2009 Sejltur til Polen.
Sejlperiode fra 29. april til ?

Lystfartøj:      ANDROMEDA
Deltagere:     Skipper  Roman Kaczmarek
                         Gast        Jørgen Ulm.

Når vi sejler fra Sejlklubben Lynetten vil denne beretning blive begyndt og der vil løbende blive lagt billeder ind.
Jeg har muligvis lovet for meget, men det vil tiden vise.

Onsdag den 29. april.
Vi afsejlede fra Lynetten kl. 14.00. Vinden stod i syd, derfor gik vi for motor indtil vi var ud for Øresundsbroen, hvorefter det gik for sejl fobi Höllviken fyr og en del af sejlrenden mod Falsterbokanalen.
Vi lagde til i Nordhavnen.Efter en dejlig frokost med sild og ost samt øl og vodka sad vi og nød solnedgangen (se billederne).
det har været en dejlig dag med masser af sol.

Torsdag den 30. april.
Vi stod op kl. 06.00, efter morgenmaden sejlede vi igennem ved broåbningen kl. 07.00.
Vejret tegne godt og vi tog kurs mod Sassnitz. Efter et par timers sejlads blev bølgerne voldsomme og det blæste op, så vi fik en hård tur over Østersøen. På grund af vejret og bølgerne ændrede vi kursen for så at sejle mod havnen Glowe på Rügen. der nåede vi frem til kl 17.30.
Undervejs havde vi haft vind med 10 - 14 m/sek, og bølger som var 3 - 4 meter høje.
Vi var godt trætte, men fik da lavet en gang dejlige svinekotteletter med løg, hvidløg og ingefær, som blev nydt sammen med en flaske rødvin, og vi skal da ikke glemme det sunde nemlig salaten.

Fredag den 1. maj.
Vi hvilede ud hele formiddagen og kl 13.00 afsejlede vi fra Glowe for at sejle rundt om Stubbenkam med Köningstüll og derefter anløbe Sassnitz havn.
Sassnitz har fået en ny marina med flydende broer, men projektet er helt mislykkedes så den var afspærret og vi måtte blive ved den meget store ydermole, vi lagde os (ligesom alle de andre) langskibs langs molen, det var da en udmærket plads.
I dag stod middagen på andebryst tillavet med æbler og løg
hertil en italiens vin, mum- mum-.
Efter en lille bytur var det tiden til igen at få hvilet og sovet , men netop  som Jørgen havde trukket dynen op under næsen besluttede skipper, at vi på grund af vejrudsigten hellere måtte vende båden, så den kom til at ligge mellem pælene og med agter til broen.
Der var ikke andet at gøre end stå op igen og udføre operationen, som heldigvis lykkedes uden store problemer.
Men under vendingen konstaterede skipper at vi havde fået noget i skruen, så motoren blev kvalt når han forsøgte at lade motoren trække. På grund af tidspunktet lod vi problemet vente til næste morgen.
God nat!

Lørdag den 2. maj.
Efter forskellige forsøg viste det sig af skruen igen var fri.
Vi afsejlede  fra Sassnitz kl. 08.00 og anløb Swinoujscie kl. 17.30.
Det blev en dagssejlads i passende vind og dejlig sol.
I Swinoujscie spiste vi ude og gik til ro allerede kl. 21.45.
I morgen (Marie Bebudelsesdag) holder vi helt fri, så skal der slappes af.

Søndag den 3. maj.
God morgen. Roman har været ved bager, så i dag er der friske rundstykker.

Resten af dagen er gået med at få etableret netværk til internettet og få ajourført denne dagbog samt få taget lidt billeder her fra Swinoujscie havn.
Vi har spist ude, hvor vi fik nogle polske pølser.

Mandag den 4. maj.
Vi har besluttet os til af forblive her i Swinoujscie endnu en dag, det ser ud til at der kan komme lidt regn og indimellem kommer der nogle hårde vindstød.
Klokken er nu 10.00: Nu meddeler Roman, at barometeret er begyndt at stige, det lyder jo dejligt, men alligevel bliver vi her.
Nu får jeg måske tid til at sætte tekster på mine billeder.
I eftermiddag har jeg været hos POLFERRIES og købt billet til hjemrejsen. Jeg sejler fra Swinoujscie søndag den 17. maj kl. 21.00 ankomst til København mandag morgen kl. 08.00.
Til aften delte vi en grilkylling og lavede salat til.

Tirsdag den 5.maj.
Efter planen, sejler vi fra Swinoujscie  denne dato.

Vejrudsigten er ikke særlig god, men vi tog af sted for vi skulle jo ikke ud på Østersøen. Turen gik gennem kanalen til Grosses Haff forbi Trzebiez og videre op ad floden Oder til Szczecin (Stettin), herfra ad småfloder til sejlklubberne nær Dabie.

Det blev en rimelig hård dag med vindstyrke 10 – 14 m/sek. Og vinden ind næsten forfra. Endvidere regnede det næsten hele dagen.

Vi spiste til aften i restauranten hos Sejlklubben AZS. Vi fik et par ”Gale Hunde” og en øl samt rødbedesuppe og en svinekotelet.

(Gale Hunde = en meget stor Vodka + Jordbærsirup + Tabasco).

Onsdag den 6. maj.

Vejret er stadig dårligt, det regner og stormer, men vi tog bussen til Dabie for at indkøbe lidt madvarer. Ellers gik dagen med læsning, spisning og at få et dejligt bad.

Hen mod aften tog vi bussen til Stettin, vandrede lidt rundt i varehuset Galaxen og tog op til Cafe 22 som ligger på 22’ende etage her fik vi kaffe og store lagkagestykker. Da der begyndte levende musik endog jazzmusik gik vi over til et par ”Fadbamser”. Det blev en rigtig god aften med fin musik.

Torsdag den 7. maj.

Nu har vinden aftaget og regnen kommer kun i korte byger, solen er begyndt at skinne mellem bygerne.

Roman er ved at tanke båden op med diesel og får byttet gasflasken. Han justerer også motoren, vi har haft nogle problemer med at køre i tomgang, det er vist i orden nu.
Om eftermiddagen flyttede vi til nabohavnen Jacht Klub AZS, den er billigere at ligge i og så regner vi med at deltage i klubbens standerhejs på lørdag. Vi har fået en fin plads lige foran stander masten.
Vi har også en fordel ved at ligge her, for nu har vi igen adgang til internettet.

Fredag den 8. maj.
Dejlig morgen, vi blev vækket af solen, i dag bliver det vejr til at få dynerne luftet.
I sejlklubben er de igang med at forberede morgendagens standerhejs, de er igang med (i sidste øjeblik) at male standermasten.
Dagen er ellers gået med at nyde solen, vi fik også en "morfar" ude i solen i cockpittet.

Lørdag den 9. maj.
I dag holder Jacht Klkub AZS Standerhejs. Vi overværede seremonien og hyggede os resten af dagen med alle de andre sejlere.
Det var en af de rigtig dejlige forårsdage, med masser af sol og nærmest vindstille.

Søndag den 10. maj.
Vi vågnede op til et gevaldigt regnvejr, de var heldige med at holde stander hejs i går i det fine vejr.
Da det blev opholdsvejr tog vi en tur til Carrefour for af  foretage indkøb af forsyninger.

Mandag den 11. maj.
Så er det hverdag igen. Roman blev sendt til toppen af masten for at rette på vindexen.
Vi var på besøg på Campingpladsen hvor der kun var tre campingvogne. Campingpladsens veje er ved at blive belagt med SF-sten.

Tirsdag den 12. maj.
I dag skal jeg klippes!
Vi gik til Centeret med Carrefour, når jeg skriver gik mener jeg det helt bogstaveligt, selvom der er næsten 10 kilkometer ad landevejen, men vi gik på tværs af flyvepladsen, så vi kunne nøjes med ca. 6 kilometer.
Jeg blev klippet som planlagt, og vi købte et par stykker oksekød til i aften.
I morgen sejler vi videre og det bliver så hjemad.

Onsdag den 13. maj.
Vi sejler nu hjemad, foreløbig kun en kort tur til en af de gamle kendte havne nemlig Goclaw Marine ( den med alle de hvide bildæk). Den ligner slet ikke sig selv mere, den er blevet privatiseret og alt gammelt er ryddet væk.

Torsdag den 14. maj.
Vi sejler videre, og denne gang går vi ind til Trzebiez hvor vi som sædvanligt indkøber ål, denne gang blev det dog til fersk ål, så til aften
stod det på stegt ål.
Vi var ude på en lang spadseretur og fandt en nyetableret campingpladsher i Trzebiez,  den ser ud til at være et besøg værd en anden gang.

Fredag den 15. maj.
Inden vi sejler videre til Swinoujscie  var Roman ved fiskemanden endnu engang og købte en røget ål til i aften.
Sejlturen startede i fint sommervejr med vind fra syd, det vil sige næsten bagfra så det blev en dejlig sejltur, men da vi var halvvejs forsvand vinden næsten helt, så Roman besluttede at sætte spileren for første gang i år. Det er jo et stort arbejde at få dette klargjort, men efterhånden blev han klar til at sætte spileren og netop som spileren var helt oppe blev det vindstille og så gør den ikke megen gavn. Efter et øjenbliks venten kom vinden igen men direkte forfra så spileren måtte ned igen.
Herefter fik vi megen vind så det gik ganske rapt mod Swinoujscie. Vinden kom fra nord hvilket vil sige fra Østersøen og den ver meget kold så vi var godt kølet ned inden vi var i havn og kunne nyte vores røgede ål, som belønning for dagens strabdser fik vi et par vodkaer til ålen samt en Bosman øl. God Nat.

Lørdag den 16. maj.
Roman starter dagen med at trimme riggen, der var noget galt med styrbord topvant. Problemet blev løst, hvorefter vi flyttede til en anden plads i havnen. Der hvor vi har ligget i nat var der omkring 1 meter fra båden og op på kajen, det gør det yderst vanskeligt at komme i land, i hvert fald for Jørgen.
I løbet af formiddagen blev det regnvejr, det var ellers meningen at båden skulle vaskes, men nu kan det da også være lige meget.
Jørgen fik sms og email om at han har vundet i Klasselotteriet, han har nu inviteret på afrskedsmiddag i aften. Under middagen fandt Jørgen penge i sofaen som han sad i, og efter middagen konstaterede Jørgen, at han  også havde vundet i lotto i dag.

Søndag den 17. maj.
I dag er det Norges Grundlovsdag, det plejer de af fejre grundigt, men vi er jo ikke i Norge.
I dag skal der pakkes for Jørgen rejser hjem i aften, det bliver med Polferries, Roman fortsætter mod Gdynia i Andromeda.
Færgen til København afgår kl. 21.00.

Mandag den 18.maj.
Så er færgen i København, og her slutter denne dagbog.
Til Roman vil jeg endnu engang sige mange tak for en herlig tur, det er altid vældigt hyggeligt at sejle sammen med dig. Jeg ønsker dig god fart på din sommertur.
Når du nu har rodet hele båden igennem for at finde nøglerne til toalettet, kan jeg berolige dig med, at dem har jeg i lommen, så jeg skylder dig dit udlagte depositum.

Dagbogen for turen til Ungarn vil nu blive genoptaget.
Tak til dem som har læst med her.

Her kommer billeder fra turen, museklik på et billed og du får en billedtekst.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

23.03 | 21:51

Kære Jørgen
vi ønsker dig et stort tillykke med fødselsdagen, håber at du har det godt.
savnede dit julebrev, som du jo har skrevet de sidste mange år. Kh. Ann

09.01 | 20:20

Hej Anette
Tak for kommentarer.
Det var så den historie, idag lever jeg som enkemand i Thailand, men jeg har stadig min campingvogn i Danmark.
Hilsen
Jørgen Ulm

09.01 | 17:03

Jeg faldt tilfældigt over din historiske camping bog Sjovt at genopfriske hvordan det var. En fin måde at vise udviklingen på. Tak for kigget

23.06 | 18:25

flot side
www.in-joy.dk

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis