bolsje-fabrikken DOBOSZ. De har nogle fine produkter især chokoladeovertrukne svesker. Vi købte 3 kg slik for ca. 80 kroner.

Jeg fik delvis installeret de nye diodelys (reblys), men jeg mangler en kontakt som vi må se at finde.

Tirsdag den 1. juli.

På marked i Szczecin for at finde nogle af de polske hjemmesko i skind, men det lykkedes ikke, vi fandt heller ikke den savnede lyskontakt.

Onsdag den 2. juli.

Det er nu meget varmt, så vi nyder hele dagen i skyggen af campingvognen. Vi beslutter, at vi i morgen flytter til Leba.

Torsdag den 3. juli.

Vi kørte fra Szczecin over Koszalin og Slupsk til Leba.

Køreturen fra Slupsk til Leba var en lidt vanskelig vej, den er dels smal og ujævn, men den er også med store vejtræer hele vejen altså ca. 30 kilometer alle, og så var der ret meget trafik også med store lastvogne og busser.

Vi tog ind på Camping 21 , som er tilsluttet Camping checks, men ingen rabat nu i højsæsonen. Det er en pæn og ordentlig plads med helt nye toiletbygninger. En polsk campist fortalte mig at dette er den bedste campingplads i byen for det er en ”Rigmandsplads”.

Vi fik straks kontakt med Roman, som ligger i Marinaen med Andromeda. Der er for øvrigt et gratis hotspot ved havnen som jeg kan bruge.

Vi spiste til aften sammen med Roman i Campingpladsens restaurant. Vi fik Galunga.

Fredag den 4. juli.

På min morgen vandretur var jeg i havnen hos Roman. Han havde netop fået besøg af sin kusine Barbara og hendes barnebarn Maija, de var kommet med toget fra Konin. Jeg har for mange år siden flere gange besøgt dem i Konin.

Vi fulgtes ad til fiskerihavnen og købte rødspætter som de ville tilberede til engang i eftermiddag. Så vi var på besøg i Andromeda om eftermiddagen og fik stegte rødspætter. Jeg fik hentet e-mails gennem havnens hotspot. Maija lavede en flot farvet tegning til os.

Lørdag den 5. juli.

Vi har et stort stykke kalvefilet liggende, den vil vi grille i dag og har inviteret Roman, Barbara og Maija til grillmiddag.

Vi startede med nogle ”Gale Hunde” og en polsk bitter (den var meget sød). Kalvefileten blev pragtfuld og kartofler i foliebakke samt halve tomater med hvidløg blev også velsmagende, hertil nogle flasker rødvin. Det blev en dejlig eftermiddag selvom glasset med en buket roser blæste om så vandet løb ud over min kalvefilet. Det var da heldigvis kun kokken det gik ud over.

Efter middagen fik jeg en lang samtale med naboen Mark som er polsk. Han ville gerne tale om polens stilling i EU, om Euroen og politik i øvrigt. Han var modstander af Euroen og skeptisk over for EU, så vi var ikke særligt enige, men ellers en god diskussion.

Søndag den 6. juli.

Hviledag, men vi fik luftet og skiftet sengetøj. Vi spiste til aften i Cowboy Restauranten nede ved floden, det var et udmærket sted. Jeg fil halibut (Flynder/hellefisk).

Mandag den 7. juli.

Jeg har aftalt med Roman, at vi i dag vil køre hen til vandreklitten for at gå en tur i klitten, men vi vågnede op til regnvejr så foreløbig har vi udsat turen.

Omkring middagstid var vejret fint, så vi startede turen. Vi kunne køre i bil de første par kilometre, derefter kørte vi med nogle små eldrevne vogne videre til vandreklitten som vi besteg og fotograferede. Hjemturen tog vi til fods det var en 6-7 kilometre. Det er en imponerende stor klit, og så er det tydeligt hvordan den bevæger sig mod øst, den flytter sig 2-9 meter om året. Vi var godt trætte da vi kom tilbage til henholdsvis Marinaen og campingpladsen.

Tirsdag den 8. juli.

Det meste af dagen foregik stille og roligt på campingpladsen. Vi var en lille tur i Marinaen for at tage afsked med Roman. Hele aftenen sad jeg sammen Mark og diskuterede mere politik, vi fik nogle vodkaer til at styrke os på og så gik snakken også meget bedre.

Vi pakkede sammen så vi var klar til at køre videre i morgen.

Onsdag den 9. juli.

Vi har planlagt kun at køre en kort tur i dag. Vi har fundet en campingplads ved en lille by Borowo som ligger noget udenfor Gdansk. Vi fandt let frem til pladsen som ligger lige ned til en sø, men campingpladsen er blevet lukket så det var et dårligt valg.

Efter at have set på forskellige andre muligheder, besluttede vi at fortsætte til det der skulle være vores næste mål nemlig byen Torun.

Køreturen gik over en lang strækning på en helt ny motorvej som var med betaling dog kun 10 Sloty for hele strækningen.

Lige før vi kørte ind på betalingsvejen var der flere biler som brugte hornet når de passerede os, det er noget som sætter mange tanker i gang. Vi kom dog ikke frem til den rigtige årsag, det viste sig at campingvognen havde fanget en sovepose som lå på vejen og den slæbte vi så efter os.

Vi har nu fået indrettet os på samme campingplads som vi lå på sidste år, det er Camping nr. 33 Tramp . Campingpladsen er billig (40 Sloty pr. døgn) men den er heller ikke meget værd.

Torsdag den 10. juli.

Vi kører ind til Torun for at se om byen er som sidste år, der var ikke mange ændringer selv vores ølpige var den samme, vi fik en øl og lidt at spise medens vi nød det dejlige sommervejr og den flotte gamle by.

Fredag den 11. juli.

I dag skal vi have handlet lidt ind så vi kører til et stort indkøbscenter og så tilbage til campingvognen til en god frokost.

Om eftermiddagen gik jeg en tur, det blev over broen til Torun, lidt rundt i byen, en øl og så hjem igen over broen.

Da vi gik i seng startede et meget kraftigt tordenvejr.

Lørdag den 12. juli.

Jeg spadserede igen over broen og så på byen, fik et par øl (ølpigen var der ikke i dag) men øllet var det samme.

Søndag den 13. juli.

Vi tog på udflugt til byen Golub-Dobrzyn som ligger 35 kilometer øst for Torun. Her er en ridderborg hvor der afholdes ridderturneringer, der var dog ingen arrangementer i dag, så vi måtte nøjes med at se på borgen som delvis er indrettet som hotel.

Borgen ligger flot og er fint restaureret, men der er ikke så meget at se på, og så kan man kun komme rundt med guide som kun taler polsk og taler meget.

På hjemvejen var vi en tur på gågaden i Torun og fik den daglige øl samme sted som vi plejer.

Mandag den 14. juli.

I dag skal vi primært til byen for at skaffe lidt polsk valuta. Vi fik også handlet ind og afsluttede igen på gågaden men en pilsner. Og så fik vi taget nogle nye billeder af Ølpigen.

Tirsdag den 15. juli.

Vi flyttede i dag til Poznan og er taget ind på Campingplads nr. 155 Malta den ligger i tilslutning til et stort rostadion. Det er en flot og moderne plads med fine faciliteter.

Onsdag den 16. juli.

I dag skulle vi have været ind til centrum af Poznan, men sådan gik det ikke. Solveig opdagede at campingvognens højre hjul var helt fladt.

Ved inspektion af dækket viste det sig at være ødelagt af at have kørt med for lavt dæktryk, det var slidt helt ned i kanterne så det skal udskiftes.

Jeg fandt et værksted som gerne ville hjælpe, men de havde kun et dæk af rigtig type, men desværre af et andet fabrikat.

Jeg aftalte, at de skulle forsøge at hjemskaffe et dæk af nøjagtig samme fabrikat, eller hvis det ikke kunne lade sig gøre da at hjemskaffe to ens dæk.

Det blev (selvfølgelig) den sidste løsning, så jeg fik i dag skiftet det ene dæk og i morgen skifter jeg så det andet.

Vi fandt også et LandRover værksted, hvor jeg ville have skiftet en baglygte, men en sådan havde de ikke på lager så den skulle bestilles hjem fra England, det afstod jeg dog fra for det vil tage mange dage, så må jeg vente til vi kommer til Tyskland.

Torsdag den 17. juli.

Jeg fik i dag hentet det andet dæk, vi er så godt kørende igen.

Bilen blev håndvasket her på campingpladsen, så nu har vi også en nydelig ren bil.

Fredag den 18. juli.

Nu er der endelig blevet tid til at besøge midtbyen af Poznan. Det anbefales at tage bus eller sporvogn ind til byen, men vi kørte i bil og fandt hurtigt en parkeringsplads kun godt 100 meter fra Ratusz, Stary Rynek, det er Rådhuset på den gamle markedsplads. Det er et herligt torv med mange fortovsrestauranter og så selvfølgelig Rådhuset. Området er genopbygget efter en total ødelæggelse under Anden Verdenskrig.

Vi fik en god frokost på en af restauranterne.

Lørdag den 19. juli.

I dag skal der motioneres lidt, så jeg gik en tur rundt om søen hvor rostadion ligger. På søen er der markeret 2000 meter lange baner til roning. Det er et yndet udflugtsområde så stierne er meget befærdede med fodgængere, cyklister og folk på rulleskøjter.

I området er der store legeområder, der er en skibakke med kunstig sne belægning og så er der også lilleputtoget som kører fra byen til den nye Zoologiske have.

Aftenen gik med at forsøge på at lave en hjemmeside hvor denne dagbog kan præsenteres, jeg havde en del problemer med at håndtere billeder, så foreløbig er det endt op med et Word dokument.

Søndag den 20. juli.

Dette er nok vores sidste dag her i Poznan, så vi vil til byen endnu en gang. Vi vandrede igen rundt ved Rådhuset og på den gamle markedsplads hvor vi nød en polsk pilsner. Derefter søgte vi lidt væk fra turistområdet og fandt en blå elefant (det er utroligt som en sådan pilsner virker). Lidt afsides fandt vi et dejligt spisested, det var godt nok en italiensk, men alt behøver jo heller ikke at være polsk.

Vi har nu planlagt at bryde op i morgen og fortsætte til Sulecin, som ligger nær den tyske grænse.

Mandag den 21. juli.

Som planlagt, pakker vi sammen og tager den nye motorvej mod Berlin, men drejer fra mod Sulecin og frem til Camping Marina.

Denne plads er helt ny og er tilsluttet Camping Checks ordningen, man kan bruge disse forudbetalte checks hele året. Det er en plads ude i den fri natur med skov og sø. Det er desværre blevet meget koldt her til eftermiddag.

Som på alle andre polske campingpladser er der også her internetadgang, men for første gang skal der betales for at bruge deres routher. Det var også besværligt at blive autoriseret til brug, de skulle have min laptops MAC-adresse, den kunne hverken jeg eller dem i receptionen finde så vi måtte have tilkaldt en ekspert og så var problemet løst.

Tirsdag den 22. juli.

På en køretur rundt i området, konstaterede vi at der her primært er landbrug og lidt skov. Småbyerne er ”sovebyer” der er ikke sket nogen udvikling gennem mange år. Vejene udenfor byerne er meget flotte med forholdsvis ny belægning. Ellers er her ikke meget at se på, men der er mulighed for traveture i skovene. Jeg gik en tur rundt om søen, hvor der var et friluftsbad og mange ældre mænd som sad og hyggede sig med medefiskeri.

Jeg har haft kontakt med Roman over Skype, han er nu på Bornholm.

Vi har siddet og set på ruten for den fortsatte tur og er blevet enige om at gense Berlin, så det bliver nok næste mål.

Onsdag den 23. juli.

Her på pladsen er der vandhaner på pladserne, så der er anledning til at få vasket campingvognen, det bliver så gjort.

Ellers er det vist i dag den varmeste dag på turen, så vi stønner af varme.

Torsdag den 24. juli.

Vi flyttede ikke til Berlin i dag. Jeg læste i morgenavisen at Barack Obama i dag kommer til Berlin og man forventer hundrede tusinder af fans til byen, så mon ikke mange af dem vil campere så der er fuld hus på campingpladserne. Vi planlægger nu at flytte i morgen.

Fredag den 25. juli.

Så tager vi kurs mod Berlin. Vi kørte motorvej næsten hele vejen, og kom frem til D.C.C. Camping Gatow, som er en meget velordnet plads, men med mange fastliggere.

Som i resten af Nordeuropa har vi også her hedebølge, langt over 30 grader om dage, men heldigvis noget køligere om natten. Her har vi godt brug for aircondition anlægget.

Lørdag den 26. juli.

Stadig meget varmt, så det er næsten ikke til at foretage sig noget, andet end at ligge og stønne.

Søndag den 27. juli.

Vi er i dag en tur inde gennem Berlin, og spiser frokost på en fortovsrestaurant Zur Rippe nær Alexanderplatz og Fjernsynstårnet.

Mandag den 28. juli.

Vandretur til søen, det er stadig meget varmt.

Vi har nu besluttet at køre til Lübeck i morgen.

Tirsdag den 29. juli.

Berlin – Lübeck ad motorvejen.

Vi flytter ind på Camping Lübeck-Schönböcken.

Onsdag den 30. juli.

Prøver på at finde et Land Rover værksted, men det lykkes ikke.

Vi var en tur i Mariekirken og på Gågaden, hvor vi fik hver en kaffe.

Torsdag den 31. juli.

Tur til Travemünde, hvor vi spiste på en restaurant ved havnen, hvorefter vi var på havnerundfart med en ret stor færge. Vi fik set havnen og færgehavnen, hvorefter vi kørte tilbage til campingpladsen for at tænde grillen og stege en and. Den blev meget vellykket.

Fredag den 1. August.

En rigtig slappe af dag inden vi i morgen kører tilbage til Åbyskov Strand Camping.

Lørdag den 2. August.

På turen fra Lübeck til Åbyskov Strand Camping var vi en tur inde hos Fleggaard for at proviantere.

Hermed slutter dette års sommertur, vi bliver her på campingpladsen indtil vi om 1 – 2 uger kører tilbage til Frederiksberg.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

inge | Svar 04.08.2011 12.04

det har været en god tur i har haft det er sjov og læse om hvel komme hjem

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

23.03 | 21:51

Kære Jørgen
vi ønsker dig et stort tillykke med fødselsdagen, håber at du har det godt.
savnede dit julebrev, som du jo har skrevet de sidste mange år. Kh. Ann

09.01 | 20:20

Hej Anette
Tak for kommentarer.
Det var så den historie, idag lever jeg som enkemand i Thailand, men jeg har stadig min campingvogn i Danmark.
Hilsen
Jørgen Ulm

09.01 | 17:03

Jeg faldt tilfældigt over din historiske camping bog Sjovt at genopfriske hvordan det var. En fin måde at vise udviklingen på. Tak for kigget

23.06 | 18:25

flot side
www.in-joy.dk

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis